۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۶
 دمیدن دولت بر تنور کسری بودجه
مشاور اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان کرد

دمیدن دولت بر تنور کسری بودجه

سبحانیان، مشاور اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس با انتقاد از عملکرد دولت روحانی در روزهای واپسین، تاکید کرد این روزها به شدت بر تنور هزینه‌های اضافی دمیده می‌شود و روز به روز کسری بودجه فزونی می‌گیرد.

به گزارش بازار، محمدهادی سبحانیان در خصوص الزامات آتی برای اصلاح شیوه بودجه‌نویسی اظهار کرد: بودجه‌ریزی ریشه اصلی بسیاری چالش‌های اقتصادی کشور و مورد مطالبه رهبری است.

وی از وابستگی تاریخی بودجه کشورمان به نفت سخن گفت و افزود: در سمت مصارف و منابع بودجه کشور با چالش‌هایی در این خصوص مواجهیم.

سبحانیان رنج مردم از تورم و زیاد شد فاصله طبقاتی جامعه و نیز افزایش نرخ فقر را ریشه را در بودجه‌ریزی کشور عنوان کرد و گفت: مصارف و هزینه‌های دولت به شدت زیاد است و از دیگر سو منابع کافی را به وجود نیاورده‌ایم و لذا عمدتا با کسری بودجه رو به رو هستیم.

وی محل تامین بودجه را هم عمدتا از منابع تورم زا خواند تصریح کرد: مردم امروز مشکلاتی را در سفره خود احساس می‌کنند که ریشه در کسری بودجه دارد؛ لذا اگر درپی آنیم که معیشت مردم را اصلاح کرده و بهبود ببخشیم، باید بدانیم مشکلات خاصه مسائل تولید زمانی اصلاح می‌شود که نوسانات اقتصادی به ثبات برسد.

سبحانیان همچنین از انبوه حجم نقدینگی انتقاد کرد و گفت: اساسا در چنین شرایطی تولید شکل نمی‌گیرد و لذا ضرورت اصلاح ساختار بودجه بر کسی پوشیده نیست.

وی خاطرنشان ساخت: اصلاحات در نظام بودجه‌ریزی را تنها در تغییر شکل و طبقه بندی‌ها وارد کردیم در حالی که در بودجه‌ریزی ضمن گسترش منابع بودجه کشور، باید در حوزه کارکردهای دولت نیز تجدید نظر نماییم.

سبحانیان بروکراسی را به یک اسب سرکش تشبیه کرد که مانع توسعه و انجام امور مهم کشور است و هرچه سریع‌تر باید مدیریت و اصلاح گردد.

این کارشناس حوزه اقتصادی چنین رویه غلطی را به دلیل کسبِ سهل و ساده‌ی پول نفت برشمرد و افزود: امروز این منبع ارزی با توجه به تحریم‌ها به شدت کاهش یافته است.

سبحانیان خاطرنشان کرد: سازمان برنامه و بودجه باید از شرایط تحریمی بیشترین استفاده را می‌کرد و تحریم را به فرصت تبدیل می‌نمود چراکه وابسته کردن مسائل داخلی بودجه به نفت، موجب ناکارآمدی‌های بسیاری در کشور شده است.

وی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین مراکز هزینه‌ای دولت، حوزه سلامت است و برخی آن را به عنوان چاهی می‌دانند که هرچه پول در آن تزریق کنیم، باز هم با کسری رو به رو خواهیم بود.

سبحانیان با بیان این مطلب، الزامات قانونی را درباره کاهش هزینه‌های سلامت مورد تاکید قرار داد و گفت: ما باید پرونده الکترونیک نظام سلامت داشته باشیم و پزشک خانواده و نظام ارجاع را مدیریت کنیم.

کد خبر: ۹۸٬۹۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha