۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
ناوگان حمل و نقل خراسان جنوبی روی دنده مشکلات؛ ۴۰ کیلومتر انحرافی برای یک قبض!
بازار گزارش می دهد؛

ناوگان حمل و نقل خراسان جنوبی روی دنده مشکلات؛ ۴۰ کیلومتر انحرافی برای یک قبض!

بیرجند- کمبود ناوگان، گرانی لوازم یدکی، جاده‌های غیر ایمن، کمبود روغن و لاستیک از جمله مشکلات حوزه حمل و نقل بار در خراسان جنوبی است که حل آن باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

 بازار؛ گروه استان‌ها: رانندگان حمل ونقل جاده ای، ایرانگردانی هستند که از یک سو چرخ دنده های اقتصاد کشور را روغنکاری می کنند و از دیگر سو هر آنچه که یکایک جامعه نیاز و مصرف دارد را تامین می کنند.

ناوگان حمل و نقل مانند شاهرگ‌های حیاتی که خون را به اعضای مختلف بدن می‌رسانند، در حال حمل بار و کالای مورد نیاز مردم به نقاط مختلف کشور  هستند اما آسمان این روزهای رانندگان، آفتاب ندارد و مسیرشان سنگلاخِ بلاتکلیفی است و دلخور و نگران و بادغدغه می رانند و دلواپس مطالبات تلنبار شده شان هستند.

ابوالفضل حمیدی رئیس انجمن صنفی رانندگان کالای بیرجند در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: یکی از مهمترین مسائل ما این است که در حال حاضر درآمدها با استهلاک همخوانی ندارد و همچنین مسئله تن- کیلومتر به صورت دقیق در خراسان‌جنوبی اجرا نمی‌شود.

۴۰ کیلومتر انحرافی برای یک قبض!
وی بیان‌کرد: از مهمترین گلایه‌ها و دغدغه‌های ما این است که رانندگان ناوگان سوخت ترانشیپ برای رفتن به مرز ماهیرود باید حتما ۴۰ کیلومتر مسیر انحرافی را طی کنند و به منطقه ویژه اقتصادی بروند تا یک قبض بگیرند!!

رئیس انجمن صنفی رانندگان کالای بیرجند با اشاره به اینکه این ۴۰ کیلومتر انحرافی، هزینه سنگینی را بر دوش دولت و راننده می‌گذارد، گفت: با محاسبه  گازوئیلی که در این مسیر مصرف می‌شود می‌توان گفت این ۴۰ کیلومتر روزانه حدود ۴۹۵ میلیون تومان هزینه بر دوش دولت می‌گذارد.

با محاسبه  گازوئیلی که در این مسیر مصرف می‌شود می‌توان گفت این ۴۰ کیلومتر روزانه حدود ۴۹۵ میلیون تومان هزینه بر دوش دولت می‌گذارد

حمیدی با اشاره به اینکه این ۴۰ کیلومتر انحرافی یک مسیر روستایی و غیر ایمن است، اظهارکرد: به راستی اگر در این مسیر برای راننده ما مشکلی پیش بیاید چه کسی پاسخگوی مسائل خواهد بود و آیا بحث درآمدزایی مطرح است که راننده را مجبور به رفتن و توقف در منطقه ویژه اقتصادی می‌کنند.

ناوگان حمل و نقل خراسان جنوبی روی دنده مشکلات؛۴۰ کیلومتر انحرافی برای یک قبض!

وی با انتقاد از اینکه منطقه ویژه اقتصادی امکانات بهداشتی و اورژانس و ... ندارد، بیان‌کرد: اگر راننده در این منطقه دچار یک حمله قلبی شود تا او را به مرکز درمانی برسانند سلامتی اش تهدید می شود.

بیرجند تنها یک مرکز معاینه فنی دارد
رئیس انجمن صنفی  رانندگان کالای بیرجند گفت: از طرف دیگر ما در شهرستان بیرجند تنها یک مرکز معاینه فنی داریم که آن نیز گاه روزهای متمادی تعطیل است و راننده ما مجبور می‌شود به مرکز معاینه فنی در قاین مراجعه کند.

حمیدی اظهارکرد: طبیعی است که بدون نداشتن معاینه فنی برای راننده ما بارنامه صادر نمی‌شود و این موضوع مشکلات عدیده‌ای را برای ما ایجاد می‌کند.

وی گفت: قول و وعده برای ایجاد یک مرکز معاینه فنی جدید در بیرجند داده شده است ولی ما هنور چیزی ندیده ایم و معلوم نیست چه کسی پاسخگوی هزینه‌های اضافی بر دوش راننده به واسطه سفر او به قاین برای معاینه فنی ناوگان خواهد بود.

حامد کریم پور، رئیس انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های حمل و نقل کالای بیرجند  نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: یکی از مشکلات این است که ناوگان سوخت ما مجبور است برای رفتن به مرز ماهیرود حتما اول به منطقه ویژه اقتصادی برود، قبضی بگیرد تا به او نوبت دهند در حالی که انجام این کار در پایانه بار نیز مقدور است.

عبور از مسیر غیر ایمن
وی با بیان اینکه این مسیر ۴۰ کیلومتر و غیر ایمن است، گفت:  این جاده یک طرفه و در اول صبح و آخر وقت (موقع رفت و برگشت کارمندان) شلوغ است.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های حمل و نقل کالای بیرجند با بیان اینکه در سال‌های اخیر بحث خروج سرمایه‌گذار از حوزه حمل و نقل را داشته‌ایم، ادامه‌داد: در حال حاضر یک کامیون کشنده حدود ۶ میلیارد تومان است و علی رغم این سرمایه سنگین تاکنون هیچ تسهیلاتی به بخش ناوگان حمل و نقل در خراسان‌جنوبی داده نشده است.

ناوگان حمل و نقل خراسان جنوبی روی دنده مشکلات؛۴۰ کیلومتر انحرافی برای یک قبض!

کریم پور با اشاره به اینکه بعد از تحریم‌ها ما نتوانسته‌ایم ناوگان خوب و با کیفیت وارد کشور کنیم، گفت: برخی از ناوگان حمل و نقل ما فرسوده  شده و یا از نوع بی کیفیت است.

وی با اشاره به اینکه در خراسان‌جنوبی میزان بار و کالا با ناوگان تناسبی ندارد، اظهارکرد: البته در حوزه حمل و نقل کالاهای اساسی از بنادر به خراسان‌جنوبی اقدامات براساس وظیفه‌گرایی و رفع مشکلات مردم صورت گرفته است.

یکی از مشکلات مشهود در خراسان‌جنوبی کمبود ناوگان حمل و نقل است که علت آن را باید در سیاست‌های قبلی  دولت‌ها جست و جو کرد

افزایش هفت برابری لوازم یدکی در طول یک سال
رئیس انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های حمل و نقل کالا بیرجند یادآورشد: لوازم یدکی در طول یک سال حدود  ۵ تا ۷ برابر و لاستیک حدود ۴ برابر افزایش قیمت داشته است و  هیچگاه با پایین آمدن نرخ دلار قیمت آن تغییری نکرد.

ابراهیم مرتضایی رئیس انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های حمل و نقل کالا طبس در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: یکی از مشکلات مشهود در خراسان‌جنوبی کمبود ناوگان حمل و نقل است که علت آن را باید در سیاست‌های قبلی  دولت‌ها جست و جو کرد.

سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل به صرفه نیست
مرتضایی با اشاره به اینکه علاوه بر کمبود ناوگان حمل و نقل با افزایش قیمت آن نیز رو به رو هستیم، بیان‌کرد: یک کامیون کشنده که الان ۶ میلیارد تومان است در چهار سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیون تومان بوده که این مسائل باعث شده که سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل به صرفه نباشد.

وی با بیان اینکه از طرف دیگر جاده‌ها نیز غیر ایمن و غیر استاندارد است، گفت: رانندگان ما علاوه بر اینکه با گرانی روغن و لاستیک ماشین رو به رو هستند با کمبود آن نیز مواجه‌اند و از طرفی کسی رغبت به فعالیت در این حوزه به واسطه مشکلات ندارد.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان شرکت های حمل و نقل طبس اظهارکرد: به نظر من برای حل مشکلات این حوزه باید در وهله اول به فکر افزایش ناوگان حمل و نقل خراسان‌جنوبی و در گام‌های بعدی آموزش رانندگان و ساماندهی شرکت های حمل و نقل را پیگیری کرد.

این روزها که بیش از هر زمان برای انتقال کالاهای اساسی از بنادر به خراسان‌جنوبی نیاز به ناوگان حمل و نقل  داریم نه در حرف و سخن که در عمل باید در راستای رفع مشکلات رانندگان، سرمایه گذاران و فعالان در حوزه حمل و نقل قدم برداشت. باید پای صحبتشان نشست و از خواسته‌های آنان شنید تا بتوانیم در این زمینه گام‌های مؤثر برداریم.

کد خبر: ۹۹٬۴۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha