۲۴ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
آشفته بازار سیمان در مازندران؛ هر پاکت ۱۰۰ هزار تومان شد
بازار گزارش می‌دهد؛

آشفته بازار سیمان در مازندران؛ هر پاکت ۱۰۰ هزار تومان شد

ساری- روند روبه رشد و بی سابقه قیمت ها به ویژه سیمان در مازندران به دومینویی مجهول مبدل شده و بازار ساخت وساز پشت دیوار گرانی و کمبود و صادرات راکد مانده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: بازار سیمان در مازندران به آشفته بازاری تعبیر می‌شود که هر لحظه بر قیمت آن افزوده می‌شود و این نرخ در مناطق محروم و کوهستانی مضاعف شده است.

نرخ سیمان در روزهای اخیر از زیر ۴۰ هزار تومان در مناطق جلگه و دشت به ۶۰ هزار تومان و در مناطق کوهستانی و ییلاقی تا ۱۰۰ هزار تومان رسیده است، فروشگاه دار، هزینه حمل و کامیوندار، قطعی برق و کمبود تولید سیمان را در این گرانی افسارگسیخته مؤثر می‌داند.

کمبود و گرانی سیمان در مازندران در حالی است که سهم قابل توجه‌ای محصولات صادراتی مازندران را این فراورده تشکیل می‌دهد و روند روبه رشد گرانی‌ها، این شائبه را ایجاد می‌کند که سیمان به دست مصرف کننده داخلی گران‌تر از آن سوی آب‌ها می‌رسد.

اگرچه امسال با مصوبه انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، قیمت سیمان فله و کیسه‌ای نسبت به قبل رشد داشته است، اما طی روزهای اخیر بی برقی و کمبود تولید، همه مصوبات کاغذی را وتو کرده است.

سیمان سه نرخی و نایاب شد
غلامرضا یک روستایی مازندران که برای سیمان کردن کف منزلی قدیمی و روستایی خود، به چند پاکت سیمان نیاز دارد، در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: برای پیدا کردن ۱۰ پاکت سیمان به اکثر سیمان فروشی‌های شهر کوهستانی کجور مراجعه کردم یا سیمان نداشتند و یا هر پاکت سیمان بین ۸۸ تا ۱۰۰ هزار تومان نوسان داشت.

برای پیدا کردن ۱۰ پاکت سیمان به اکثر سیمان فروشی‌های شهر کوهستانی کجور مراجعه کردم یا سیمان نداشتند و یا هر پاکت سیمان بین ۸۸ تا ۱۰۰ هزار تومان نوسان داشت

وی گفت: طی سه نوبت مراجعه در یک روز برای خرید سیمان به سیمان فروشی‌های منطقه با سه قیمت در ساعت‌های مختلف روبرو شدم و این نشان می‌دهد که به هیچ وجه نظارتی در این زمینه وجود ندارد.

بازار سیمان در مازندران؛ هر پاکت ۱۰۰ هزار تومان شد" height="347" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/06/08/4/79752.jpg" width="520" />

پای کامیون داران به گرانی سیمان باز است
در عین حال فروشندگان سیمان، کمبود تولید از یک سو و کرایه بالای حمل را در افزایش نرخ سیمان طی روزهای اخیر بی سابقه عنوان کردند. محمدعلی کارگر یک واحد سیمان فروشی در نور که صبح یک روز تعطیل مشغول تخلیه سیمان‌های کامیون که از کارخانه ارسال شده، بود، افزود: کرایه بالای حمل در افزایش نرخ سیمان تأثیر بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه قیمت سیمان در کارخانه بسیار پایین‌تر از فروشگاه‌ها است، یادآور شد: سیمان طی روزهای اخیر چند برابر قبل شده و مهمترین دلیل آن کمبود تولید از یک سو و افزایش نرخ حمل است.

افزایش قیمت سیمان و مصالحی نظیر شن و ماسه در رشد نرخ مسکن از یکسو و رکود بازار ساخت و ساز در مازندران تأثیر منفی گذاشته است و ضعف نظارت‌ها آشفتگی را در بازار سیمان بیشتر کرده است.

بازار سیاه در سیمان و رکود پروژه‌ها و ساخت و سازها
فعالان ساخت و ساز در مازندران با اشاره به کمبود و گرانی سیمان عنوان می‌کنند، این روزها با مشکل تأمین سیمان برای اجرای پروژه‌ها هستیم. یک پیمانکار ساختمانی در مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: افزایش نرخ سیمان روی دیگر مصالح از جمله تیرچه بلوک و دیگر مصالح تأثیر گذاشته است.

علی محمدی با بیان اینکه بزرگترین کارخانه تولید سیمان در مازندران فعال است و به رغم وجود این کارخانه نباید مشکل تأمین و تهیه سیمان داشته باشیم، افزود: کمبود سیمان سبب ایجاد بازار سیاه شده و قیمت این کالا به دلخواه تعیین می‌شود.

آشفته بازار سیمان در مازندران؛ هر پاکت ۱۰۰ هزار تومان شد

وی با عنوان اینکه نظام توزیع دارای اشکال است خواستار نظارت بیشتر مسئولان برای جلوگیری از کمبود و گرانی سیمان در استان شد.

در حالی که برخی افراد و صاحبنظران کاهش تولید را در پی افزایش قیمت پلی پروپلین که ماده اولیه تهیه سیمان است را در نایاب شدن این کالا مؤثر می‌دانند، اما بسیاری از مردم نابسامانی در بازار عرضه و توزیع و ضعف نظارت را پاشنه آشیل گرانی‌ها عنوان می‌کنند.

این وضعیت در حالی است که حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران با بیان اینکه برای جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت و سوء استفاده اجتماعی طرح نظارت بر واحدهای مصالح ساختمانی تشدید شده است، کمبود تولید و افزایش تقاضا را عامل گرانی بیان کرد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کارشناسان و ناظران به صورت مستمر در حال رصد بازار و فروشگاه‌ها هستند، تصریح کرد: قطعاً با هرگونه تخلف گران فروشی در حوزه‌های مختلف از جمله مصالح ساختمانی مقابله و برخورد می‌شود.

دومینوی گرانی و صادرات سیمان
درحالی کمبود تولید عامل گرانی و نایاب شدن سیمان در مازندران مطرح می‌شود در سال جاری سیمان از عمده اقلام صادراتی استان بوده است و به گفته علی یوسفی منش ناظر گمرکات مازندران امسال ۹ درصد از ارزش صادرات استان را در فصل بهار سیمان تشکیل داده است.

وی حجم صادرات را ۲۵۷ هزار تن بیان کرد و گفت: ۹ درصد ارزش صادرات استان به میزان چهار میلیون و ۶۸۴ هزار دلار مربوط به صادرات سیمان بوده است.

بازار سیمان همانند دیگر اقلام در روزهای پایانی دولت آشفته، نابسامان و پرهیاهو است و در این آشفته بازار، اوضاع برای مردم که قصد ساخت یک واحد مسکن دارند سخت و طاقت فرسا شده است.

کد خبر: ۹۹٬۰۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha