۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴
 وصول مالیات در گیلان ۱۸ درصد افزایش یافت
مدیرکل امور مالیاتی گیلان:

وصول مالیات در گیلان ۱۸ درصد افزایش یافت

رشت- مدیرکل امور مالیاتی گیلان از افزایش ۱۸ درصدی وصول مالیات طی سال گذشته در این استان خبر داد.

محسن محمدی پور در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اهمیت مالیات در اقتصاد، اظهار کرد: به دلیل تحریم ها و جنگ اقتصادی که داریم بیش از ۸۰ درصد بودجه کشور از طریق مالیات تامین می شود.

وی با بیان اینکه سال ۱۳۹۹ سهم مصوب مالیات گیلان یک‌هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان بود، افزود: سال گذشته با همکاری مودیان و آحاد جامعه و همچنین همکاران موفق شدیم ۲ هزار میلیارد تومان وصولی داشته باشیم که ۱۸ درصد بیشتر از مبلغ مصوب بود.

مدیرکل امور مالیاتی گیلان درباره دلیل افزایش ۱۸ درصدی وصول مالیات، ادامه داد: نیمی از این وصول متعلق به افزایش حقوق ۵۰ درصدی کارکنان دستگاه های دولتی بود که سال گذشته از منبع حقوق تامین شد و ۱۵۰ میلیارد تومان دیگر افزایش دریافت معوقات سال های گذشته بود که وصول کردیم.

وی با تصریح بر اینکه سال گذشته به مودیانی که اظهارنامه جاری خود را دادند هیچگونه فشاری به آنها تحمیل نشد، گفت: حتی به خاطر شیوع بیماری کرونا تسهیلاتی برای مودیان مالیاتی در نظر گرفته شد.

محمدی پور بیان کرد: بیشتر مودیان اشخاص حقیقی با استفاده از تبصره ۱۰۰ مالیات خود را به صورت مستقیم پرداخت کردند و اظهارنامه ها با افزایش اندک ۶ تا ۸ درصد پذیرفته شد.

به گفته وی، در این راستا حدود ۶۲ هزار مودی از این تبصره ۱۰۰ و ۴۷ هزار مودی دیگر نیز از ماده ۹۷ استفاده کردند و اظهارنامه های آنها مستقیما پذیرفته شد.

اختصاص ۳۳۲ میلیارد تومان عوارض مالیات به شهرداری های گیلان
مدیرکل امور مالیاتی گیلان با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۳۲ میلیارد تومان عوارض مالیات به شهرداری‌ها و دهیاری های گیلان اختصاص یافت، یادآور شد: این مبلغ از محل اخذ مالیات بر ارزش افزوده بود و سهم شهرداری رشت ۱۰۰ میلیارد تومان است و این امر نشان می دهد مالیات های مردم بر ارائه خدمات شهری اثر مستقیم دارد.

وی اضافه کرد: به دلیل شیوع کرونا و کمک به مردم یکسری مصوبات ستاد تسهیل گیلان درباره مالیات داشت که اعمال کردیم.

محمدی پور، تسهیلات بخشودگی جرائم، تقسیط بلندمدت، افزایش مدت زمان اعتراض به اوراق تشخیص و افزایش مدت تسلیم اظهارنامه برای مودیان را از جمله مصوباتی عنوان کرد که اعمال شد.

وی به فرار مالیاتی اشاره کرد و افزود: سازمان امور مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی و هوشمندسازی که از اهداف آن است و از سال گذشته آغاز شده، اکنون بیش از ۷۰ درصد مودیان را بدون رسیدگی قبول می کنیم.

محمدی پور ادامه داد: تنها ۳۰ درصد مودیان که ریسک دارند را رسیدگی می کنیم و این امر همت تمام دستگاه ها را می خواهد که بانک اطلاعاتی در اختیار دستگاه ها را در اختیار ما قرار دهند و این امر آغاز شده است.

به گفته وی، اگر همه دستگاه ها همکاری کنند و رصد بانک های اطلاعاتی کامل شود، هر سال تعداد مودیان کمتری مورد رسیدگی قرار می گیرند و مستندات و داده‌های مالیاتی مبنای محاسبه را تشکیل می دهد.

جلوگیری از فرار مالیاتی
محمدی پور، تصریح کرد: شاکله این کار سامانه پایانه های فروشگاهی است که در حال اجرا است و انجام آن به ۶ ماه دوم سال موکول شده و اکنون ثبت نامه و آموزش‌های آن را انجام می‌دهیم و تمام دستگاه‌های «پوز» موجود در واحدها و فاکتور شرکت های بزرگ به صورت آنلاین به سامانه های مالیاتی وصل می شوند که در لحظه خرید و فروش دیده شده و ثبت می شود ودر نهایت جلوی فرار مالیاتی گرفته می شود و براین اساس هر کس مالیات خود را پرداخت کند عدالت اجتماعی به وجود می آید و فاصله طبقاتی کم می شود.

وی با بیان اینکه در ایام شیوع کرونا ابلاغ ها را به صورت الکترونیکی انجام دادیم، متذکر شد: ۹۸ درصد مودیان از این روش استفاده کردند و مراجعه کمتری به اداره های مالیاتی داشتند.

مدیر کل امور مالیاتی گیلان، جلوگیری از فرار مالیاتی را هدف مهم این نهاد خواند و بیان کرد: این امر کمک و همیاری تمام دستگاه را می طلبد و تنها توسط سازمان امور مالیاتی عملی نیست.

کد خبر: ۹۸٬۹۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha