۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶
منتظر روند اصلاحی بازار باشید!| دور شدن بازار از صف‌های قفل شده
تحلیل روزانه بورس؛

منتظر روند اصلاحی بازار باشید!| دور شدن بازار از صف‌های قفل شده

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه قفل صف‌های بازار باز شده‌اند، مطرح کرد: در هفته آینده باید منتظر اصلاحات در بازار باشیم.

بازار؛ گروه بورس: شاخص کل در جریان معاملات امروز بازار سرمایه نوسان زیادی داشت؛ به نحوی که این شاخص در محدوده مقاومت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی خود نوسان داشت و حتی تا مرز یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی هم پایین آمد، ولی با افزایش خرید سهام، دوباره رشد کرد و تا انتهای معاملات بالاتر رفت. کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده‌اند که اگر شاخص نتواند این ناحیه مقاومت را بشکند تا ۱.۲۸ میلیون واحدی پولبک خواهد داشت و بعد از آن رشد خود را قوی‌تر پیش خواهد برد.

در جریان معاملات روز جاری، شاخص کل که با فشار فروش بیش از حد و افت سهام شاخص‌ساز تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد پایین آمده بود، دوباره با افزایش خریدها بالا آمد و تا انتهای معاملات هزار و ۶۵۰ واحد افزایش یافت و به یک میلیون و ۳۰۴ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن امروز هزار و ۳۵۱ واحد رشد کرد و روی ۴۰۱ هزار و ۶۹۳ واحد ایستاد. شاخص فلزات اساسی هم که با فشار فروش در سهام بزرگ خود افت شدیدی را تجربه کرد، اما در ادامه بالا آمد، ولی این پیشرفت باعث نشد، شاخص مثبت شود و این شاخص با ۵۰۵ واحد افت، رقم ۹۹۴ هزار و ۳۶۳ را نشان داد.

امروز، نمادهای «ومدیر»، «ولکار»، «شستا»، «برکت»، «غکورش»، «شپنا» و «خودرو» فهرست پرتراکنش‌های بازار را تشکیل دادند. سه گروه شیمیایی، خودرو و بانک‌ها سه گروه برتر صنعتی امروز بودند و نمادهای «میدکو»، «پارس»، «رمپنا» و «نوری» بیشترین تأثیر مثبت و «فولاد»، «فارس» و «کگل» بیشترین اثر منفی را داشتند.

نمادهای «فولاد» و «کگل» که در روزهای گذشته رشد جالب توجهی را داشتند، امروز افت قیمت را تجربه کردند، اما در کل، شاهد روند معاملات تعادلی در بین فولادی‌ها بودیم. در این میان، نمادهای «فولاد»، «فولاژ» و «کویر» بیشترین افت قیمت را داشتند، اما نماد «ذوب» در معاملات فرابورس متوقف بود.

علی رضوانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات بورس اظهار کرد: هفته جاری سیگنال‌های مختلفی ازجمله تحولات افغانستان، افزایش نرخ دلار و مذاکرات برجام تاثیر گسترده‌ای بر روی بازار سهام گذاشتند. در روزهای گذشته، شاخص کل بورس به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد وارد شد و عمده نمادهای شاخص‌ساز روند مثبتی را طی کردند؛ البته روند مثبت بازار محدود به تحرکات مثبت نمادهای بزرگ نبود و نمادهای کوچک بازار هم مانند گروه‌های سیمانی و نیروگاهی تاثیر مثبتی را بر روی شاخص کل هم‌وزن گذاشتند و این شاخص مهم بازار سهام در هفته گذشته سبزپوش به حرکت خود ادامه داد.

وی در ادامه تصریح کرد: امروز با افزایش تقاضا و خرید در بازار مواجه بودیم و این نشان می‌دهد که از صف‌های قفل شده در بازار فاصله گرفتیم و روند اصلاحی کندتر نسبت به قبل شده است. در هفته جاری بدیهی بود شاخص کل به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد برسد زیرا نمادها و گروه‌های بازار روند قابل قبولی را داشتند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: از جمله گروه‌هایی که می‌توانیم نسبت به روند حرکتی آنها امیدوار باشیم باید به گروه‌های پالایشی، صنایع نیروگاهی و برق و نمادهای گروه‌بانکی اشاره کنیم که در روزهای گذشته و امروز معاملات روانی را داشته‌اند و در مدار تعادل قرار گرفته‌اند.

رضوانی درباره اثر فصل جوامع روی بازار سرمایه مطرح کرد: در حال حاضر به دلیل برگزاری مجامع و تقسمی سودهای شرکت‌ها شاهد تحول در بازار سهام هستیم و روند رو به رشد بازار مدیون همین مجامع و تقسیم سود شرکت‎‌ها است. بسیاری از شرکت‌ها به دلیل تورم و افزایش نرخ دلار در ماه‌های گذشته افزایش دو برابری در میزان فروش خود داشته‌اند و همین موضوع مستقیما بر سودآوری و سودهای تقسیمی این شرکت‌ها تاثیرگذار بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بازار در روزهای آینده تحرکات مثبتی را خواهد داشت اما در برخی از روزها هم احتمالا شاهد روند اصلاحی در بازار باشیم.

کد خبر: ۹۸٬۹۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha