۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۸
ورود دلالان به بازار سیر زنجان| کشاورزان در سایه نبود واحدهای فرآوری متضرر شدند
بازار گزارش می‌دهد؛

ورود دلالان به بازار سیر زنجان| کشاورزان در سایه نبود واحدهای فرآوری متضرر شدند

زنجان- دلالان با ورود به بازار سیر زنجان اقدام به خریداری این محصول کرده و آن را با قیمت بالایی حتی به میزان ۲۰ هزار تومان به فروش رسانده و بازار سیر کشاورزان را متزلزل می کنند.

زهرا مقدمی؛ بازار: یکی از کالاهای صادراتی مهم در کشور سیر است که علاوه بر مصرف مستقیم توسط خانوار در موارد صنعتی از جمله مواد نگهدارنده و استفاده در تولید دارو کاربرد ویژه ای دارد.

سیر در مناطق مختلف کشور کشت می‌شود و با توجه به شرایط اقلیمی، زمان برداشت این محصول نیز در دوره‌های زمانی مختلف متفاوت است.

مناطق طارم استان زنجان، دزفول، استان‌های مازندران و گیلان در فصل بهار سیر برداشت می‌کنند و در استان‌های خراسان رضوی، همدان، فارس و آذربایجان شرقی این محصول در تابستان برداشت می‌شود.

بازار سیر زنجان| کشاورزان در سایه نبود واحدهای فرآوری متضرر شدند" height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/01/03/4/60703.jpg" width="600" />

حدود ۲۰ درصد از سطح زیر کشت سیر و ۱۲ درصد از تولید سیر استان طی سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش داشته است چرا که در سال گذشته بیش از ۷۹ هزار و ۷۹۵ تن سیر در طارم زنجان تولید شد ولی امسال ۶۲ هزار و ۷۱۹ تن سیر تولید شد.

سیر جزو محصولات استراتژیک شهرستان طارم است و به علت کیفیت بسیار خوبی که دارد در سطح کشور از جایگاه خوبی برخوردار است و مهمترین محصول اقتصادی بخش کشاورزی استان در شهرستان طارم است.

شهرستان طارم از نقاط مستعد کشت سیر و از تولیدکنندگان عمده این محصول در استان زنجان است و محصول سیر این شهرستان به عنوان مرغوب ترین نوع سیر در کشور است و یکی از منابع درآمدی کشاورزان طارمی است.

سیرکاران شهرستان طارم امسال با مشکل کاهش قیمت سیر مواجه هستند و چاره‌ای جز فروش محصول خود به قیمتی که دلالان مصوب می‌کنند ندارند و زحمتی که سیر کاران طارمی می کشند پولش به جیب دلالان می‌رود و تنها زحمت برای کشاورزان می‌ماند.

سیر تولیدی این شهرستان با توجه به کیفیت بالایی که دارد علاوه بر تأمین نیاز استان به استان‌های مختلف کشور هم ارسال می‌شود و همچنین در صورت فراهم بودن بستر صادرات توسط بازرگانان به کشورهای روسیه، آذربایجان و کشورهای حوزه خلیج فارس هم صادر می‌شود.

بازار سیر زنجان| کشاورزان در سایه نبود واحدهای فرآوری متضرر شدند" height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/09/14/4/40947.jpg" width="600" />

سیر محلی طارم، سیر صورتی، سیر قرمز، سیر سفید و رقم آذرشهر مهم‌ترین ارقام سیر در طارم است و این محصول که از منابع درآمدزا در منطقه است در بین مصرف‌کنندگان شهرت خاصی دارد.

بیش از دو هزار خانواده بهره بردار سیر در شهرستان طارم فعالیت می‌کنند که به صورت سنتی در فصل پاییز کشت و در دومین ماه فصل بهار محصول خود را برداشت می‌کنند و هزینه کشت و برداشت آن به دلیل نیاز به نیروی انسانی زیاد، استفاده از سموم و نهاده‌های کشاورزی، قیمت حاکم بر بازار سیر در سال جاری و هزینه‌های بالای زندگی برای کشاورزان طارمی، موجب نارضایتی سیرکاران شده است.

ظرفیت تولید سیر در زنجان ۹۹ هزار تن است
رئیس جهاد کشاورزی زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار به کشت محصول سیر در استان زنجان اشاره کرد و گفت: ظرفیت تولید سیر در استان بیش از ۹۹ هزار تن است و متوسط میزان برداشت سیر در پنج ساله منتهی به سال ۹۸ بیش از ۷۴ هزار تن در هکتار بوده است.

جواد تاراسی با بیان اینکه میزان برداشت سیر در هر هکتار در استان بیش از ۳۸ هزار تن در هکتار بوده است، ابراز داشت: امسال بیش از ۶۲ هزار تن سیر در استان برداشت شد و سطح کشت امسال سیر در استان یک هزار و ۶۱۴ هکتار بود و تولید سیر در استان ۵۶ هزار تن مازاد مصرف استان است.

وی با بیان اینکه میزان مصرف سیر استان بیش از پنج هزار و ۵۰۰ تن است، گفت: محصول سیر شهرستان طارم به استان‌های مازندران، اهواز، تهران، کرج، همدان، شیراز، قزوین، کردستان و کرمانشاه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه صادر می‌شود و کیفیت سیر طارم بسیار خوب است.

تولید سیر یکی از مهمترین محصولات کشاورزی مهم طارم است و بیش از ۳۰ درصد محصول سیر کشور در طارم تولید می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان ارقام سیر کشت شده شهرستان طارم را محلی، سیر صورتی، سیر قرمز، سیر سفید و رقم آذر شهر اعلام کرد و بیان داشت: تولید سیر یکی از مهمترین محصولات کشاورزی مهم طارم است.

تاراسی بر لزوم ضرورت توسعه واحدهای فرآوری محصول سیر در استان تاکید کرد و افزود: تولید سیر یکی از مهمترین محصولات کشاورزی مهم طارم است و بیش از ۳۰ درصد محصول سیر کشور در طارم تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه فرآوری محصول سیر در استان زنجان وجود ندارد، گفت: باید تجار استان در این زمینه ورود کنند و اتاق بازرگانی در این خصوص رایزنی‌های لازم را با تجار استان داشته باشند تا کار گاه‌هایی در زمینه فرآوری سیر در استان راه اندازی شود.

تاراسی با بیان اینکه اطلاع رسانی‌های لازم انجام شده تا تجار و واحدهای صنایع غذایی در سطح کشور به سمت شهرستان طارم سوق پیدا کنند، تصریح کرد: تنها هدف ما توسعه بازار صادراتی سیر است و باید این محصول با ارزش و با کیفیت در سطح کشور به خوبی عرضه شود.

بازار سیر زنجان| کشاورزان در سایه نبود واحدهای فرآوری متضرر شدند" height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/09/14/4/40945.jpg" width="600" />

رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان تولید سیر را یکی از مهمترین محصولات کشاورزی مهم طارم برشمرد و گفت: بیش از ۳۰ درصد محصول سیر کشور در طارم تولید می‌شود.

دلالان در عرصه سیر اقدام به خریداری این محصول کرده و آن را با قیمت بالایی حتی به میزان ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند

تاراسی در خصوص دلال‌بازی در حوزه سیر طارم گفت: اینکه دلالان در عرصه سیر اقدام به خریداری این محصول کرده و آن را با قیمت بالایی حتی به میزان ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ۱۵ وحد فرآوری سیر در استان زنجان وجود دارد، گفت: اشتغال اسمی این واحدها ۱۷۳ نفر بوده و میزان جذب مواد خام دو هزار و ۷۴۱ تن بوده و تولید اسمی ۹۵۵ تن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان با بیان اینکه یک واحد فرآوری سیر در زنجان غیر فعال است، بیان داشت: در این واحدها پودر سیر، سیر ترسی و سیر خشک تولید می‌شود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بیش از ۱۰ سال است که شعار سال را اقتصادی انتخاب می‌کنند، گفت: این نشان می‌دهد که رهبری نسبت به ارتقای رفاه و اقتصاد مردم بسیار تاکید دارند و در این بین بخش کشاورزی باید در شعار سال ویژه مورد توجه قرار گیرد.

مصطفی طاهری گفت: مقام معظم رهبری بر توسعه تولید در کشور بسیار تاکید دارند و در این میان توجه به تولید آورده‌های زیادی را به دنبال دارد و وابستگی کشور را به بسیاری از کالاها و محصولات کم می‌کند.

وی با بیان اینکه سیرکاران طارمی امسال باید کمی برای برداشت سیر تأمل می‌کردند، گفت: با توجه به اینکه سیر جزو کالاهای تحت حمایت دولت نیست، به همین خاطر با قیمت توافقی در بازار عرضه می‌شود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: سیر کاران طارمی در برداشت سیر با کیفیت در سطح کشور سرآمد هستند ولی بابت زحماتی که می کشند محصول تولیدی شأن سیر با قیمت خوبی به فروش نمی‌رسد و باید جهاد کشاورزی استان دست دلالان را از بازار سیر کوتاه کند تا با قیمت کم سیر را نخرند.

یکی از اولویت‌های امروز سازمان جهاد کشاورزی زنجان تقویت صنایع تبدیلی باشد
طاهری بیان داشت: باید یکی از اولویت‌های امروز سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تقویت صنایع تبدیلی باشد و در شهرستان‌های زنجان و طارم شاهد فعالیت صنایع تبدیلی در حوزه سیر، از جمله پودر سیر، سیر خشک، سیر ترشی و … هستیم ولی باید بیشتر تقویت شود.

وی بر لزوم حمایت از سرمایه گذاران در حوزه صنایع تبدیلی محصول سیر در استان تاکید کرد و گفت: باید سرمایه گذاران را برای ورود به این بخش تشویق کرد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهرستان طارم ظرفیت‌های بسیار خوبی در بخش کشاورزی دارد، تاکید کرد: ۱۸ رودخانه فصلی در این شهرستان وجود دارد و وارد قزل اوزن شده و استفاده نمی‌شود و مورد استفاده استان گیلان است که استفاده بهینه از این نعمت الهی می‌تواند اقتصاد این شهرستان را متحول کند.

طاهری با بیان اینکه خام فروشی سیر ظلم است، بیان داشت: باید این محصول مهم در این شهرستان فرآوری شود.

شهرستان طارم واحد فرآوری سیر ندارد
فرماندار شهرستان طارم در گفتگو با خبرنگار بازار نبود تشکل‌های تعاونی را از مشکلات سیرکاران طارمی اعلام کرد و بیان داشت: برای بهتر شدن اوضاع ضروری است کشاورزان شهرستان طارم به دنبال فرآوری محصول سیر باشند.

ستار صفری با بیان اینکه سیر کاران باید در زمان مناسب با قیمت مقرون به صرفه محصول خود را به بازار عرضه کنند، گفت: جهاد کشاورزی استان باید حمایت خود را از سیر کاران تقویت کند.

سیر محصول استراتژیک نیست که دولت قیمت تضمینی برای این محصول اختصاص بدهد

وی ادامه داد: شهرستان طارم محصولات زیادی را در سطح استان تولید می‌کند و باید به بخش کشاورزی این شهرستان ویژه توجه شود و سیر محصول استراتژیک نیست که دولت قیمت تضمینی برای این محصول اختصاص بدهد.

ورود دلالان به بازار سیر زنجان| کشاورزان در سایه نبود واحدهای فرآوری متضرر شدند

فرماندار طارم با بیان اینکه قیمت محصول سیر رابطه مستقیم با عرضه و تقاضا دارد و باید کشاورزان توجه ویژه در این زمینه داشته باشند، گفت: دستگاه‌های متولی موظف هستند که آموزش و مشاوره‌های لازم در مورد استفاده استاندارد و در حد مجاز از سموم، کودهای شیمیایی و نهاده‌های کشاورزی را به کشاورزان ارائه دهند، تا هم هزینه کشت محصول تا حد زیادی کاهش یابد و هم سلامت غذایی این محصول جهت صادرات تأمین شود و اتاق بازرگانی و تجار استان باید وارد عرصه شوند چرا که باعث تثبیت قیمت می‌شود.

صفری با بیان اینکه در شهرستان طارم واحد فرآوری سیر ندارد، گفت: در مورد سیر واحدی فعال نیست و با توجه به تولید بالای سیر در شهرستان در حوزه بازرگانی به این محصول توجهی نمی‌شود.

با افزایش عرضه و کمبود تقاضای سیر، کشاورزان از ناحیه فروش سیر با قیمت پایین متضرر می‌شوند و ورود دلالان به بازار سیر سیر کاران را مورد ظلم قرار می‌دهد.

کد خبر: ۹۹٬۴۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha