۲۴ تیر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹
۲۵۶ میلیارد تومان شبکه آبیاری کشاورزی در آذربایجان شرقی ایجاد شد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

۲۵۶ میلیارد تومان شبکه آبیاری کشاورزی در آذربایجان شرقی ایجاد شد

تبریز- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: تنها در فاصله زمانی سه ساله ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ بیش از۲۵۶ میلیارد تومان برای اجرای شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی در ۱۶ هزار هکتار از اراضی این خطه هزینه شد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، اکبر فتحی با اشاره به اقدامات گسترده سازمان جهاد کشاورزی در راستای احیای دریاچه ارومیه در سال های گذشته افزود: جلوگیری از هدر رفت آب در مسیر انتقال، استفاده از روش های نوین آبیاری و کشت محصولات کم آب بر، عمده اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای بهینه سازی مصرف آب کشاورزی و احیای دریاچه ارومیه است.

وی با اشاره به نحوه تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: با توجه به مشکلات و معضلات کاهش آب دریاچه ارومیه دولت با اراده قوی تصمیم به تشکیل این ستاد گرفت.

وی افزود: همجواری استان آذربایجان شرقی با دریاچه ارومیه موجب استحصال محصولات متنوع و زیادی در این حوضه می شد،اما خطر کاهش آب امکان کاهش تولید محصولات کشاورزی را به دنبال داشت و همه دستگاه های دولتی عضو ستاد با در اولویت قرار دادن این هدف در دستور کار خود، اقدامات لازم را انجام داده اند.

فتحی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی کل برنامه های مربوط به بهینه سازی مصرف آب کشاورزی را در اولویت برنامه های خود قرار داده است، تشریح کرد: برای اینکه میزان تولید محصولات کشاورزی در استان به دلیل کاهش آب دریاچه، کاهش نیابد، پروژه های مربوط به بهینه سازی مصرف آب کشاورزی در اولویت قرار گرفت.

وی تاکید کرد: اگر اقدامات صورت گرفته در ستاد احیای دریاچه ارومیه انجام نمی شد، حیات در این منطقه کامل از بین رفته بود و هیچ محصول کشاورزی در این حوضه امکان تولید نداشت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی به اقدامات زیرساختی و جایگزینی تولید محصولات با مصرف کمتر آب در استان نیز اشاره کرد و گفت: پروژه های بزرگ و مطلوبی در این رابطه ازمحل اعتبارات دریاچه ارومیه اجرا، تکمیل و به بهره برداری رسیده و این روند ادامه خواهد داشت.

وی افزود: علاوه بر اقدامات زیرساختی مثل ایجاد و اصلاح سیستم ها و کانال های آبیاری و بهسازی قنوات، اقدامات نرم افزاری در راستای اصلاح الگوی کشت برای استفاده مطلوب از آب در استان در این مدت انجام شده است که به عنوان مثال می توان به جایگزینی محصولات مثل کلزا و کینوا که جدیداً وارد ادبیات کشاورزی استان شده، با محصولاتی با مصرف آب بیشتر مثل پیاز و یونجه، اشاره کرد.

فتحی با اشاره به کشت نشایی برخی محصولات مثل پیاز در این حوضه آبریز گفت: در این کشت حداقل ۴ مرحله از آبیاری محصول حذف می شود که برای کشت محصولات ضروری و پرمصرف مناسب و با استقبال کشاورزان همراه شده است.

وی در ارتباط با توسعه گلخانه ها با رویکرد اصلاح الگوی کشت و کاهش مصرف آب در آذربایجان شرقی نیز توضیح داد: تا سال ۱۳۹۲ حدود ۵۶ هکتار گلخانه در استان وجود داشت که در حال حاضر این مقدار به ۳۲۰ هکتار افزایش یافته و حدود ۲۸۰ هکتار نیز در دست ساخت بوده و پیش بینی می شود تا انتهای امسال به مرحله بهره برداری برسد.

کد خبر: ۹۹٬۱۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha