۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۶
بازاریان اردبیلی دیگر نای ایستادن ندارند
گزارش بازار؛

بازاریان اردبیلی دیگر نای ایستادن ندارند

اردبیل- ویروس کرونا از همان بدو ورودش زندگی را برای اصناف و بازاریان سخت کرد بطوریکه حالا این قشر دیگر نای ایستادن ندارند و بسیاری از آنها با اعلام ورشکستگی عطای کارشان را به لقایش بخشیده اند.

فرید میرزاپور؛ بازار: کرونا؛ ویروسی که چندسالی است بلای جان انسانها شده و به هیچ صراطی هم مستقیم نیست.

هرجا فرصتی پیداکند زهرش را می ریزد و ککش هم نمی گزد. انگار نه خانی آمده و نه خانی رفته! غافل از آنکه همه مردم از بزرگ و کوچک، مرد و زن، پسر و دختر، اداری و غیر اداری از بازیگوشی اش به ستوه آمده اند. بازاریان البته شرایط سخت تری هم دارند.

 کرونا ویروس از همان بدو ورودش زندگی را برای اصناف و بازاریان تنگ و سخت کرد بطوریکه حالا این قشر دیگر نای ایستادن ندارند و بسیاری از آنها رسما با اعلام ورشکستگی عطای کارشان را به لقایش بخشیده اند.

تعطیلی مکرر بازار همه را کلافه کرده است
فرشاد روحی یکی از بازاریان اردبیلی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه با شیوع کرونا، همه چیز به هم ریخته است گفت: تعطیلی مکرر پاساژها، مجتمع های تجاری و مغازه ها، همه را کلافه کرده است.

روحی می گوید: برخلاف کارکنان ادارات که درآمد ماهیانه دارند و خیالشان از این بابت راحت است ما از همان لحظه باز کردن کرکره مغازه هایمان چشممان را دوخته ایم تا یک مشتری بیاید تا بتوانیم با فروش اجناس خود، درآمدی کسب کنیم.

بازاریان اردبیلی دیگر نای ایستادن ندارند

فروشنده لباس در اردبیل ادامه می دهد؛ البته بازاریان در روزهای غیرتعطیلی هم شرایط نسبتا مشابهی داند؛ بسیاری از ترس اینکه جنس و محصولشان در دستشان بماند، اصلا دیگر محصول جدید نمی آورند.

این شرایطی است که این روزها همه اصناف و بازاریان با آن روبه رو هستند.

در این میان نبود حمایت از سوی نهادهای مسئول و متولی تنها دلخوشی اصناف و بازاریان را نیز از بین برده است.

بسیاری از فعالان صنف با فروش وسایل و تجهیزاتشان حقوق و بیمه پرسنل را پرداخت می کنند
در همین خصوص سجاد مهدیزاده رئیس اتحادیه تالار، رستوران وچلوکبابان اردبیل در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به تعطیلی تالارها و رستوران ها گفت: سالن‌های پذیرایی و تالارها در شرایطی هستند که دیگر قدرت ادامه فعالیت ندارند.

بازاریان اردبیلی دیگر نای ایستادن ندارند

وی اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از فعالان صنف با فروش وسایل و تجهیزاتشان حقوق و بیمه پرسنل خود را پرداخت می کنند.

رئیس اتحادیه تالار، رستوران وچلوکبابان اردبیل گفت: شما اگر متوسط اجاره ملک هر تالار یا رستوران به همراه هزینه‌های نگهداری، هزینه آب، برق و گاز و حقوق کارگران را در نظر بگیرید می بینید فعالان صنف باید ماهیانه هزینه های سرسام آوری را برای اداره تالار و رستوران خود پرداخت کنند.

مهدیزاده تصریح کرد: پرداخت این هزینه ها با شرایط فعلی امکان پذیر نیست و به همین خاطر خیلی از هتل داران و رستوران داران، شغل خود را رها کرده اند و خانه نشین شده اند.

رئیس اتحادیه تالار، رستوران و چلوکبابان اردبیل اظهار کرد: انتظار می رفت دولت حمایت جدی از اصناف داشته باشد که متاسفانه این امر محقق نشد.

بازاریان اردبیلی دیگر نای ایستادن ندارند

وی ضمن انتقاد از تدبیر دولت مبنی بر تعطیلی تالارها و رستوران ها گفت: تعطیلی تالار و رستوران به هیچ وجه باعث تعطیلی مراسمات نشده است؛ اتفاقا مردم مراسمات خود را به خانه ها و مکانهای دیگر انتقال داده اند که محیط به مراتب بدتری است.

مهدیزاده اظهار کرد: اتفاقا در رستورانها و تالارها، هم به لحاظ رعایت فاصله اجتماعی و هم انجام پروتکل های بهداشتی شرایط بهتری را شاهد بودیم در حالیکه حالا مراسم عروسی و...، در خانه های ۱۰۰ متری انجام می شود که هیچ نظارتی هم بر این اماکن نمی شود.

بخشودگی مالیات، دارایی و بیمه برای فعالان این بخش اعمال شود
البته در همین راستا مهدی اشجع رئیس اتاق اصناف اردبیل در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: ما در جلسه ستاد پیشگیری از کرونا به رغم قرمز شدن رنگ اردبیل و شیوع کرونا در پیک پنجم با تعهد به مسئولان امر اجازه ندادیم تا صنفی تعطیل شود.

بازاریان اردبیلی دیگر نای ایستادن ندارند

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه اصناف در ۱۶ ماه اخیر از قبل کرونا و تعطیلی‌های مکرر و پیک خطرناک اول تا چهارم دچار آسیب جدی شدند و حتی در پرداخت هزینه‌های مالیات و دارایی با مشکلاتی روبه‌رو هستند، فعالیت آنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پیک پنجم ادامه دارد.

رئیس اتاق اصناف اردبیل گفت: هر چند از هفته آینده تالارها، قهوه‌خانه‌ها، چای‌خانه‌ها و برخی از مراکز ارائه‌کننده خدمات تعطیل خواهند بود اما رستوران‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها، بستنی‌فروشی‌ها و سایر مجموعه‌های اقتصادی به صورت بیرون‌بر فعالیت کرده و همچنان در این ایام تابستان مشغول کسب و کار خواهند بود.

اشجع افزود: با همکاری اتحادیه پاساژها و بازارهای سرپوشیده قرار شد با اخذ تعهد و به کارگیری یک مأمور در ورودی این اماکن با گوشزد کردن مسائل بهداشتی، زدن ماسک و همچنین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به فعالیت خود ادامه داده و تعطیلی در این مجموعه‌ها انجام نشود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: اصناف به معنای واقعی در این ۱۶ ماه شیوع کرونا متضرر شدند و هیچ حمایت عملی از اصناف و کسبه انجام نشده که انتظار می‌رود دولت سیزدهم که در هفته‌های آینده سر کار خواهد آمد، بیشترین حمایت و پشتیبانی را از اصناف، بازاریان و کسبه منصف داشته باشد.

رئیس اتاق اصناف اردبیل اضافه کرد: ما انتظار داریم در این روزهای سخت اقتصادی تدبیری انجام شود تا بخشودگی مالیات، دارایی و بیمه برای فعالان این بخش اعمال شده و با پرداخت تسهیلات کم بهره صاحبان واحدهای صنفی و تولیدی به معنای واقعی مورد پشتیبانی قرار گیرند.

در هر حال این روزها حال و هوای اصناف و بازاریان اردبیلی تعریفی ندارد. از طرفی برای حفظ جان خود و دیگران مجبور به تعطیلی مغازه هایشان هستند و از سویی دیگر باید برای گذران زندگی شان درآمدی داشته باشند.

در این میان حمایت حداقلی دولت از بازاریان نیز چاره ساز نبوده و انتظار می رود نگاه حمایتی به شکلی جدی از سوی مسئولان امر در دستور کار باشد.

بی شک باتوجه شرایط موجود، کرونا، حالا حالاها مهمان خانه های شهروندان است و در این میان باید چاره ای برای حمایت بیشتر از بازاریان و همه کسانی که به نوعی با ورود این ویروس دچار خسران، حداقل مادی شده اند،  اندیشید.

کد خبر: ۹۹٬۳۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha