۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
نماد دماوند؛ درآمد عملیاتی دو برابر با کاهش سود خالص! | هزینه تولید یک کیلووات ساعت برق ۲۶تومان
بازار بررسی می‌کند؛

نماد دماوند؛ درآمد عملیاتی دو برابر با کاهش سود خالص! | هزینه تولید یک کیلووات ساعت برق ۲۶تومان

با توجه به افزایش تعرفه فروش برق و همچنین بالا رفتن میزان فروش برق شرکت تولید نیروی برق دماوند در سال ۹۹ سود خالص این شرکت ۱۵ درصد نسبت به سال ۹۸ کاهش داشته است.

بازار؛ گروه بورس: صورت مالی حسابرسی شده ۱۲ ماه سال ۹۹  شرکت تولید نیروی برق دماوند زیر مجموعه بانک دی نشان می‌دهد که سود خالص این شرکت برای سال گذشته حدود ۱۵ درصد افت داشته است که این افت بیشتر ناشی از افزایش هزینه‌های شرکت می‌باشد.

اگر صورت مالی شرکت دماوند را شاخص محاسبه خود قرار دهیم این شرکت به ازای هر ۱۰۰۰ کیلو وات ساعت تولید برق ۲۶ هزار تومان هزینه می‌کند و آن را به قیمت ۵۹ هزار تومان  به فروش رسانده است بنابراین این شرکت به ازای یک کیلو وات ساعت برق تنها ۲۶ تومان هزینه دارد

درآمد عملیاتی این شرکت برای سال ۹۹، حدود ۸۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۹۸، ۱۵ درصد رشد را نشان می‌دهد که بیشتری این درآمد هم حاصل فروش این مجموعه به شرکت مدیریت شبکه برق ایران بوده است، با وجود که این شرکت در سال ۹۹ حدود یک میلیون مگاوات ساعت برق کمتر به شبکه برق ایران فروخته اما به دلیل افزایش بهای انرژی در سال ۹۹ درآمد حاصل از این محل حدود ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته است.

در سال ۹۸ شرکت دماوند ۸۴ هزار مگاوات برق در بورس انرژی به فروش رسانده که این عدد به یکباره در سال ۹۹ به ۱میلیون۱۸۵ هزار مگاوات ساعت برق رسیده که عمدتا دلیل آن نزدیک‌تر بودن قیمت معاملاتی برق در بورس به قیمت تمام شده و بالا بودن قیمت خرید  و قدرت نقدشوندگی بالای بوده است.

بهای تمام شده عملیاتی در این شرکت برای سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ حدود ۱۲ درصد بیشتر رشد نداشته است اما هزینه‌های اداری در این شرکت در طی این دو سال حدود یک هزار درصد رشد را نشان می‌دهد که عمده آن حاصل افزایش خدمات قراردادی از ۴۰۰ میلیون تومان به ۴میلیارد تومان بوده و سایر هزینه‌ها که از ۴۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان رسیده است که مشخص نیست که سایر این هزینه‌های اداری بابت چه مواردی بوده است.

بنابراین طبق محاسبات صورت گرفته این شرکت در سال جاری با توجه به افزایش فروش یک میلیون مگاوات ساعت برق سود خالص آن ۱۵ درصد نسبت به سال ۹۸ کاهش داشته است.

در صورت مالی این شرکت خالص دریافتنی‌های کوتاه مدت شرکت در سال ۹۸ حدود ۱۵۰ میلیارد تومان بوده که این عدد در سال ۹۹ به ۴۱۰ میلیارد تومان رسیده که بخش بیشتر آن برای شرکت شبکه برق ایران و آب منطقه ای تهران بوده این یعنی شرکت توانایی چندانی در دریافت کوتاه مدت نداشته است. در بخش دریافتی های بلند مدت گروه شرکت دماوند، دریافتی از کارکنان آن به ۱۰ میلیارد تومان رسیده است که گفته شده دلیل آن بدهی کارکنان جهت تسویه ترجیحی کارکنان با سازمان خصوصی سازی است.  

حداقل رقمی که بابت تولید هرکیلووات ساعت میتوانیم حساب کنیم ۱۲۰ تا ۱۳۰ تومان است. این هزینه تمام شده بدون احتساب سوخت است

 بر اساس آنچه در صورت مالی این شرکت آمده مبلغ فروش برق به شرکت برق ایران از سال ۹۴ تا سال ۹۸ تقریبا ثابت بوده و تغییرات چندانی نداشته است اما در سال ۹۹ نرخ فروش برق به این شرکت از ۴۷ تومان به ۵۸ هزار تومان به ازای هر مگا وات ساعت برق بوده است.

هزینه تولید هر کیلو وات تولید برق ۲۶ تومان یا ۱۳۰ تومان
شرکت دماوند برای سال گذشته ۱۴.۰۴۵.۷۲۹ مگاوات ساعت برق فروخته است که از محل فروش این میزان برق ۸.۲۷۶.۰۶۴ میلیون ریال درآمد داشته یعنی چیزی حدود ۸۰۰ میلیارد تومان که هزینه این میزان درآمد عملیاتی ۳,۶۷۸,۵۹۰
شده است.

به عبارتی  درآمد عملیاتی این شرکت به ازای فروش هر مگاوات ساعت برق نزدیک ۵۹ هزار تومان بوده است و هزینه عملیاتی تمام شده برای هر مگاوات ساعت برق برای این شرکت ۲۶ هزار تومان بوده یعنی چیزی حدود دو برابر. این اعداد در حالی از صورت مالی این شرکت عنوان می‌شود که مدیران صنعت برق هزینه هر کیلو وات ساعت را ۱۳۰ تومان که با احتساب هزینه‌های جاری به ۳۶ هزار تومان اعلام کردند.   "هر مگاوات ساعت برابر است با ۱۰۰۰ کیلو وات ساعت"

محسن طرزطلب مدیرعامل برق حرارتی می‌گوید؛ «حداقل رقمی که بابت تولید هرکیلووات ساعت میتوانیم حساب کنیم ۱۲۰ تا ۱۳۰ تومان است. این هزینه تمام شده بدون احتساب سوخت است».

اگر صورت مالی شرکت دماوند را شاخص محاسبه خود قرار دهیم این شرکت به ازای هر ۱۰۰۰ کیلو وات ساعت تولید برق ۲۶ هزار تومان هزینه می‌کند و آن را به قیمت ۵۹ هزار تومان  به فروش رسانده است بنابراین این شرکت به ازای یک کیلو وات ساعت برق تنها ۲۶ تومان هزینه دارد.

شرکت تولید برق دماوند با میانگین حجم ماهانه ۳میلیون واحد، حجم مبنای ۲ میلیون واحد، نسبت پی به ای ۶۸.۳۷ و قیمت پایانی ۲۸.۰۳۱ ریال در تابلوی بورس ثبت شده است. در آخرین روز معاملاتی این نماد در ۲۶ تیر ماه بیشتر خریداران حقوقی‌ها بودند که به نظر می‌رسد در حال حمایت از سهم هستند.

در روزهای اخیر با توجه به قطعی برقی نمادهای شرکت‌های تولید کننده برق بیشتر مورد توجه سهامداران قرار گرفتند و در هفته گذشته جزو گروهی بودند که رشد قابل توجهی در قیمت سهام آن۲ها دیده شد.  به گفته کارشناسان یکی از دلایل رشد سهام شرکت‌های نیروگاه برقی احتمال افزایش تعرفه نرخ برق توسط دولت و آزاد سازی تعرفه‌ها است.

سرمایه ثبت شده این شرکت ۲,۷۶۰,۰۰۰ میلیون ریال است که شامل ۲.۷۶۰ میلیون سهم ۱۰۰ تومانی می‌باشد. بانک دی با ۷۵ درصد، سازمان اقتصادی کوثر با ۴درصد، صندوق سرمایه گذاری ارزش آفرینان دی با ۲ درصد و شرکت سرمایه گذاری بوعلی عمده سرمایه گذاران این نیروگاه هستند.

کد خبر: ۹۹٬۴۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha