لزوم توجه به نوآوری در اقتصاد کلان
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور عنوان کرد

لزوم توجه به نوآوری در اقتصاد کلان

ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور؛ توجه به نوآوری و کسب و کارهای نوپا در اقتصاد کلان را از ضرورت‌های پیشرفت کشورمان طبق سند چشم انداز توسعه دانست.

به گزارش بازار، سورنا ستاری در نخستین همایش ترسیم چشم انداز جمهوری اسلامی ایران ۱۴۵۰ در وزارت ارتباطات افزود: یکی از موانع ما در هشت سال گذشته مربوط به حوزه نوآوری است که اگر این مانع رفع نشود، اتفاق قابل توجهی در آینده نمی‌افتد.

وی گفت: در هشت سال اخیر شاهد بودیم که پیاده سازی ایده‌ها در کشورمان بسیار سخت بود، زیرا ساختار حکومتی ما کاملا بروکراتیک و بسیار چاق است و این ویژگی‌ها با نوآوری سازگار نیست؛ نوآوری با قانون پیش نمی‌رود.

ستاری با اشاره به وضع شرکت‌های نوآور در کشورمان افزود: کدام امور کسب و کارهای نوپا در کشورمان با قانون همخوان است؟ این همه آئین نامه که از جانب دولتی‌ها نوشته شده با کدام نوآوری سازگار است؟

معاون رئیس جمهور گفت: نوآوری از جانب دولت‌ها اتفاق نمی‌افتد؛ آیا کسانی که صرفا از هشت صبح تا چهار بعد از ظهر در محل کار حضور دارند می‌توانند زمینه ساز نوآوری باشند؟ آیا آنان از نوآوری خبر دارند؟

وی تاکید کرد: باید فکر کنیم که نوآوری را چگونه وارد کارها کنیم و ساختار نوآوری در حکومت چطور اتفاق می‌افتد؟ این اصل اساسی است که باید روی دهد.

ستاری افزود: البته مقاومت در برابر نوآوری در دیگر کشورهای جهان هم وجود دارد، اما موانع به اندازه کشور ما نیست.

وی گفت: شرکت‌هایی که در کشورمان ایجاد شدند از حالت استارت آپی درآمدند؛ تعدادشان افزایش یافته است، بزرگ شدند و ابعاد پیدا کردند؛ با این حال؛ نحوه مدیریت و اتفاقاتی که در این شرکت‌ها می‌افتد از موضوعاتی است که در اقتصاد کلان، جزو موضوعات جدی تلقی می‌شود.

معاون رئیس جمهور افزود: حدود اختیارات و فضایی که کشور در اختیار کسب و کارهای نوپا قرار می‌دهد و کمکی که آنان می‌توانند به نفوذ ایران در خارج از کشور کنند از دیگر موضوعات مهم است.

ستاری، دیپلماسی فناوری را از مباحث جدی دانست و گفت: در حوزه سیاسی در خارج از کشور برای ما گارد می‌گیرند، اما وقتی من در دیدار با مقامات دیگر کشورها می‌گویم که سیاسی نیستم و می‌خواهم فناوری برای شان ایجاد کنم گاردشان باز می‌شود و مسائل سیاسی را کنار می‌گذارند.

وی تاکید کرد: این ناشی از نفوذ فناوری جمهوری اسلامی است که می‌تواند وجهه جدیدی برای کشورمان در دنیا ایجاد کند که باید به آن بپردازیم.

معاون رئیس جمهور گفت: ساختار حکومتی به نحوی است که چه در دولت و چه در افکار عمومی با نوآوری مقابله می‌شود که البته ارادی نیست و ناشی از ساختار است و با کسانی که می‌خواهند نوآوری کنند به طور مستمر مقابله می‌شود.

ستاری افزود: این مقابله در آیین نامه‌ها نمود پیدا می‌کند که فضا را بستند و حاضر نیستند کوچکترین تغییری را بپذیرند، اما کسانی در این عرصه موفق می‌شوند که در برابر هجمه‌ها مقاومت کنند؛ البته هزینه سنگینی باید پرداخت، اما اگر در برابر این هجمه‌ها مقاومت شود می‌شود به نتیجه رسید.

وی گفت: اگر نوآوری آزاد شود تا جوانان بتوانند کارها را پیش ببرند اتفاقات خوبی در روند حرکت کشور ایجاد می‌شود؛ ما می‌توانیم با نوآوری پیشرو باشیم و آن را به دنیا تحمیل کنیم؛ این سبب اقتدار ایران می‌شود.

علی آقای محمدی نیز در این همایش، آینده مطلوب را محصول توانمندی‌های کشورمان دانست و گفت: نمی‌توانیم منفعل حرکت کنیم و از تحولات جهانی غافل بمانیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ما حتما باید در روند پیشرفت کشور جابجا شویم و این جابجایی باید اساسی باشد و با تغییرات جزئی به اهداف نمی‌رسیم.

وی شکوفایی کشورها را در گرو بهره مندی از ابزارهای جدید دانست و افزود: نابرابری‌های اقتصادی نیز به روش‌های معمول قابل اصلاح نیست، بلکه حتما نیاز به جابجایی‌های اساسی با نگاه متفاوت به آینده دارد.

آقامحمدی گفت: همه نهادهای ذیربط کشور باید کمک کنند تا افق آینده کشور را ترسیم کنیم که البته برای این موضوع کمیته‌های علمی تشکیل شده، اما مهم این است که بپذیریم تغییرات را باید رقم بزنیم.

کد خبر: ۹۸٬۹۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha