۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
آلمان و فرانسه مشتریان ثابت گل محمدی آذربایجان شرقی؛ رونق خام فروشی در سایه نبود صنایع فرآوری
بازار گزارش می‌دهد؛

آلمان و فرانسه مشتریان ثابت گل محمدی آذربایجان شرقی؛ رونق خام فروشی در سایه نبود صنایع فرآوری

تبریز- آذربایجان شرقی درحالی قطب تولید گل محمدی در کشور است که آلمان، انگلیس و فرانسه مشتریان ثابت این محصول هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: با اینکه گل محمدی در بیشتر مناطق کشور کاشته می‌شود ولی گل محمدی معروف به «قیزیل گول» آذربایجان شهرت جهانی دارد و معروف است چراکه عطر آن متمایز بوده و در صنایع مختلف از جمله گلاب گیری، تهیه مواد خوراکی، عطر، اسانس و نیازهای دارویی و مواد آرایشی از آن استفاده می‌شود.

سطح زیر کشت گل محمدی در کشور بیش از ۱۳ هزار هکتار است، به طوری که سالانه نزدیک ۳۰ هزار تن محصول برداشت می‌شود و سطح زیر کشت این محصول در آذربایجان شرقی یک هزار و ۴۴۷ هکتار است که ۳۰۰ هکتار آن به صورت نهالستان و مابقی آن به صورت باغ‌های بارور کشت می‌شود.

از مجموع یک‌هزار و ۴۴۷ هکتار سطح زیر کشت و تولید گل‌محمدی، یک‌هزار و ۳۰۵ هکتار آن گل‌محمدی بارور و ۱۴۲ هکتار آن غیر بارور است.

متوسط تولید گل‌محمدی استان بالغ بر چهار تن در هر هکتار است که به میزان یک‌هزار و ۳۵۰ تن معادل حدود ۳۰ درصد از کل تولید گل‌محمدی استان، جهت مصرف در تهیه محصولات خانگی شامل مربا، شربت و.... مصرف می‌شود و ۷۰ درصد مابقی معادل ۳۱۵۰ تن نیز در زمینه فرآوری گل‌محمدی مثل گلاب و اسانس استفاده می‌شود.

یشترین سطح زیرکشت گل‌محمدی در شهرهای اسکو، آذرشهر، مرند، شبستر، مراغه، عجب شیر و تبریز انجام می شود

استان آذربایجان‌شرقی حدود ۱۰ درصد سطح زیرکشت باغات گل‌محمدی در سطح کشور را دارد و مقام پنجم کشور را به خود اختصاص داده و بیشترین سطح زیرکشت گل‌محمدی در شهرهای اسکو، آذرشهر، مرند، شبستر، مراغه، عجب شیر و تبریز انجام می شود.

براساس برآوردهای اولیه میزان تولید گل محمدی در سال جاری در استان بیش از ۵۰۰۰ تن برآورد می‌شود. شهرستان اسکو و آذرشهر از قطب‌های مهم تولید گل‌محمدی و فرآورده‌های آن در استان هستند.

آلمان و فرانسه مشتریان ثابت گل محمدی آذربایجان شرقی؛ رونق خام فروشی در سایه نبود صنایع فرآوری

گل‌های محمدی آذربایجان به کاشان ارسال می‌شود
در سایه نبود صنایع فرآوری و گلاب گیری، گل‌های محمدی آذربایجان شرقی به کاشان ارسال می‌شود. در این خصوص عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص اینکه صنعت گل محمدی ارزآور است و باید توجه جدی به این صنعت داشته باشیم، افزود: صنایع فرآوری و گلاب گیری باید در شهرستان‌هایی همچون اسکو و آذرشهر ایجاد و راه اندازی شود.

به علت نبود یا کمبود گلاب گیری، عطر گیری و اسانس گیری گل‌های این منطقه به کاشان ارسال می‌شود

روح الله متفکرآزاد با بیان اینکه روستای گنبرف در اسکو پایتخت گل محمدی شمال کشور است، افزود: به علت نبود یا کمبود گلاب گیری، عطر گیری و اسانس گیری گل‌های این منطقه به کاشان ارسال می‌شود.

وی سپس ادامه داد: برخی از اهالی روستا به صورت سنتی اقدام به گلاب گیری می‌کنند ولی باتوجه به ظرفیت عظیم در منطقه باید صنایع تبدیلی ایجاد شده و از خام فروشی جلوگیری شود.

متفکر آزاد با تاکید بر اینکه آلمان، انگلیس و فرانسه از عمده مشتریان گل محمدی ارگانیک آذربایجان شرقی هستند، ابراز داشت: اقتصاد بومی این منطقه با این محصول تعریف شده است و باید برای تکمیل زنجیره این اقتصاد تلاش کنیم. امیدوارم با کمک مسئولین امر و خود مردم بتوانیم همه صنایع پیرامونی مربوطه را هم بنا کنیم.

آلمان و فرانسه مشتریان ثابت گل محمدی آذربایجان شرقی؛ رونق خام فروشی در سایه نبود صنایع فرآوری

«چشم بادامی‌ها» مشتری جدید غنچه‌های گل محمدی آذربایجان
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار بازار به صادرات گل محمدی و غنچه‌های آن به کشورهای مختلف جهان خبر داد و گفت: ۲۰ درصد از محصول تولیدی عرقیات گل محمدی استان به خارج از کشور صادر می‌شود.

ایاز برنو با تاکید بر اینکه بیشتر اسانس تولیدی به کشورهای اروپایی و عرقیات نیز بیشتر به عراق و افغانستان صادر می‌شود، گفت: کره جنوبی مشتری جدید غنچه‌های گل محمدی آذربایجان شرقی است که با تجهیزات مختلف و پیشرفته اقدام به تولید فراورده‌های جدید از این غنچه‌ها می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری روی گل محمدی در استان توجیه اقتصادی دارد، ادامه داد: در آذربایجان شرقی ۱۵ واحد صنایع تبدیلی به صورت صنعتی به تولید عرقیات گیاهان دارویی و گل محمدی اقدام کرده اند.

گل محمدی تولیدی در استان کیفیت بالا و عطر خاصی دارد و برای همین مشتریان خارجی طرفداران گل محمدی آذربایجان شرقی هستند

برنو با تاکید بر اینکه گل محمدی تولیدی در استان کیفیت بالا و عطر خاصی دارد، گفت: برای همین مشتریان خارجی طرفداران گل محمدی آذربایجان شرقی هستند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اسانس گیری گل محمدی در چهار واحد کارگاهی استان گفت: جایگاه گل محمدی این استان در بازارهای بین المللی ویژه بوده و اسانس گل محمدی از این استان به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

وی گفت: دیگر محصولات تولیدی از گل محمدی در استان نیز به کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای مرکزی و روسیه صادر می‌شود.

آلمان و فرانسه مشتریان ثابت گل محمدی آذربایجان شرقی؛ رونق خام فروشی در سایه نبود صنایع فرآوری

ارزش پنج میلیون دلاری هر کیلوگرم اسانس گل محمدی
یکی از فعالان بازار گل محمدی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: هر کیلوگرم اسانس گل محمدی آذربایجان و به خصوص روستای گنبرف اسکو ارزش پنج میلیون دلاری دارد.

محمد علیزاده در خصوص دلایل اینکه چرا گل محمدی به «طلای معطر» معروف است افزود: ماده اولیه کارخانه‌های عطر سازی در جهان گل محمدی است و این محصول و اسانس آن در کشورهای مختلف طرفداران زیادی داشته و برای همین قیمت بالایی نیز دارد.

وی با بیان اینکه گل محمدی گنبرف به طلای مایع نیز معروف است، ادامه داد: علاوه بر استفاده از گل محمدی در عطرسازی ها در موارد خوراکی نیز از این محصول استفاده می‌شود.

علیزاده اظهار داشت: همچنین علاوه بر تهیه مربا از گل محمدی تولید شده توسط روستاییان گنبرف، گلاب آن نیز خاصیت درمانی دارد و در سال‌های اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

آلمان و فرانسه مشتریان ثابت گل محمدی آذربایجان شرقی؛ رونق خام فروشی در سایه نبود صنایع فرآوری

افزایش ۱۵ درصدی تولید گل محمدی در آذربایجان شرقی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی نیز در این خصوص گفت: بخش زیادی از محصول فرآوری شده گل‌محمدی در استان به کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای مرکزی و روسیه صادر می‌شود.

اکبر فتحی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود ۴ هزار و ۵۰۰ تن محصول از باغ‌های گل‌محمدی در استان برداشت شود.

وی با بیان اینکه امسال تولید گل‌محمدی در استان ۱۵ درصد بیشتر شده است، افزود: متوسط تولید این محصول در آذربایجان‌شرقی چهار تن در هکتار است.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی، ۷۰ درصد محصول تولیدی پس از فرآوری به صورت اسانس و گلاب در بازار عرضه و حدود ۳۰ درصد نیز به صورت مصرف خانگی به مربا و شربت تبدیل می‌شود.

وی افزود: ۲۵ واحد کارگاهی در زمینه فرآوری گل‌محمدی مانند گلاب، اسانس، عرقیجات و بسته‌بندی گیاهان دارویی در استان فعالیت می‌کند.

فتحی گفت: ۹۰ درصد سطح زیرکشت این گل در استان از ارقام بومی و پنج درصد باقی نیز ارقام اصلاح شده به صورت کشت بافتی است.

با تمام این اوصاف امیدواریم با ایجاد زیرساخت‌های لازم و همچنین راه اندازی صنایع تبدیلی در مناطقی همچون اسکو و آذرشهر جلوی خام فروشی محصول مهم و ارزآور گل محمدی در آذربایجان شرقی گرفته شود و همچنین زمینه اشتغال زایی برای جوانان روستایی این شهرستان‌ها فراهم آید.

کد خبر: ۹۹٬۳۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha