۳۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶
مراقب باشیم به یکباره تمام پول خود را از دست ندهیم؛ تازه‌کاران چگونه در فارکس شروع به کار کنند؟
کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار؛

مراقب باشیم به یکباره تمام پول خود را از دست ندهیم؛ تازه‌کاران چگونه در فارکس شروع به کار کنند؟

حیدری کارشناس اقتصادی میزان حد ضرر در فارکس را ۲ درصد و میزان سود را ۳ درصد پیشنهاد می‌دهد و به فعالان این بازار توصیه می‌کند که مراقب باشند به خاطر سود، کاری نکنند که جبران ناپذیر باشد.

بازار؛ گروه بورس:  یکی از اصول اولیه کار در هر بازار مالی، داشتن حد ضرر و سود است اما برخی از بازارهای مالی مثل فارکس به خاطر داشتن نوسانات زیاد شناخت حد سود و ضرر کمی دشوار است به خاطر همین است تعداد نظر در این باره زیاد است، علی حیدری کارشناس اقتصادی در بخشی از گفتگوی تحلیلی این هفته خود با بازار، میزان حد ضرر را با توجه به نظر اکثر افراد  ۲ درصد و حد سود را سه درصد می‌داند.

پولی که فرد در فارکس کار می‌کند دلار است و تورم هم هر چقدر بالا برود، ارزش دلاری که در فارکس دارید هم بالا می‌رود، پس نیاز نیست سرمایه‌گذار خود را به خاطر افزایش تورم در عذاب بیندازد

او نوع معامله‌گری در بازار را بسته به شخصیت فرد می‌داند و پیشنهادی که به فعالان این بازار دارد این است که مراقب باشند به خاطر کسب سود زیاد، کاری نکنند که قابل جبران نباشد.

*بازار فارکس یک بازار بسیار تخصصی و پر ریسک است و با توجه به شرایط کشور ما مدیریت سرمایه در این بازار بسیار مهم است، آیا نسخه خاص و واحدی برای مدیریت سرمایه در بازار فارکس وجود دارد؟
دادن یک نسخه کلی  جایز نیست اما با توجه به تجربه شخصی اگر فردی قصد دارد وارد این بازار شود ابتدا پیشنهاد می‌کنم که مدتی با نسخه آزمایشی کار کند. شخصی که با رقم زیر  ۱۰۰۰ دلار وارد این بازار شده، در ماه اول حتما میزان لات یا حجم پولی آن  باید ۰.۰۱ باشد و  اگر بیشتر از این انتخاب کنید به هر دلیلی احتمال حذف فرد از بازار هست اما این به معنی کسب سود نیست و حتی شخص می‌تواند سودهای خوبی کسب کند ولی منطقی است که ۰.۰۱ کار کند. در یک ماه اول اگر  به سود رسید، می‌توانید نسبت به سود خود حجم را بالاتر ببرید البته میزان سرمایه هم خیلی مهم است، بنابراین به ازای هر ۱۰۰۰ دلار حجم شما باید ۰.۰۱ باشد و همچنین سه پوزیشن باز در لحظه یا در روز داشته باشید.

هر چه پول شما افزایش پیدا کرد به خصوص از ۵ هزار تا ۱۰ هزار دلار به بالا رفت حتما لوریج(اهرم اعتباری)  خود را پایین بیاورید چون اصل پول شما در حال چرخش است و نیاز نیست از اهرم جانبی استفاده کنید یا کمتر استفاده کنید و تعداد پوزیشن های خود را هم کاهش دهید.

*تفاوت معامله گر با لوریج یک به ۱۰۰ با یک به ۳۰  چیست؟
لوریج میزان اعتباری است که شرکت مربوطه یا بروکر مربوطه به شما می‌دهد، هر چقدر که میزان لوریج شما کمتر باشد یعنی اعتبار کمتری به دست می‌آورید، به عنوان مثال اگر من ۱۰۰ دلار داشته باشم و لوریج یک  به ۳۰  را انتخاب کند، یعنی من الان در این بازار  دارم( ۱۰۰ در ۳۰)، یعنی با ۳ هزار دلار کار می‌کنم. پس کسی که پول کم دارد مجبور است از لوریج بالا استفاده کند اما پولتان که زیاد شد نیاز نیست که با لوریج بالا کار کنید.

*آیا کاهش لوریج در هر مرحله امکان دارد؟
کم کردن لوریج در هر مرحله امکان پذیر نیست، بسیاری از کارگزاری‌ها بعد از بسته شدن پوزیشن‌ها اقدام به کاهش لوریج می‌کنند.

*آیا قاعده‌ای برای حد ضرر و سود در بازار فارکس در پوزیشن‌های وجود دارد یا اینکه بسته به فرد و نوع معاملاتی دارد که در این بازار انجام می‌دهد؟
اعداد مختلفی در این باره مطرح است اما توافق جمعی که در بازار هست، عدد ۲ درصد را حد زیان در نظر گرفتند، شما می‌توانید تا ۲درصد در هر پوزیشن حاشیه  ضرر در نظر بگیرد و حداقل باید حاشیه سود خود را بر روی  ۳ درصد تنظیم کنید و به دلیل بیشتر شدن همین حاشیه سود است که امنیت ایجاد می‌کند این در حالیست که ممکن است بازار به شخص اجازه بدهد که حاشیه سود بیشتری را داشته باشد.

*کدام نقش معامله‌گری برای تازه کارها مناسب است؟
ابتدا که با دمو (نسخه آزمایشی) شروع کنند و اگر پول زیر ۱۰۰۰ دلار باشد، انتخاب روند کلی را از تایم فرم( دوره زمانی)  h۴ ( ۴ ساعته)، h۱(یک ساعته)، حتی سی دقیقه انتخاب کنند که تمامی این تایم فرم‌ها  به شخصیت فرد بستگی دارد، به عنوان مثال هر چقدر که شخص جوان‌تر و ریسک پذیرتر باشد روند را در تایم فرم‌های پایین‌تر انتخاب می‌کنند و هر چقدر شخص مسن‌تر باشد روندها را در تایم فرم‌های بالاتر انتخاب می‌کند، اما در تازه کارها پیشنهاد می‌شود تایم فرم های (h۴) و سی دقیقه انتخاب کنند.

به نظر من تنها راهی که طمع را کنترل می‌کند، تبدیل دانش به مهارت است. اگر این اتفاق بیفتد ما بسیار راحت تر بازار را می‌پذیریم و معاملات خود را انجام می‌دهیم

اگر این افراد خبرهای را دنبال می‌کنند به نظر من  در تایم فرم های کوچک مثل «m۱۵» (۱۵ دقیقه) یا  «m۵» (۵دقیقه) شروع به ترید یا معامله‌گری کنند. پیشنهاد می‌دهم مطالعه داشته باشند تا داشتن تایم فرم. اما مطالعه را  به عنوان یک فرد تازه کار از کجا شروع کنیم؟ اگر به شخصه فرد سختگیر، دقیق و نکته سنجی هستم با تکنیکال شروع کنم چون دقت می‌آورد و بعد از مدتی ناخودآگاه در ذهن شما یک زنگ خطر به وجود می‌آورد که از اینجا به بعد شما را به سمت مطالعه تحلیل بنیادی و اقتصاد کالا سوق می‌دهد. اما اگر در کل فکر می‌کنید آدم منطقی هستید و دنبال چرایی می‌گردید به سراغ خبر و با تحلیل بنیادی بروید که بعدهای شما را به سمت تحلیل تکنیکال حرکت می‌دهد.

*شما در مبحث حد ضرر و سود را به ترتیب ۲ و ۳ درصد عنوان کردید ولی این بازار با توجه به ویژگی‌هایی که دارد فرد را دچار طمع می‌کند که در بسیاری از موارد به زیان معامله‌گر منجر می‌شود، چه راه حلی وجود دارد که دچار چنین اشتباه یا خطایی نشویم؟
به نظر من تنها راهی که طمع را کنترل می‌کند، تبدیل دانش به مهارت است. اگر این اتفاق بیفتد ما بسیار راحتتر بازار را می‌پذیریم و معاملات خود را انجام می‌دهیم. این گونه نیست که شغل دوم و درآمد دوم، یک شبه شما را پولدار می‌کند، این بازار نیاز به یک برنامه ریزی حداقل یک تا سه سال دارد. کار در این بازار سخت است اما ورود به آن آسان. فعالیت کردن در این بازار نیاز به مطالعه، تسلط به زبان انگلیسی، اینترنت پر سرعت و دانش لازم  دارد؛ همه اینها یک طرف، شخصیت خودت فرد مهم است که چگونه دانش آموخته خود را تبدیل به مهارت کند و از آن استفاده کند.

پولی که فرد در فارکس کار می‌کند دلار است و تورم هم هر چقدر بالا برود، ارزش دلاری که در فارکس دارید هم بالا می‌رود، پس نیاز نیست سرمایه‌گذار خود  را  به خاطر افزایش تورم در عذاب بیندازید. فارکس در کشورهای که اقتصاد آشفته دارد نسبت به  کشورهای که اقتصاد مشخص دارند طرفداران بیشتری دارد. اما در کل باید مراقب باشیم که از هول هلیم در دیگ نیفتیم چرا که قابل جبران نیست.

کد خبر: ۹۹٬۱۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha