۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳
خاموشی برق نداریم| واردات برق از ۳ کشور همسایه
وزیر نیرو:

خاموشی برق نداریم| واردات برق از ۳ کشور همسایه

اردکانیان، وزیر نیرو گفت: شرایط امروز به نحوی است که خاموشی برق نداریم.

به گزارش بازار، رضا اردکانیان در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران افزود: امیدواریم با همکاری مردم و استمرار تلاش رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی، مردم از کمک‌های کوچک که اثرهای بزرگی به همراه دارد؛ دریغ نکنند.

وی گفت: خاموش کردن یک لامپ در ۳۲ میلیون مشترک خانگی که داریم، بیش از صرفه جویی که ما از صنایع درخواست کردیم کاهش مصرف برق را به همراه خواهد داشت.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه طبق قراردادهای منعقد شده، صنایع باید ۲۸۰۰ مگاوات از مصرف برق خود را در این شرایط کاهش می‌دادند ادامه داد: هم اکنون ۷۰۰ مگاوات از محدودیت اعمال شده در صنایع کاهش یافته و صنایع می‌توانند در ساعات پایان شب، تولید خود را افزایش دهند تا در ۱۰ روز آینده که ما با گرما مواجه هستیم صنایع آسیب نبینند.

اردکانیان با اشاره به اینکه ما در زمستان برای تامین برق از آب در نیروگاه‌های برقآبی استفاده کردیم گفت: سال‌های ۹۶-۹۷ و ۹۹-۱۴۰۰ از خشک‌ترین سال‌های کشور و سال‌های ۹۷-۹۸ و ۹۸- ۹۹ از ترسال‌ترین سال‌های کشور بود که این موضوع تجربه گرانبهایی برای مدیریت در شرایط حدی است.

وی افزود: هم اکنون ما از سه کشور همسایه ۵۰۰ مگاوات برق وارد و کمتر از ۱۰۰ مگاوات نیز صادرات انجام می‌دهیم که این میزان صادرات برای تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز برای صادرات است.

وزیر نیرو با بیان اینکه بعد از مذاکرات مفصل و اعلام آمادگی صنایع بزرگ از طریق وزارت صمت، موافقت اصولی تولیدبرق با کمک صنایع صادر شد ادامه داد: ۱۳ واحد بزرگ صنعتی در آلومینیوم، فولاد و مس اعلام آمادگی کردند که برای مصارف خودشان نیروگاه‌هایی را به ظرفیت بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات احداث کنند.

اردکانیان گفت: وزارت نیرو برای سرعت دادن به احداث نیروگاه صنایع بزرگ که به دلیل صادرات محصولاتشان سود مناسبی در گسترش فعالیتشان دارند، امکان سرمایه گذاری در این بخش برایشان فراهم است که این کار فشار زیادی را از دوش صنعت برق، برمی دارد.

وی افزود: وزارت نیرو تا ۴ هزار مگاوات نیروگاه گازی برای عرضه دارد که صنایع می‌توانند تا ۲ هزار مگاوات واحد بخار این نیروگاه‌ها را فراهم کنند البته تعدادی هم ساختگاه که همه مجوزها را دریافت کرده برای صنایعی که متقاضی ساخت نیروگاه باشند، آماده ساخت نیروگاه هستند.

وزیر نیرو گفت: این نیروگاه‌ها تا ۳ سال آینده منجر به ایجاد ظرفیت قابل توجهی در بخش برق می‌شوند.

اردکانیان ادامه داد: در سال‌های گذشته که صنایع به دلیل تغییر اقلیم و مصارف شرب، بهداشت و حق آبه محیط زیستی و کشاورزی با مشکل تامین آب مواجه شدند نیز عملیاتی شد به نحوی که برخی صنایع بزرگ اقدام به استفاده از پساب و شیرین سازی آب دریا کردند.

وی گفت: در دولت ۱۱ و ۱۲ بیش از ۲۰ هزارمگاوات نیروگاه ساخته و به بهره برداری رسید و هم اکنون ۱۶ هزار و ۳۰۰ مگاوات نیز در دست احداث است که به دولت آینده انتقال می‌یابد.

کد خبر: ۹۸٬۹۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha