۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
ایران در ۲۵ سال آینده با خشکسالی و کاهش بارندگی روبرو خواهد بود
متخصص منابع آب:

ایران در ۲۵ سال آینده با خشکسالی و کاهش بارندگی روبرو خواهد بود

متخصص منابع آب گفت: مجموعه کشورهای خاورمیانه، هند، پاکستان، چین، افغانستان، ایران و شمال آفریقا براساس پیش بینی ها در ۲۵ سال آینده با شرایط خشکسالی جدی و کاهش بارش مواجه خواهند شد.

به گزارش بازار، جمال سامانی درباره ورود به دوره کم آبی جهانی افزود: حدود ۵ سال پیش گزارشی توسط ناسا و سازمان های جهانی منتشر شد مبنی بر اینکه یکسری مناطق از جهان در معرض تحولات اقلیمی قرار خواهند گرفت و با شرایط خشکسالی شدیدی مواجه خواهند شد.

سامانی با بیان اینکه در این کشورها علاوه بر کاهش بارش ها، افزایش دما هم پیش بینی می شود گفت: در حال حاضر تقریباً شاهد این شرایط در برخی کشورها از جمله ایران هستیم؛ چرا که در یکسال سیل اتفاق می افتد و در سال بعد کاهش بارش به شکل چشمگیر و افزایش دما صورت می پذیرد.

وی درباره پیامدهای این شرایط هم افزود: آب، عامل اصلی تولید بخش کشاورزی در بیشتر این مناطق است.

استاد دانشگاه و متخصص منابع آب ادامه داد: یک بخش از عوامل اصلی این تحولات مربوط به برنامه ریزی نا مطلوب در این کشورهاست و همچنین بی توجهی به محیط زیست که موجب فشار به منابع آب شد.

وی گفت: راهکار برون رفت از این شرایط در دو بخش است اول مربوط به عامل اصلی افزایش دما و کنترل آن از طریق کاهش گازهای گلخانه ای و دوم موضوع سازگاری با اقلیم است یعنی از مقدار آبی که داریم به بهترین شکل و بهره وری بالا استفاده کنیم.

کد خبر: ۹۸٬۸۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha