سرعت «اینترنت» شکسته شد
«بازار» گزارش می دهد

سرعت «اینترنت» شکسته شد

محققین ژاپنی با ثبت رکورد سرعت ۳۱۹ ترابیت بر ثانیه سرعت اینترنت را شکستند؛ در این فناوری برای اولین بار از فیبر نوری چهار هسته ای استفاده شده است.

به گزارش بازار به نقل از «sky news »، ژاپن در سکوت سرعت اینترنت را شکست و پس از کسب موفقیت رسانه ها را  مملو از این خبر غیر منتظره ساخت؛ این محققان  توانستند با استفاده از فناوری فیبر نوری به بالاترین سرعت اینترنت از ابتدا تا به اکنون  دست یابند و رکورد سرعت اینترنت و انتقال داده در دنیا را به خود اختصاص دادند.

رکورد سریع‌ترین اینترنت دنیا قبلا در ماه اوت ۲۰۲۰ با میزان ۱۷۹ ترابیت بر ثانیه توسط گروهی از محققان بریتانیایی و ژاپنی ثبت شده بود. که اکنون توسط دانشمندان ژاپنی موسسه ملی اطلاعات و فناوری‌های ارتباطی (NICT) شکسته شد

گفتنی است، رکورد سریع‌ترین اینترنت دنیا قبلا در ماه اوت ۲۰۲۰ با میزان ۱۷۹ ترابیت بر ثانیه توسط گروهی از محققان بریتانیایی و ژاپنی ثبت شده بود. که اکنون توسط دانشمندان ژاپنی موسسه ملی اطلاعات و فناوری‌های ارتباطی (NICT) شکسته شد؛  سرعت این اینترنت ۳۱۹ ترابیت بر ثانیه می باشد و از تمامی شبکه های استاندارد اکنون نیز پشتیبانی خواهد شد.

لازم به ذکر است، فیبر نوری فناوری مورد استفاده برای انتقال اطلاعات به صورت پالس نور می باشد، به عبارتی دیگر فیبر نوری، علم انتقال داده ها، صدا و تصاویر با عبور نور از الیاف نازک و شفاف است. در ارتباطات از راه دور،  فن آوری فیبر نوری عملا جایگزین سیم مسی در خطوط تلفنی و مسافت طولانی شده است. از فیبر نوری برای ارتباط کامپیوترها با شبکه های محلی نیز استفاده می گردد؛ فیبرها از یک هسته (Core) و یک لایه روکش (Cladding) تشکیل می‌شوند که به دلایل متفاوت در ضریب شکست بین این دو، برای انعکاس داخلی کامل انتخاب شده است.

تمامی شبکه های اینترنتی اتصال به فیبر نوری تنها داری یک هسته مرکزی بوده اند که امکان انتقال داده با سرعت ۱۷۹ را فراهم می آورد؛ اما اکنون دانشمندان ژاپنی در فناوری جدید خود از فیبر های نوری چهار هسته ای بهره گرفته اند که از طریق یک لیزر با ۵۲۲ کانال و طول موج های متفاوت گرد هم آمده است

ناگفته نماند، تمامی شبکه های اینترنتی اتصال به فیبر نوری تنها داری یک هسته مرکزی بوده اند که امکان انتقال داده با سرعت ۱۷۹ را فراهم می آورد؛ اما اکنون دانشمندان ژاپنی در فناوری جدید خود از فیبر های نوری چهار هسته ای بهره گرفته اند که از طریق یک لیزر با ۵۲۲ کانال و طول موج های متفاوت گرد هم آمده است.

البته این تلاش ها همگی در شرایط کنترل‌ شده آزمایشگاهی انجام گرفته است؛  ولی پژوهشگران برای انتقال اطلاعات در یک فاصله شبیه‌ سازی‌ شده با مسافت تقریبا ۳ هزار کیلومتری از فیبر پیچ‌دار استفاده کردند تا کیفیت سیگنال یا سرعت را از دست ندهند.

تیم سازنده این فناوری، تولید فیبر های نوری چهار هسته ای را یکی از بزرگترین دستاورد های دهه اخیر می دانند و تصریح نمودند: این فیبر  در سایز و اندازه فیبر های معمولی طراحی شده است که  به راحتی می‌تواند در سیستم‌های استاندارد فعلی به کار گرفته شود تا سرعت را افزایش دهد؛ در واقع، این فیبر قادر خواهد بود از نسل های بالاتر از ۵G نظیر ۶G و حتی بیشتر نیز پشتیبانی کند.

اضافه بر این،  فیبر چهار هسته‌ای شاید در شبکه‌های موجود به کار بیاید، ولی سیستمی که این فناوری را داشته باشد، بسیار گران خواهد بود چراکه نیازمند بخش عظیمی از فناوری های پشتیبان دیگر از جمله لیزر های چند کاناله خواهد بود که به نوبه خود از هزینه بسیار بالایی برخوردار هستند که شاید در دسترس بیش از دو سوم کشورهای دنیا نباشد.

کد خبر: ۹۹٬۴۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha