۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸
دولت آینده بی سابقه‌ترین ذخایر اسکناس و طلا را در اختیار می‌گیرد
معاون اول رئیس جمهور:

دولت آینده بی سابقه‌ترین ذخایر اسکناس و طلا را در اختیار می‌گیرد

جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور گفت: امروز مجموعه ذخایر اسکناس و طلا در بانک مرکزی در تاریخ ایران بی سابقه است و دولت آینده یکی از بی سابقه‌ترین ذخایر را در اختیار می‌گیرد.

به گزارش بازار، اسحاق جهانگیری در مراسم تجلیل از یاوران اشتغال محرومین از خدمات آقای همتی در دوره ریاست بانک مرکزی تشکر کرد و عملکرد وی را ارزشمند خواند و گفت: قبول این سمت از طرف آقای کمیجانی حتی برای دوره‌ای کوتاه نشان از دلسوزی وی نسبت به کشور و مسائل اقتصادی دارد و اگر چه ممکن است آقای رئیسی نیز تشخیص بدهد که ایشان در همین سمت به کار خود ادامه بدهد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه گفت به علت خشکسالی تولید گندم به شدت کاهش یافته است و امسال باید حداقل ۶ میلیون تن گندم وارد کنیم.

جهانگیری در مراسم تجلیل از یاوران اشتغال محرومین گفت: هر کیلوگرم گندم از کشاورزان به قیمت ۵۰۰۰ تومان خریداری می‌شود و با هزینه حمل و نقل و دیگر هزینه‌ها به ۶۰۰۰ تومان می‌رسد، اما به نانوا ۶۶۰ تومان داده می‌شود.

وی افزود: این یک رانت بزرگ است، اما نمی‌توان از ترس این رانت نان مردم را گران کرد و باید از سفره مردم در شرایط جنگ اقتصادی حفاظت شود.

جهانگیری با اشاره به اقدامات کمیته امداد و ایجاد ۴۱۸ هزار شغل با استفاده از ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع گفت: کمیته امداد در این زمینه دلسوزانه عمل کرده است.

وی گفت: برای هر انسانی رنج آور است که عده‌ای در کشور در تامین مایحتاج روزمره خود نیز در سختی باشند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه توطئه بدی بر ضد اقتصاد ایران طراحی شد، گفت: باید صورت خود را با سیلی سرخ نگه داریم و زخم زبان و توهین‌ها را به جان بخریم و نگوییم که چه اتفاقی افتاده است و باید کاری کنیم که آمریکایی‌ها بفهمند روش آن‌ها در برابر ایران ناموفق بوده است.

وی افزود: باید به گونه‌ای حرف بزنیم که باعث خوشحالی آمریکایی‌ها نشود و از طرفی در مردم یاس ایجاد نکند.

جهانگیری با بیان اینکه ۳۰ درصد بودجه ریالی و ۶۰درصد درآمد ارزی کشور متکی به نفت بود، گفت: با این حال کشور اداره شد و در اوایل سال ۹۹ گمان می‌کردیم وارد دوره جدیدی شدیم که اوضاع بهتر خواهد شد و با این حال بیماری کرونا نیز مزید بر علت شد و در ماه‌های ابتدایی سال ۹۹ مرزهای زمینی ما با همسایگان مثل عراق، ترکیه و افغانستان بسته شد.

وی افزود: در سه ماه ابتدایی سال ۹۹ یک میلیون و ۴۰۰ هزار شغل را از دست دادیم و در سال ۱۴۰۰ خشکسالی نیز به مشکلات اضافه شد.

جهانگیری با بیان اینکه در دهه ۹۰ رشد اقتصادی در حد صفر بوده و سرمایه‌گذاری نیز در یک دهه گذشته شرایط منفی داشته است، گفت: شرایط سختی داریم و با تمام وجود دعا می‌کنیم که آقای رئیسی و تیم ایشان بتواند به خوبی از این شرایط سخت با نیروهای جدید و تازه نفس عبور کند.

وی با اشاره به شرایط سخت برای تولیدکنندگان گفت: برای مثال سال ۹۶ اگر تولیدکننده‌ای یک میلیون دلار مواد اولیه وارد می‌کرد کافی بود ده درصد آن را به عنوان گشایش اعتبار بپردازد که حدود ۴۰۰ میلیون تومان می‌شد، اما امروز باید تمام پول کالا را با قیمت امروز ارز بپردازد که حدود ۲۵ میلیارد تومان می‌شود و این نشان از افزایش هزینه سرمایه در گردش دارد.

وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا در بنادر وجود دارد: گفت این نشان از اعتبار کشور است که بدون پرداخت ارز کالا به بنادر رسیده است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: بخشی از این کالاها در مرحله تخصیص ارز است و همیشه باید ذخایر مطمئنی را از کالاهای اساسی داشته باشیم.

کد خبر: ۹۹٬۰۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha