۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۶
 سلاخی دام باردار نتیجه‌ای جز گرانی لبنیات ندارد
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:

سلاخی دام باردار نتیجه‌ای جز گرانی لبنیات ندارد

مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به گرانی لبنیات گفت: وقتی نهاده دامی به موقع نرسد و دام‌های باردار سلاخی شوند، مشخص است که لبنیات هم به مشکل بر می‌خورد.

به گزارش بازار، غلامرضا مرحبا در رابطه با آخرین اقدامات کمیسیون متبوع‌اش اظهار کرد: در قانون مالیات بر خانه‌های خالی با مشکل سامانه‌های الکترونیکی رو به رو بودیم که باید تعداد واحدها را تعیین و آمار را اعلام می‌کردند.

به گفته این نماینده مجلس قانون مذکور درپی درآمدزایی برای دولت نیست و هدفِ آن کنترلِ بازار مسکن و تشویق دارندگانِ واحدهای خالی به دادنِ اجاره هستند.

مرحبا از وجود ۱۰۰ یا ۲۰۰ واحد خالی متعلق به اشخاص حقیقی خبر داد و گفت: مجلس قصد دارد مردم را تشویق به عرضه‌ی این واحدها به بازار مصرف نماید تا عرضه مسکن در بازار افزوده شود.

وی همچنین قانونِ دیگر را ناظر بر عایدی بر سرمایه دانست و ادامه داد: در کشور دچار پدیده نقدینگی سرگردان و بی برنامه هستیم که متاسفانه به سمت سرمایه گذاریِ مولد سوق پیدا نمی‌کند و تنها درپیِ سوداگری در بخش‌های مختلف اقتصاد است.

مرحبا معتقد است این نقدینگی به دلیلِ افزایشِ تقاضا، گرانی را درپی دارد؛ لذا قانونی کنترلی در راستای مالیات بر عایدی سرمایه از سوی مجلس در نظر گرفته شده است.

این قانون اقتباس از سایر کشورها نبوده و مختص ایران طراحی شده است که در عرصه‌های مختلف اقتصاد با وجود سوداگریِ لجام گسیخته، واردِ عمل می‌شود.

مرحبا در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، طرح دیگر را ارتقای حکمرانی ریال نامید و ادامه داد: در سال‌های اخیر شاهد کاهش ارزش پول ملی بودیم و قانون بانک مرکزی و نظام اقتصادی کشور نیازمندِ بازنگری است.

وی از نتیجه بخش بودنِ تصویبِ اصلاحیه قانون بانک مرکزی در مجلس ابراز خوشنودی کرد و گفت: قانون بانکداری بدون ربا هم قدیمی شده است و نیازمند بازنگری می‌باشد که در کارگروه‌های تخصصی، مورد رسیدگی قرار گرفته است.

مرحبا اعمال ماده ۲۳۴ را درباره قانون چک از دیگر اقدامات کمیسیون مبتوع‌اش در مجلس برشمرد و ادامه داد: هدف ما اینست که مردم با دغدغه کمتری تبادلات ملی خود را انجام دهند تا امنیت و اعتماد ایجاد شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: ما نمی‌توانیم در ستاد مبارزه با گران فروشی ابلاغیه‌ای را مصوب کنیم که مثلا از فردا قیمت لبنیات افزایش پیدا نکند چراکه این قبیل رخدادها حاصلِ خروجیِ اقتصادِ بیمار است و وقتی عناصر سیستم اقتصادی توانایی نداشته باشد، افزایش قیمت رخ می‌دهد.

مرحبا با بیان این مطلب افزود: وقتی نهاده دامی به موقع نرسد و دام‌های باردار سلاخی شوند، مشخص است که لبنیات هم به مشکل بر می‌خورد.

وی به رادیو گفت‌وگو گفت: این مسائل از قبل قابل پیش‌بینی است و تنها مجلس قادر به مدیریت نیست. چون در وزارت صمت و جهاد افرادی نشسته‌اند و سیاست‌گذاری می‌کنند. پس همه ما باید مثل ساعت و چرخ دنده‌های آن به خوبی کار کنیم و انحراف نداشته باشیم.

کد خبر: ۹۹٬۳۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha