۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۰
کاهش خاموشی‌های برق در کردستان| صرفه جویی از سوی مردم همچنان نیاز اصلی است
بازار گزارش می‌دهد؛

کاهش خاموشی‌های برق در کردستان| صرفه جویی از سوی مردم همچنان نیاز اصلی است

سنندج- ساعات خاموشی برق کردستان درحالی که هفته قبل به روزی سه نوبت نیز رسیده بود، این روزها براساس اعلام توزیع نیروی برق استان تا حدود زیادی از شمار قطعی های برق و خاموشی های اضطراری کاسته شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: خاموشی‌های مکرر برق در استان کردستان از روزهای ابتدای خرداد ماه سال جاری آغاز شد و در هفته نخست تیرماه به اوج خود رسید و از یک نوبت به دو نوبت خاموشی رسید و حتی بعضی از روزها نیز شمار این خاموشی‌ها سه نوبته شد.

خاموشی‌های پیوسته و مستمر نه تنها زندگی مردم در استان کردستان را مختل کرده بود که حداقل صنایع فعال این استان را نیز با چالش های جدی مواجه کرده بود و همزمان با این مهم موجب اعتراض و نارضایتی در میان اقشار مختلف مردم شده بود.

در حالی که بر اساس اعلام شرکت توزیع نیروی برق کردستان و به دلیل فعالیت یک واحد نیروگاه گازی تولید کننده برق در استان، میزان تولید در کردستان بیش از سه برابر میزان مصرف آن است ولی به دلیل افت فشار در شبکه سراسری، بخشی از خاموشی‌ها متوجه کردستانی‌ها می‌شد.

همزمان با موضوع قطعی‌های مکرر برق در استان کردستان به ویژه در مناطق شهری بخشی از زندگی مردم از خاموش شدن چراغ‌های راهنمایی در معابر گرفته تا قطعی آب، تلفن همراه و اینترنت نیز بر میزان مشکلات می‌افزود و مردم با چالش‌های جدی در زندگی روزمره خود مواجه می‌شدند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در این خصوص به خبرنگار بازار، گفت: امسال به دلیل خشکسالی ما شاهد کاهش تولید برق در کشور بودیم و به همین دلیل شماری از نیروگاه‌های آبی کشور از مدار خارج شده اند و همزمان با آن میزان افزایش نیز متناسب با سال‌های قبل از آن نبوده و این دو اتفاق عامل اصلی بروز خاموشی‌های در سراسر کشور بود.

مصرف روزانه ۵۰ مگاوات برق به دلیل وجود رمزارزهای غیرمجاز
هیوا لهونیان با اشاره به اینکه طی روزهای گذشته میزان خاموشی برق در طول ۲۴ ساعت در استان کردستان به حدود ۴۰ مگاوات می‌رسید، بیان کرد: این میزان خاموشی‌ها بر اساس میزان مصرف در استان کردستان تقسیم می‌شد و با گذشت زمان دفعات خاموشی‌ها به دو نوبت نیز می‌رسید.

وی با اشاره به میانگین مصرف برق در استان کردستان در روزهای گرم تیرماه، عنوان کرد: طی روزهای گذشته میانگین مصرف روزانه استان کردستان ۴۶۰ مگاوات بوده است که این میزان در شب به بیش از ۵۰۵ مگاوات می‌رسید و این مهم در حالی است که این میزان مصرف در مقایسه با سال قبل از آن با رشد قابل ملاحظه‌ای همراه بوده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی کشوری صورت گرفته، خاموشی‌ها در استان کردستان نیز با اطلاع رسانی قبلی صورت می‌گرفت که متأسفانه در بعضی از ایام روز و به دلیل افزایش مصرف، خاموشی‌های مقطعی و ناخواسته ای نیز اعمال می‌شد.

کاهش خاموشی‌های برق در کردستان/ صرفه جویی از سوی مردم همچنان نیاز اصلی است

وی به یکی دیگر از دلایل افزایش مصرف برق در استان کردستان و دیگر نقاط کشور اشاره کرد و افزود: موضوع رمزارزها نیز بر مشکلات کشور در راستای افزایش مصرف برق افزود و متأسفانه این بخش نیز به یکی از چالش‌های اصلی در استان و کشور تبدیل شده و پیش بینی ما بر است که حداقل ۵۰ مگاوات مصرف روزانه برق استان مربوط به رمزارزها باشد.

لهونیان با اشاره به فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش میزان مصرف برق در سراسر کشور از جمله استان کردستان، یادآور شد: خوشبختانه به دنبال اقدامات صورت گرفته در بخش‌های مختلف و از جمله همراهی و مشارکت فعال اقشار مختلف مردم، میزان خاموشی در استان کردستان کاهش پیدا کرده و شبکه سراسری برق به پایداری خوبی رسیده است.

در حالی که مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان از پایداری در شبکه و کاهش خاموشی‌ها خبر می‌دهد که مردم همچنان نگران خاموشی‌های احتمالی در روزهای گرم پایان تیرماه و ابتدای مرداد ماه هستند.

ضرور و زیان قطعی‌های برق در چشم مردم و تولیدکنندگان
در کنار نگرانی‌های مردم، صاحبان حداقل صنایع فعال در استان و حتی کشاورزانی که برای آبیاری محصولات خود از سیستم‌های مکانیزه استفاده می‌کنند نیز همچنان نگران روزهای آینده هستند و به همین دلیل یکی از انتظارات جدی و به حق آنها برنامه ریزی بهتر مسئولان در راستای رفع این مشکل جدی است.

یکی از کشاورزان شاغل در دشت دهگلان در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: متأسفانه طی روزهای گذشته بخشی از محصولات تولیدی من به دلیل قطعی‌های مکرر برق با مشکل کم آبی مواجه بوده اند و من مجبور شدم برای جبران این مشکل با هزینه زیادی یک موتور برق خریداری کنم.

محمد عباس مفاخری ادامه داد: هر چند که من با خرید این موتور برق توانستم تا حدودی مشکل خود را رفع کنم ولی بحث هزینه‌های اضافی و همچنین دیگر همسایه‌های من همچنان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند و به همین دلیل نیاز است که مسئولان در این زمینه اقدامات بهتری را انجام دهند.

وی با بیان اینکه کاهش آبیاری بعضی از محصولات زراعی در این روزها باعث افت شدید تولید می‌شود، گفت: تلاش در راستای تأمین نیازهای کشاورزان در این مقطع که ما با پدیده خشکسالی نیز مواجه هستیم یکی از نیازهای لازم و ضروری است و انتظار داریم که حداقل ما در زمینه تأمین برق مورد نیاز دیگر مشکلی نداشته باشیم.

کاهش خاموشی‌های برق در استان کردستان
در همین حال مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در پاسخ به خبرنگار بازار در خصوص وضعیت روزهای آینده خاموشی‌ها در این استان، بیان کرد: خوشبختانه به دنبال اقدامات صورت گرفته به ویژه مشارکت مردم در امر صرفه جویی از میزان خاموشی‌های برق در استان کردستان کاسته خواهد شد.

کاهش خاموشی‌های برق در کردستان/ صرفه جویی از سوی مردم همچنان نیاز اصلی است

کوهسار رسولی تبار ضمن اشاره به همراهی مردم استان کردستان در راستای مدیریت مصرف برای کاهش خاموشی‌های برق در این استان، افزود: خوشبختانه مشترکین با اعمال مدیریت مصرف از طریق حذف مصارف غیر ضرور، نقش مهم و اساسی در کاهش خاموشی‌ها داشتند و انتظار می‌رود این همکاری در این روزها نیز ادامه پیدا کند و شبکه توزیع برق استان در چند روز آتی کاملاً پایدار گردد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت شبکه برق استان پایدار است، اظهار کرد: خاموشی‌های برق در این روزها در عمده موارد از یک نوبت خاموشی نیز خارج شده و یا زمان آن تعدیل و به حداقل ممکن رسیده است و با این روند طی چند روز آتی شاهد حذف کامل جداول خاموشی ناشی از مدیریت اضطراری بار در استان کردستان خواهیم بود.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان ضمن دعوت از مردم برای ادامه روند صرفه جویی در مصرف برق، بیان کرد: انتظار می‌رود که مردم ما همچنان موضوع صرفه جویی در مصرف تمامی انرژی‌ها از جمله برق را در دستور کار قرار دهند و در این راستا نه تنها شاهد پایداری در شبکه‌های توزیع خواهیم بود که از تشویقی‌های اعمال شده برای مشترکین کم مصرف نیز بهره مند خواهند شد.

برنامه ریزی درست به موقع مدیران برای پیشگیری از بروز بحران‌های احتمالی یکی از نیازهای لازم و ضروری است که متأسفانه در اکثر شرایط این پیش بینی‌ها صورت نمی‌گیرد و به همین دلیل حل مشکلات باعث می‌شود تا مردم ما دچار مشکلات جدی شوند که انتظار می‌رود حداقل از موضوع برق درس عبرتی گرفته شده و زمینه برای مدیریت بهتر این گونه مسائل در جامعه به شکل بهتری فراهم شود.

کد خبر: ۹۹٬۴۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha