۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
انتظارات فعالان گردشگری از رئیس جمهور منتخب؛ «خوزستان» را ببینید
گزارش بازار؛

انتظارات فعالان گردشگری از رئیس جمهور منتخب؛ «خوزستان» را ببینید

آبادان- فعالان گردشگری شهرهای آبادان و خرمشهر خواستار توجه جدی رئیس جمهور منتخب به یکی از قطب‌های گردشگری جنوب غرب ایران هستند.

محمود نواصر؛ بازار: از زمان پیروزی آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری با توجه به اهمیت اقتصادی و وخامت حال صنعت گردشگری ایران زمزمه‌ها و اخبار شایعات گزینه‌ها برای وزارت میراث داغ شد.

میزگردهای پی در پی با نام گردشگری، ویژگی‌های وزیر آینده، انتظارات و... در فضای مجازی تشکیل شد که شاید کمترین حضور مربوط به استان‌هایی بود که بیشترین حرف را در حوزه گردشگری داشتند.

شهرهایی که اداره میراثشان حتی یک دفتر اداری ندارند ولی ظرفیت‌های خوبی دارند و همچنان مورد بی مهری قرار گرفته‌اند.

برگزاری میزگردهای گردشگری در فضای مجازی که با نگاه دلسوزانه انجام شد اقدامی شایسته است ولی بازوی اجرایی گردشگری کشور کدام استان‌ها و مناطق هستند؟

آیا صدای استان‌های محروم همچون خوزستان با آثار میراثی متعدد جهانی و ملی، صنایع دستی و گردشگری بکر و طبیعی شنیده شد؟

مناطق آزاد ایران با توجه به اینکه قوانین متفاوتی نسبت به قوانین سرزمین اصلی دارند، معبر مهمی برای توسعه صنعت گردشگری ایران هستند.

اتباع عراقی جزو گردشگرانی هستند که بیشترین حضور را در ایران داشتند و مسیر اصلی ورود آنها به کشور از طریق منطقه آزاد اروند (آبادان-خرمشهر) انجام می‌شود

اتباع عراقی جزو گردشگرانی هستند که بیشترین حضور را در ایران داشتند و مسیر اصلی ورود آنها به کشور از طریق منطقه آزاد اروند (آبادان-خرمشهر) انجام می‌شود.

منطقه آزاد اروند تنها منطقه آزاد ایران است که چهار راه مواصلاتی شامل هوایی، دریای، جاده‌ای و ریلی دارد و همین امر این منطقه را در حوزه گردشگری بسیار متفاوت کرده است.

انتظارات فعالان گردشگری از رئیس جمهور منتخب؛ «خوزستان» را ببینید

وضعیت ادارات میراث آبادان و خرمشهر
در حال حاضر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آبادان امکانات مناسب ندارد و شهری که عنوان یکی از شهرهای دارای بیشترین آثار ثبت ملی در سطح کشور را یدک می‌کشد یک ساختمان اداری در خور شان ندارد.

فعالیت‌های اداری در ساختمان موزه انجام می‌شود و اداره اصلی که در سایت اداری آبادان قرار دارد در حال متروکه شدن است و با اینکه نوساز بوده تاکنون تجهیز نشده است.

موزه آبادان بسته است و همیشه با بهانه‌های مختلف طی سال‌های اخیر از این موضوع چالشی مهم عبور کردند. مردم این منطقه و گردشگران از نعمت بازدید همچنان محروم بوده‌اند و باید با مسببان برخورد قانونی صورت گیرد.

همچنین لازم به ذکر است هم اکنون اداره میراث آبادان بیش از سه ماه است که رئیس ندارد. رئیس فعلی با حفظ سمت به عنوان مسئول امور شهرستان‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان منصوب شده است.

اداره خرمشهر بدون ساختمان اداری مانده و هم اکنون در موزه دفاع مقدس خرمشهر و توسط یک نفر که هم رئیس و هم کارمند است اداره می‌شود؛ یعنی رئیس اداره خرمشهر همزمان کارمند خودش است.

هم اکنون نیز یکی از چالش‌ها و مطالبات فعالان گردشگری منطقه تشکیل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد اروند و تفویض اختیار از سوی وزارتخانه است

در سازمان منطقه آزاد اروند به عنوان عالی‌ترین دستگاه دولتی شهرهای آبادان و خرمشهر معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری وجود دارد که واحد مدیریت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زیرمجموعه آن است و بر اساس قوانین مناطق آزاد باید تفویض اختیارات لازم را داشته باشد و هم اکنون نیز یکی از چالش‌ها و مطالبات فعالان گردشگری منطقه تشکیل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد اروند و تفویض اختیار از سوی وزارتخانه است.

دو شهر آبادان و خرمشهر بر اساس قوانین مناطق آزاد باید ساختار اداری درون منطقه‌ای داشته باشند و از نعمت منطقه آزاد بودن بهره‌مند شوند.

فعالان گردشگری متخصص، باتجربه، تحصیلکرده و موفق زیادی در شهرهای آبادان و خرمشهر وجود دارد و ضرورت دارد صدای آنها توسط دولت آینده شنیده شود.

گشایش درگاه‌های جهانی
لیلی عرفانی نیا، یک فعال گردشگری خرمشهر در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: رئیس جمهور منتخب همواره بر روی اشتغال و اشتغالزایی تاکید داشته‌اند.

وی افزود: به همین دلیل انتظار می‌رود با توجه به سهم بالای اشتغال از طریق گردشگری، وام‌های بلاعوض به منظور حمایت در نظر گرفته شود.

این فعال گردشگری خرمشهر با اشاره به لزوم توجه به مقوله صادرات تاکید کرد: دولت آینده باید درگاه بازارهای خلیج فارس را به منظور توسعه صادرات و ارزآوری گشایش دهد.

تبدیل آبادان به قطب گردشگری
پریسا شیرعلی، یک فعال گردشگری آبادان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت آینده در وهله اول باید ضمن داشتن تحصیلات مرتبط با این حوزه، نگاهی دلسوزانه و دغدغه‌مندانه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه وزیر میراث آینده باید با تمام توان به منظور توسعه و رونق مجدد گردشگری گام بردارد، عنوان کرد: ظرفیت بکر و طبیعی استان خوزستان یک نعمت خدادادی در حوزه گردشگری است.

استان خوزستان به ویژه آبادان با داشتن رودخانه‌های متعدد می‌تواند در این زمینه به یکی از قطب‌های گردشگری ایران تبدیل و باعث ایجاد اشتغال بسیاری از جوانان شود

این فعال گردشگری آبادان توضیح داد: استان خوزستان به ویژه آبادان با داشتن رودخانه‌های متعدد می‌تواند در این زمینه به یکی از قطب‌های گردشگری ایران تبدیل و باعث ایجاد اشتغال بسیاری از جوانان شود.

مشکلات آژانس‌های هواپیمایی اروند
سینا صابریان، یک فعال گردشگری آبادان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: کرونا آسیب شدیدی به صنعت گردشگری وارد کرد و دولت آینده باید با اتخاذ رویکرد مناسب تمهیدات لازم برای جبران خسارات وارد شده به بخش‌های مختلف گردشگری را اتخاذ کند.

وی خاطرنشان کرد: کرونا باعث شد بسیار از نیروهای متخصص صنعت گردشگری به مشاغل دیگر جذب شوند.

این فعال گردشگری آبادان با اشاره به مشکلات آژانس‌های هواپیمایی منطقه آزاد اروند، تصریح کرد: نداشتن سرمایه در گردش و تعلق نگرفتن وام کرونا از مشکلات آژانس‌های منطقه آزاد اروند است و از دولت آینده انتظار داریم این مشکل را پیگیری کند.

انتظارات فعالان گردشگری از رئیس جمهور منتخب؛ «خوزستان» را ببینید

تسهیلات کم بهره
خالد متین راد، یک فعال گردشگری خرمشهر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: از دولت آینده انتظار می‌رود یک نمایشگاه دائمی گردشگری و صنایع دستی در منطقه آزاد اروند احداث کند.

وی یادآور شد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که تسهیلات کم بهره برای هنرمندان صنایع دستی در نظر گرفته شود.

متین راد افزود: قرار گرفتن هنرمندان صنایع دستی تحت پوشش بیمه یکی دیگر از مطالبات جدی است.

بی توجهیی به جاذبه‌ها
سید محمدامین موسوی، یک فعال گردشگری آبادان نیز اظهار کرد: شهر آبادان با این همه موقعیت‌های شغلی زیاد هنوز جوانان بیکار فراوانی دارد.

وی ادامه داد: منطقه آزاد اروند دارای چهار راه مواصلاتی تجاری از قبیل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی است ولی هیچ توجهی به آن نمی‌شود.

این فعال گردشگری آبادان اضافه کرد: علیرغم وجود جاذبه‌های توریستی فراوان آبادان اما کسی به آن توجه نمی‌کند و به حال خود رها شده است.

موسوی تاکید کرد: چرا باید با وضع اقتصادی حال حاضر کشور از چنین گنج پنهانی استفاده نشود و از آن چشم پوشی کنند؟

وی نگاه دولت آینده به ظرفیت گردشگری آبادان را یک مطالبه برشمرد و گفت: با توجه به حضور بالای گردشگران خارجی در آبادان از دولت آینده انتظار می‌رود با یک برنامه‌ریزی صحیح به بهبود وضع اقتصادی این شهر و همچنین اشتغالزایی کمک کند.

انتظارات فعالان گردشگری از رئیس جمهور منتخب؛ «خوزستان» را ببینید

لزوم انتصاب مدیران بومی
مجید کنعانی، یک فعال گردشگری آبادان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: اولین انتظارمان از دولت آینده توجه ویژه نسبت به پتانسل‌هایی است که در شهرهای آبادان و خرمشهر وجود دارد و متاسفانه بلااستفاده مانده یا از آنها استفاده نادرست می‌شود.

وی با اشاره به لزوم انتصاب مدیران بومی در ادارات میراث آبادان و خرمشهر، تصریح کرد: این دو شهر مدیران و متخصصان بومی زیادی دارند و تا زمانی که نیروهای توانمند بومی در منطقه وجود دارند، نباید نیروی غیر بومی منصوب شود.

این فعال گردشگری آبادان با بیان اینکه آبادان قبلا به (پاریس کوچک) شهرت داشته، عنوان کرد: ما فعالان گردشگری ایده‌های خوب و مناسبی داریم و پروژه‌های تخصصی را می‌توان ارائه داد ولی بارها فریاد زدیم ولی هیچگونه توجهی نشده است.

نقش فارغ‌التحصیلان گردشگری

دولت آینده بررسی کند چند درصد از افراد شاغل در دستگاه‌های گردشگری منطقه تحصیلات مرتبط دارند؟ چرا علیرغم وجود تحصیلکردگان گردشگری اما از آنها استفاده نمی‌شود؟

کنعانی با تاکید بر لزوم استفاده از فارغ‌التحصیلان رشته گردشگری در نهادهای متولی گردشگری منطقه آزاد اروند، افزود: دولت آینده بررسی کند چند درصد از افراد شاغل در دستگاه‌های گردشگری منطقه تحصیلات مرتبط دارند؟ چرا علیرغم وجود تحصیلکردگان گردشگری اما از آنها استفاده نمی‌شود؟

وی یادآور شد: وجود نیروی جوان متخصص در منطقه آزاد اروند فرصتی برای شکوفا شدن و توسعه صنعت گردشگری این منطقه است که ضرورت دارد دولت آینده به آن توجه جدی داشته باشد.

انتظارات فعالان گردشگری از رئیس جمهور منتخب؛ «خوزستان» را ببینید

مظلومیت آبادان و خرمشهر
شهرهای آبادان و خرمشهر در جنگ تحمیلی پیشانی جنگ بوده‌اند؛ وزیر آینده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید با نگاهی متناسب به جانفشانی‌ها و رشادت‌های مردم سرزمین نخل‌های زیبا و رودخانه‌هایی که در ذره ذره آن خاطرات جنگ وجود دارد اقدامات لازم را برای صنعت گردشگری منطقه آزاد اروند انجام دهد.

رئیس جمهور منتخب باید وزیری را انتخاب کند که بداند در شهر مظلومی همچون آبادان با ظرفیت عظیم گردشگری چه مشکلاتی وجود دارد.

وزیر آینده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید بداند در خرمشهر چه ظرفیت آبی زیبایی وجود دارد.

بازوهای اجرایی صنعت گردشگری ایران همان شهرهای کوچک، پایتخت مقاومت و مظلوم هستند که اندک توجه به آنها سبب شکوفایی ویژه خواهد شد.

کد خبر: ۹۹٬۱۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha