۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۸
کاهش قدرت خرید میوه در بین مردم؛ فروشنده و مصرف‌کننده هر دو متضرر شدند
گزارش بازار از قیمت‌های میوه و تره‌بار در مشهد؛

کاهش قدرت خرید میوه در بین مردم؛ فروشنده و مصرف‌کننده هر دو متضرر شدند

مشهد- میوه‌های تابستانه امسال با هرسال دیگری متفاوت‌تر بود زیرا علاوه بر تنوع محصول از تنوع قیمت‌هایی برخوردار بود که هنوز به برخی افراد اجازه نداده تا از این بازار میوه‌ای برای خود برداشت کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: مشاهدات خبرنگار ما نشان می‌دهد که امسال قیمت میوه تفاوت بسیار فاحشی با سال‌های گذشته داشت و لذا همین موضوع نه‌تنها از قدرت خرید مردم کاسته بلکه به همان نسبت سود کم‌تری را به سمت میوه و فروشان گسیل داشته است.

گفت‌وگوی ما با برخی متصدیان فروشگاه‌های میوه و تره‌بار حاکی از آن است که شهروندان مشهدی در حال حاضر با وزن‌های کمتری نسبت به گذشته خرید کرده و از توان خرید آن‌ها کاسته شده است و لذا این موضوع بر روی فروش مغازه‌دارها نیز تأثیر گذاشته است.

میوه گران است
گشت‌وگذار ما در سطح شهر مشهد نشان می‌دهد برخی میوه‌ها مانند زردآلو که از ابتدای فصل باقیمت‌های ۶۵ هزار تومان در بازار عرضه شد هنوز هم قصد کوتاه آمدن از قیمت‌های گذشته را نداشته و لذا باقیمت‌هایی بیش از ۴۵ هزار تومان در مغازه‌ها جولان می‌دهد.

بنا بر گفته عرضه‌کنندگان میوه و تره‌بار امسال به دلیل سرمازدگی لذا بسیاری از باغات مشهد و خراسان رضوی زردآلویی نداشتند و لذا همین موضوع نیز به گرانی آن دامن زده است.

کاهش قدرت خرید میوه در بین مردم؛ فروشنده و مصرف‌کننده هر دو متضرر شدند

انبه یکی از میوه‌های گرمسیری است که از ماه گذشته با کیلویی ۶۵ هزار تومان ورود خود را به بازار تجربه کرد و  فروشندگان اجازه ندادند تا قیمت آن به زیر ۳۵ هزار تومان شکسته شود اما یک اتفاق و شایعه مبنی بر اینکه انبه‌های هندی خطر انتقال ویروس کرونی دلتا رادارند موجب ریزش ناگهانی مشتریان این محصول شد و لذا قیمت محصول درجه‌دو به ۲۵ هزار تومان و درجه‌یک به قیمت ۳۰ الی ۳۵ هزار تومان تنزل پیدا کرد.

انگور یاقوتی سیستان هم امسال باقیمت ۶۰ هزار تومان و در طی هفته‌های گذشته با ۲۰ هزار تومان در بازار جولان داده است.

مشاهدات خبرنگار ما نشان می‌دهد که برخی از میوه‌های ارزان نیز مانند هندوانه که تا کیلویی ۲۵۰۰ تومان در بازار به دست مصرف‌کننده می‌رسید اما به‌یک‌باره در ماه گذشته تغییر قیمت داد و در حال حاضر این میوه با افزایش دو برابری به کیلویی ۵۵۰۰ تومان برگشته است.

بنا بر اظهارات شهروندان متأسفانه صیفی‌جات نیز که پای ثابت سفره‌های خانواده‌ای ایرانی است به دلیل گرانی با کاهش خرید مردم روبرو شده است.

افزایش قیمت کاهو تا ۱۳ هزار تومان و فلفل دلمه‌ای سبز تا کیلویی ۲۵ هزار تومان و یا افزایش صعودی نرخ هویج و کدو به بیش از ۱۰ هزار تومان از قدرت خرید خانواده‌های مشهدی کاسته است.

گفتنی است در حال حاضر قیمت هر کیلو آلبالو ۲۳ هزار تومان، انواع آلو ۲۲ هزار و۵۰۰ تومان، انواع پرتقال ۵۸۰۰ تومان، خربزه مشهدی ۸۵۰۰ تومان، انواع خربزه و ملون ۷۳۰۰ تومان،  زردآلوی ممتاز ۳۹هزار و۸۰۰ تومان، سیب گلاب ۱۷ هزار و۵۰۰ تومان، شلیل ۲۱ هزار تومان، انواع طالبی و گرمک ۸۱۰۰ تومان، گیلاس ۳۷ هزار تومان، موز ۲۳ هزار تومان، هلو ۲۱ هزار تومان و هندوانه ۵۵۰۰ تومان است. همچنین قیمت هر کیلو پیاز زرد نیز ۴۲۰۰ تومان، پیاز سفید۵۲۰۰ تومان، خیار رسمی۶۹۰۰ تومان، خیار کوتاه۷۲۰۰ تومان، سیب‌زمینی ۵۳۰۰ تومان و گوجه‌فرنگی بوته رس نیز ۶۳۰۰ تومان است.

میوه دست‌به‌دست می‌شود
در همین حال احسان طوسی یکی بارفروشان میدان میوه و تره‌بار میدان «سپاد» مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار ضمن اینکه بسیاری از عوامل مانند کرایه بار و هزینه کارگر برای برداشت میوه را در قیمت محصول تأثیرگذار عنوان می‌کند به ما می‌گوید: جدا از اینکه هزینه‌های کاشت و برداشت افزایش‌یافته تفاوت قیمت میوه از باغ تا خرده‌فروشی نیز بسیار زیاد است.

وی اختلاف برخی از نرخ‌ها را تا ۲۰۰ درصد ناشی از نبود نظارت کافی می‌داند و می‌گوید: این چرخه معیوب و واسطه‌هایی که بین تولیدکننده و مصرف‌کننده قرار دارند در افزایش قیمت‌ها تأثیرگذار است.

این غرفه دار میوه با اشاره به سیب‌زمینی عرضه‌شده در میدان بار می‌گوید: همین کیسه‌های ۳۶ کیلویی سیب‌زمینی که بر روی‌هم انباشته‌شده است به کیلویی ۲۳۰۰ تومان به فروش می‌رسد که به‌طور حتم از کشاورز کیلویی ۱۵۰۰ تومان هم خریداری‌نشده است اما شما در میوه‌فروشی‌ها کیلویی ۵۵۰۰ تومان خریداری می‌کنید!

کاهش قدرت خرید میوه در بین مردم؛ فروشنده و مصرف‌کننده هر دو متضرر شدند

وی بابیان اینکه میدان‌داران با حداقل سود میوه را توزیع و به فروش می‌رسانند بیان می‌کند: میوه یک‌بار از باغ تا به میدان می‌رسد توسط دلالان افزایش قیمت پیدا می‌کند و بخشی از گرانی آن‌هم در بازارهای خرده‌فروشی است چون ممکن است برخی از افراد سود تعیین‌شده اتحادیه را اعمال نکنند و درصدی بیشتری اخذ کنند.

طوسی اظهار می‌کند: به‌طور مثال انباردارها میوه را از کشاورز می‌خرند و در سردخانه‌ها نگهداری می‌کنند، سپس میوه‌ها به بنکداران میوه فروخته می‌شود و بنکداران میوه را به جایگاه داران در میدان‌ها میوه و تره‌بار می‌فروشند و بعدازآن خرده‌فروشان میوه را از جایگاه داران خریداری می‌کنند تا به دست خریدار برسانند.

وی ابراز می‌کند: این روند نشان می‌دهد که تا میوه از کشاورز به دست مصرف‌کننده برسد حداقل چهار واسطه را باید پشت سر بگذارد.

نقش سازمان‌های تنظیم بازار
به نظر می‌رسد غفلت سازمان‌های نظارتی در این امر باعث شده برخی دلالان و واسطه‌ها کنترل بازار را در دست بگیرند و باعث شوند یکی دیگر از کالاهای موردنیاز و مصرفی خانواده‌ها از سبد آن‌ها حذف شود.

 شاید عرضه مستقیم میوه به مصرف‌کننده بدون دخالت دلالان و ایجاد بازارچه‌های محله توسط شهرداری‌ها راهکار مناسبی باشد که می‌تواند تا حدودی تب افزایش قیمت میوه را کاهش دهد اما متأسفانه بسیاری از این بازارچه‌ها به بخش خصوصی واگذار و اجاره داده‌شده است و لذا این بازارچه‌ها فقط نام عرضه مستقیم را یدک می‌کشند.

متاسفانه همیشه یکی از متهمان ثابت گرانی میوه دلال‌ها بوده‌اند و چرخه معیوب توزیع میوه باعث شده به‌جای کشاورز که بیشترین زحمت را برای تولید میوه بر عهده دارد دلالان سود بیشتری را ببرند.

البته برخی مدعیان گرانی میوه، تفاوت قیمت تولید تا مصرف را به دلال‌بازی و واسطه‌گری ارتباط می‌دهند، درحالی‌که دلال و واسطه جزو زنجیره است و امکان حذف آن وجود ندارد و تنها باید آن را سامان‌دهی کرد چراکه یک عده تخصص این کار رادارند و سال‌ها در این زمینه کارکرده‌اند

کاهش تقاضا
رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد  بر این موضوع که تقاضا برای خرید میوه به دلایل مختلف کم شده است مهر تائید زده و در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: در حال حاضر نسبت به ابتدای فصل باوجوداینکه قیمت میوه نسبت به نرخ‌های نوبرانه کاهش محسوسی داشته است اما خرید مردم هم کاهش داشته است.

کاهش قدرت خرید میوه در بین مردم؛ فروشنده و مصرف‌کننده هر دو متضرر شدند

حیدر ساکن برجی می‌افزاید: بخشی از این کاهش قیمت به دلیل برداشت میوه از مناطق مختلف است و بخشی هم به کاهش قدرت خرید مردم بازمی‌گردد که باکم کاهش تقاضا لذا عرضه‌کنندگان با سود کمتری سعی می‌کنند تا محصول خود را به فروش برسانند.

وی بابیان اینکه به‌طورکلی قیمت‌ها در حال طی کردن یک‌روند نزولی است ادامه می‌دهد: در حال حاضر قیمت میوه ۲۰ الی ۳۵ درصد کاهش داشته و این کاهش قیمت بستگی به نوع میوه‌ دارد.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد  ابراز می‌کند: به هر ترتیب با توجه به کمبود آب، خشک‌سالی  و افزایش دستمزدها و هم‌چنین مواد مصرفی مانند کود و سم لذا  وضعیت زندگی بسیاری از کشاورزان با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است.

برجی می افزاید: باوجوداینکه بسیاری از محصولات به‌سختی تولید می‌شود اما شاهد هستیم که در برخی مواقع نیز به دلیل بر هم خوردن سیاست‌های صادراتی و یا دلایل دیگر دسترنج کشاورزان مانند پیاز، سیب‌زمینی، سیب و پرتقال تضییع می‌شود لذا باید نسبت به ایجاد صنایع تبدیلی و ساماندهی چرخه تولید تا عرضه اقدام کرد.

وی گرانی برخی میوه‌ها زا مانند انبه را ناشی از وارداتی بودن آن دانسته و در خصوص گرانی برخی میوه‌های داخلی مانند زردآلو نیز می‌گوید: سرمازدگی سال گذشته بسیاری از باغات را از بین برد و لذا شاهد توزیع محصول کمتری امسال در بازار بودیم.

کد خبر: ۹۸٬۹۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha