۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
همکاری تجاری تهران_مسکو از دینامیک خوبی برخوردار است| حضور کمرنگ شرکتهای دانش بنیان ایرانی در روسیه
گفتکوی بازار با رئیس شورای تجاری ایران و روسیه؛

همکاری تجاری تهران_مسکو از دینامیک خوبی برخوردار است| حضور کمرنگ شرکتهای دانش بنیان ایرانی در روسیه

«ولادیمیر آبیدنوف» با بیان اینکه روسیه می تواند بازار مناسبی برای محصولات کشاورزی و تولیدات صنعتی ایران باشد، گفت: باید از ظرفیتهای اقتصادی به خصوص در شرایط تحریمها علیه دو کشور استفاده کافی کرد.

تهمینه غمخوار؛ بازار: جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به عنوان دو کشور همسایه(از طریق خزر) در کنار گسترش روابط راهبردی در سالهای اخیر، همواره تلاش خود را به کار گرفته اند تا از ظرفیت های بالای تجاری و اقتصادی یکدیگر نیز آنگونه که شایسته است؛ بهره متقابل و لازم را ببرند؛ چرا که این همسایگی و داشتن مرزهای مشترک آبی در دو سوی دریای خزر فرصتهایی نابی را برای همکاری های تجاری فی مابین پدید آورده است.

از طرفی، با توجه به اینکه بازار روسیه برای فعالیت‌های تجار ایرانی مناسب است، عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا نقش مهمی در افزایش روابط دو جانبه اقتصادی میان دو کشور ایفا کرده و از سوی دیگر، روسها به دلیل آن که قصد دارند تا به تقویت ساختاری که متکی بر نگاه ژئوپلیتیکی خودشان است، بپردازند، نسبت به عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا علاقه مندی و تمایل نشان می دهند و از طرفی، چه خودشان و چه بازیگران ضعیف تر از جمله ارمنستان که برای بقای خود نیاز به همکاری با ایران دارند، نیز به توسعه روابط و توسعه تعاملات با ایران تمایل نشان می دهند.

 با این وجود، روابط اقتصادی تهران_مسکو با داشتن توانمندی ها و ظرفیت های بالا در سطح مطلوبی نیست، در حالی که مشارکت دو کشور در برخی از کریدورها از جمله کریدور شمال_جنوب، حمایت روسیه از عضویت دائم ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در کنار همکاری دو کشور در خصوص بازسازی سوریه و مناسبات اقتصادی دو کشور در محدوده بسیار گسترده ای از جمله انرژی اتمی، نیروهای حرارتی، نفت و گاز، ترابری صنعتی، کشاورزی، جنگل، شیلات و... ، میتواند بستر توسعه همکاری های اقتصادی دوجانبه را بیش از پیش در شرایط تحریم و کرونا نمایان سازد.

«ولادیمیر آبیدنوف» رئیس شورای تجاری روسیه و ایران (وابسته به اتاق بازرگانی و صنایع فدراسیون روسیه) در خصوص سطح روابط تجاری ایران و روسیه و چالشها و مشکلات پیش روی تجار ایرانی و روسی و دلایل حمایت روسیه از عضویت دائم ایران در اتحادیه اوراسیا به خبرنگار بازار گفت: پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا جریانات و مشکلات گمرکی و تاخیرهای مربوط به این موضوع را ضمن عبور از مرز برطرف خواهد کرد یعنی زمان تحویل کالاهای ایرانی برای خرید از سوی تاجرین و بازرگانان کشورهای اوراسیا کاهش می یابد. از طرفی، پذیرفتن روسیه برای ورود ایران به معاهده گمرکی اوراسیا نیز باعث می شود تا ایران بتواند با کاهش تعرفه‌ های گمرگی در تجارت با این کشورها، مناسبات تجاری خود را گسترش دهد. 

پذیرفتن روسیه برای ورود ایران به معاهده گمرکی اوراسیا نیز باعث می شود تا ایران بتواند با کاهش تعرفه‌ های گمرگی در تجارت با این کشورها، مناسبات تجاری خود را گسترش دهد

وی افزود: در حقیقت اگر این عضویت و ارتباط دائمی باشد، موجب می شود تا این کالاها چه کالاهای روسی و چه ایرانی بدون کمتر شدن کیفیت سریعتر به دست خریدار پایانی برسند و مشکلات مربوطه ضمن عبور از مرز برطرف شود که در این صورت دیگر به ویزا نیاز نداشته باشیم. مثلا من با گذرنامه روسی به بلاروس سفر می کنم و با هماهنگی با سفارت این کشور نیازی به عبور از مرز با ویزای خاصی ندارم.

اگر عضویت و ارتباط ایران در اتحادیه اوراسیا دائمی باشد، موجب می شود تا چه کالاهای روسی و چه ایرانی بدون کمتر شدن کیفیت سریعتر به دست خریدار پایانی برسند

رئیس شورای تجاری ایران و روسیه اضافه کرد: بنابراین انتظار ما این است که برای انجام مذاکرات با ایران نیز این روند وجود داشته باشد که سریعتر تاجرین دو کشور با یکدیگر ارتباط تجاری برقرار کنند، زیرا این کشور دارای مزیتهای مثبت و زیاد تجاری می باشد. بنابراین، برطرف شدن مشکلات مربوط به ویزا و گمرکات موجب می شود تا مناسبات دو کشور تسری پیدا کرده و پویا و دینامیک شود. همچنین، این توافقنامه به نفع فعالان اقتصادی روسی نیز می باشد زیرا آنها از شرایط و امتیازات مناسب تری برخوردار هستند. 

«ولادیمیر آبیدنوف» که در نمایشگاه اوراسیا در تهران نیز حضور داشت، سطح برگزاری این نمایشگاه را مثبت ارزیابی و تاکید کرد: با وجود همه گیری بیماری کرونا و تحریم های اعمال شده علیه کشورهای ما، شاهد استقبال خوب بازدیدکنندگان از نمایشگاه و اقبال تجار روسیه و کشورهای اوراسیا نسبت به ایران بودیم و مشاهده کردیم که تجار کشورهای عضو اوراسیا در این نمایشگاه شرکت کرده اند.

وی در خصوص سطح روابط تجاری ایران و روسیه نیز گفت: من سطح این مناسبات را حتی با وجود تحریم ها از سوی کشورهایی که سیاستهای دوستانه ای نسبت ما ندارند، مثبت ارزیابی می کنم. علاوه بر آن، با وجود پاندمی کرونا حجم صادرات ایران به روسیه در سال گذشته افزایش چشمگیری پیدا کرد و واردات روسیه از ایران ۴۰ درصد رشد داشت.  بنابراین همکاری تجاری دو جانبه از دینامیک خوبی برخوردار است. 

رئیس شورای تجاری ایران و روسیه در خصوص عملکرد این شورای تجاری اظهار کرد: ما در سال ۲۰۱۶ مرکز ضمانت تجاری ایران و روسیه را تاسیس کردیم که هدف از تشکیل این مرکز، انجام معاملات تجاری میان دوکشور به صورت ایمن و امنیت بالا بوده است. در حال حاضر مرکز ضمانت تجاری بین المللی از توسعه و رشد خوبی برخوردار است. علاوه بر آن، در طول این چند سال ما شاهد علاقه بازرگانان ایرانی و روسی برای همکاری با این مرکز بوده ایم و آمادگی لازم برای ارائه تکنولوژی های برتر را برای طرف مقابلمان اعلام کرده ایم. 

آبیدنوف: در طول این چند سال ما شاهد علاقه بازرگانان ایرانی و روسی برای همکاری با مرکز ضمانت بوده ایم و آمادگی لازم برای ارائه تکنولوژی های برتر را برای طرف مقابلمان اعلام کرده ایم

وی اضافه کرد: همچنین هدف از تشکیل این مرکز برطرف کردن مشکلات مربوط به مراودات پولی و بانکی میان دو کشور است، چرا که تحریم ها و نداشتن سیستم سوئیفت برای ایران مشکلاتی را ایجاد کرده است. البته، برای همه کسب و کارهایی که به شورای تجاری مراجعه می کنند و با این مرکز ضمانت همکاری می کنند این مشکلات تا حدی برطرف شده است. 

وی در رابطه با کالاهای صادر شده از ایران به روسیه و بالعکس در سالهای اخیر گفت: از ایران میوه های تازه، سبزیجات، میوه های خشک و خشکبار به روسیه صادر می شود و البته در طول سالهای اخیر شاهد علاقه زیادی از سوی روسها برای صادرات فرآورده های پتروشیمی و نفتی و همچنین محصولات فلزی از ایران بوده ایم. از روسیه نیز بیشتر محصولات غذایی، روغنهای خوراکی مختلف و البته «های تک» ها به ایران صادر می شود. 

آبیدنوف با بیان اینکه روسیه می تواند بازار مناسبی برای محصولات کشاورزی و همینطور برخی تولیدات صنعتی ایران باشد، اظهار داشت: باید از ظرفیتهای اقتصادی دو کشور به خصوص در شرایط تحریم ها علیه دو کشور و همچین همه گیری کرونا به نحو مطلوب استفاده کرد.

وی در خصوص کمرنگ بودن حضور شرکتهای دانش بنیان ایرانی در بازار روسیه تصریح کرد: ما در رابطه با این موضوع به صورت جدی مشغول بررسی و کار کردن هستیم. متاسفانه شرکتهای دانش بنیان ایرانی از افرادی برخوردار نبوده اند تا بتوانند محصولات و عملکرد خود را ترویج کرده و به روسها شناسایی و معرفی نمایند.

 متاسفانه شرکتهای دانش بنیان ایرانی از افرادی برخوردار نبوده اند تا بتوانند محصولات و عملکرد خود را ترویج کرده و به روسها شناسایی و معرفی نمایند

وی گفت: همچنین ایرانی ها نتوانسته اند همکاران بالقوه ای در روسیه در این زمینه پیدا کنند و یکی از دلایل آن می تواند ناآشنا بودن به زبان روسی و بازاریابی است. بنابراین در سالهای اخیر ما با مراجعان و شرکتهایی برخورد کرده ایم که با این مشکل مواجه بوده اند و اینگونه اظهار می کنند که مثلا شرکت آنها در بازار روسیه آن چنان که باید جذب نشده است. 

شورای تجاری ایران و روسیه از شرکتهای ایرانی دعوت کرده و کمک خواهد کرد تا آنها خریداران و همکاران روسی را در روسیه پیدا کنند و این تعاملات به شکل قوی و پررنگ شکل گیرد

 ولادیمیر آبیدنوف در پایان گفت: بر همین اساس، شورای تجاری ایران و روسیه تلاش خود را برای ترویج شرکتها و محصولات دانش بنیان و فناوری محور ایرانی در روسیه به کار گرفته است. بنابراین ما از شرکتهای ایرانی دعوت کرده و کمک خواهیم کرد تا آنها خریداران و همکاران روسی را در روسیه پیدا کنند و این تعاملات به شکل قوی و پررنگ شکل گیرد.

کد خبر: ۹۹٬۴۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha