۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۷
قیمت هر پاکت سیمان از ۳۸ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان رسیده است
نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

قیمت هر پاکت سیمان از ۳۸ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان رسیده است

حسینی کیا، نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: کارخانه‌هایی که زنجیره کامل تولید فولاد را در اختیار دارند با همکاری بورس و از طریق عرضه محدود، قیمت فولاد را افزایش می‌دهند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، در پی نابسامانی بازار فولاد و سیمان در کشور و قطعی برق واحدهای تولیدی و صنعتی کمیسیون صنایع و معادن در نشستی فوق‌العاده با حضور معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان انجمن نوردکاران، فولادکاران و تولیدکنندگان سیمان این موضوع و راهکارهای رفع آن را بررسی کرد.

سیدجواد حسینی کیا در تشریح این جلسه، گفت: براساس توضیحات ارائه شده گرانی فولاد و سیمان ناشی از بی‌تدبیری در نظام توزیع است زیرا در حال حاضر حدود ۶۵ میلیون تُن سیمان در کشور تولید می‌شود حال آنکه تنها ۴۵ میلیون تُن مصرف داخلی داریم اما با وجود تولید مازاد، در حال حاضر با التهاب بازار سیمان و فولاد روبه رو هستیم.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی افزود: تولید فولاد نیز حدود ۳۰ میلیون تُن بوده در حالیکه مصرف داخلی کمتر از ۲۰ میلیون تُن است که در بازار این محصول نیز با نابسامانی مواجه هستیم.

متهمان نابسامانی بازار فولاد و سیمان؛ تولیدکنندگان عمده فولاد و بورس
وی با بیان اینکه وضعیت کنونی بازار فولاد و سیمان ناشی از ۲ دلیل است، در تشریح این دلایل توضیح داد: نخست تولیدکنندگان عمده فولاد که پیشرو و لیدر جریان تولید هستند و دوم بورس؛ کارخانه‌هایی که زنجیره کامل تولید فولاد را در اختیار دارند با همکاری بورس و از طریق عرضه محدود، قیمت فولاد را افزایش می‌دهند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با انتقاد از معافیت‌های مالیاتی در ابتدای زنجیره فولاد، ادامه داد: شمش مواد خام بوده و در تمام کشورها مانند طلا و سکه است و خریدار دارد و در این شرایط کارخانه‌های تولیدکننده زنجیره کامل فولاد تلاش می‌کنند که شمش خود را در بازار جهانی به فروش رسانند.

قطعی برق واحدهای تولیدی و صنعتی نباید نخستین گام تامین برق باشد
نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مسئولان حاضر در نشست امروز علت بخشی از التهابات موجود در بازار فولاد و سیمان را قطعی برق دانستند، تصریح کرد: مصرف برق کشور حدود ۶۵ هزار مگاوات بوده در حالیکه که تولید برق حدود ۵۲ هزار مگاوات است بنابراین ۱۳ هزار مگاوات کمبود داریم.

حسینی‌کیا افزود: هرچند حدود ۱۳ هزار مگاوات کمبود برق داریم اما برای جبران آن نباید در نخستین گام به سراغ تعطیلی واحدهای تولیدی برویم بلکه تولید و صنعت باید آخرین حلقه باشد.

فعالیت فولادی‌ها از ساعت ۱۲ شب تا ۸ صبح
وی تصریح کرد: مقرر شد که فولادی‌ها و سیمانی‌ها از امشب با ظرفیت ۷۰ درصد از ساعت ۱۲ شب تا ۸ صبح فعالیت کنند و در روز نیز ۳۰ درصد فعالیت داشته باشند تا بتوان با افزایش تولید، کاهش عرضه را جبران کرد.

قیمت هر پاکت سیمان از ۳۸ هزار تومان به ۵۰ هزارتومان رسیده است
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در حوزه سیمان تاکنون ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشتیم، ادامه داد: قیمت هر پاکت سیمان از ۳۸ هزار تومان به ۵۰ هزارتومان رسیده است.

وی بیان کرد: برخی از صنایع دارای نیروگاه هستند اما به طور مثال دولت برق تولیدی را از آنها ۲۰۰ تومان خریداری می‌کند و همان برق را با نرخ ۴۰۰ تومان به همین واحدهای تولیدی می فروشد که این موضوع موجب شده واحدهای تولیدی تولید برق را تعطیل کنند.

گزارشی از وضعیت تولید فولاد و سیمان و راهکارهای تامین برق موردنیاز واحدهای تولیدی به کمیسیون صنایع و معادن ارائه می‌شود
نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه کمیسیون توضیحات ارائه شده را قانع کننده ندانست، اضافه کرد: در نهایت مقرر شد که گزارش جامعی از وضعیت تولید فولاد و سیمان و راهکارهای تامین برق موردنیاز واحدهای تولیدی این محصولات احصا و به کمیسیون صنایع و معادن ارائه شود.

حسینی کیا با بیان اینکه در بخش دیگری از جلسه نمایندگان روند واگذاری ۶ هزار معدن نیز از معاون معدنی وزیر صمت جویا شدند، ادامه داد: گزارشی درباره روند واگذاری این معادن به کمیسیون معادن ارائه می‌شود تا در صورت بروز تخلف با متخلفان برخورد شود.

کد خبر: ۹۹٬۰۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      1 0
      بادرود واقعا دولتمردان خجالت نمیکشند بااین همه گرونی