۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
تاکستان در انتظار تبدیل شدن به منطقه ویژه اقتصادی | ظرفیت‌ها احصا شدند
اماواگرهای تبدیل تاکستان به منطقه ویژه اقتصادی:

تاکستان در انتظار تبدیل شدن به منطقه ویژه اقتصادی | ظرفیت‌ها احصا شدند

قزوین- تاکستان دومین شهر پرجمعیت استان قزوین و شهر باغات انگور، امروز در انتظار تصمیم‌گیری مسئولان استانی برای تبدیل‌شدن به یک هاب صادراتی است اتفاقی که منطقه ویژه اقتصادی تاکستان را رقم خواهد زد.

بازار، گروه استان‌ها: اگرچه تاکستان، انگور و کشمش‌های بی‌نظیرش سال هاست به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین محصولات صادراتی استان قزوین مطرح است، اما موقعیت ویژه جغرافیایی، جمعیتی و زیرساختی این شهر موجب شده تا از ماه‌ها قبل مسئله تبدیل‌شدن این شهر به یک منطقه اقتصادی ویژه مطرح شود، طرحی که درنهایت در سال جاری به تصویب رسید و خبر خوش این اتفاق بزرگ اقتصادی در رسانه‌های استانی و ملی منتشر شد.

با گذشت چندین ماه از انتشار اخبار مربوط به اتخاذ مجوزها برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی تاکستان به نظر می رسد اجرای پروژه آنطور که باید پیش نمی رود؛ حالا مسئولین استانی در اماواگر چگونگی تبدیل این شهر و تأمین زیرساخت‌های موردنیاز برای آن به جلسه نشسته‌اند.

جلسه بررسی مشکلات منطقه ویژه اقتصادی تاکستان با حضور علی فرخزاد معاون عمرانی استانداری قزوین، حمیدرضا خان پور مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین، ابوالفضل یاری رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، رضا طاهری فرماندار تاکستان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد.

راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی تاکستان رونق اقتصادی را به شهر می‌آورد
معاون عمرانی استانداری قزوین در این جلسه با اشاره به مزایای متعدد تبدیل‌شدن تاکستان به منطقه ویژه اقتصادی گفت: اگرچه در حال حاضر تاکستان با کمک مسئولان استانی و پیگیری نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی یک منطقه ویژه اقتصادی است اما هنوز راه‌اندازی این منطقه اقتصادی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استان قزوین در اولویت قرار دارد.

علی فرخزاد بیان کرد: شبکه ریلی مناسب عبوری از این شهر، راه‌های ارتباطی چند سویه و محصولات صنعتی و کشاورزی این منطقه موجب شده است تا شهر تاکستان برای ایجاد یک منطقه اقتصادی در قزوین مناسب باشد که خوشبختانه مجوزهای لازم نیز برای امر اتخاذشده اما در اینجا باید گفت ایجاد اشتغال‌های جدید، رونق اقتصادی و توسعه تولید می‌تواند از ثمرات راه‌اندازی این منطقه ویژه اقتصادی باشد که علاوه بر تأثیرات جدی بر تاکستان برای تمام استان نیز مفید باشد.

اگرچه در حال حاضر تاکستان با کمک مسئولان استانی و پیگیری نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی یک منطقه ویژه اقتصادی است اما هنوز راه‌اندازی این منطقه اقتصادی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استان قزوین در اولویت قرار دارد

وی با بیان اینکه باوجوداینکه همه مسئولان استان از مزایای آغاز به کار این منطقه ویژه اقتصادی سخن می گویند اما به نظر می‌رسد اجرای این طرح تاکنون رضایت‌بخش نبوده و پیشرفت خوبی نداشته است، افزود: از مدیران و مسئولان استانی انتظار می‌رود با عزم جدی ایجادشده در استان پس‌ازاین با جدیت بیشتری برای اجرای این پروژه وارد میدان شوند تا تعلل ایجادشده کنونی جبران گردد.

معاون عمرانی استانداری قزوین عنوان کرد: کمیته راهبردی بررسی مشکلات منطقه اقتصادی تاکستان می‌تواند در تسریع روند اجرای این پروژه اثربخش باشد. عملیاتی شدن این پروژه جایگاه ویژه‌ای در افزایش صادرات، اشتغال‌زایی، سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری در استان قزوین خواهد داشت.

منطقه ویژه اقتصادی تاکستان فرصت طلایی توسعه اقتصادی برای استان قزوین
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین گفت: آغاز فعالیت منطقه ویژه اقتصادی تاکستان می‌تواند فرصت طلایی برای توسعه اقتصادی استان قزوین محسوب شود، چراکه در کنار ایجاد معافیت اقتصادی، ورود ماشین‌آلات خط تولید و ملزومات صنعتی بدون عوارض گمرکی، جواز رایگان ساخت و توسعه صادرات گوشه‌ای از مزایای این خط ویژه اقتصادی است لیکن برای پیشبرد طرح منطقه ویژه اقتصادی نیازمند تعیین یک متولی اصلی هستیم که سرعت اجرای کار را بالا ببرد و بر همه وجوهات کار نیز اشراف کافی داشته باشد.

کمیته راهبردی بررسی مشکلات منطقه اقتصادی تاکستان می‌تواند در تسریع روند اجرای این پروژه اثربخش باشد

ابوالفضل یاری با بیان اینکه کمک‌های لازم برای تأمین زیرساخت‌های موردنیاز توسط سازمان برنامه‌وبودجه انجام می‌شود، بیان داشت: هنوز رویکرد اصلی منطقه مشخص نشده است و طرح تفضیلی از اصلی‌ترین نیازهای موجود برای اجرای این طرح است که می‌تواند نوع نگرش و توجه به حوزه صنعت، کشاورزی و صادرات را در این بخش مشخص و قابل‌برنامه‌ریزی کند.

زمین ۸۰۰ هکتاری ایران‌خودرو به نفع منطقه اقتصادی تاکستان خلع ید شد
فرماندار تاکستان  نیز در بخش دیگری از این جلسه اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین امکانات موردنیاز برای ایجاد منطقه اقتصادی ویژه اختصاص زمین مناسب است که بر همین اساس یک محدوده زمین حدود ۸۰۰ هکتار که در اختیار ایران‌خودرو بود به دلیل عدم اجرای پروژه مطابق مقررات خلع ید شده است. این زمین می‌تواند در اختیار اجرای طرح منطقه اقتصادی ویژه تاکستان قرار گیرد و با مساعدت مسئولان هرچه سریع‌تر شاهد بهره‌برداری از این طرح باشیم.

رضا طاهری گفت: اگرچه مجوزهای لازم برای تأسیس منطقه اقتصادی ویژه صادرشده است اما هنوز نگاهی جامع به اجرای این طرح صورت نگرفته است و نیاز است تا در اولین فرصت طرح تفضیلی این منطقه فراهم شود.

منطقه ویژه اقتصادی به شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین سپرده می‌شود
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین با اشاره به آمادگی کامل این شرکت برای اجرای طرح منطقه ویژه اقتصادی تاکستان اظهار داشت: شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین چه ازنظر فنی و تجهیزات و چه ازنظر زیرساختی آمادگی لازم برای اجرای طرح را دارد.

حمیدرضا خانپور با اشاره به اینکه اهلیت شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین برای این زمین و اجرای کار پذیرفته‌شده است و در صورت تائید سایر مسئولان اجرای این پروژه به شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین سپرده خواهد شد، بیان داشت: در کنار اختصاص زمین مناسب چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بابت برخی از اقدامات انجام‌شده در اختیار شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین قرارگرفته که با تأمین اعتبارات موردنیاز می‌توان این پروژه را اجرایی کرد.

اهلیت شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین برای این زمین و اجرای کار پذیرفته‌شده است

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۵ سرمایه‌گذار داخلی با مشارکت برخی از سرمایه‌گذاران خارجی از محدوده و موقعیت ویژه آن بازدید کرده‌اند و هم‌اکنون چندین مورد طرح سرمایه‌گذاری در انتظار تأمین زیرساخت‌های موردنیاز است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین با بیان اینکه شبکه ریلی مناسب، مسیر ارتباطی و دسترسی به پایتخت و مرزهای زمینی و دریایی از ویژگی‌های این منطقه محسوب می شود که در کنار صنایع قدرتمند استان قزوین و تاکستان و محصولات کشاورزی ویژه موجود در این شهرستان ظرفیت ویژه‌ای برای استان قزوین ایجاد کرده است، بیان داشت:  به دلیل برخی از مشکلاتی که ایجادشده است در انتظار تائید میراث فرهنگی هستیم که پس از تأییدیه‌های لازم پروژه برای فازهای بعدی آماده خواهد شد.

شهر باغات انگور به هاب صادراتی تبدیل می‌شود
اگرچه همواره سهم تاکستان در محصولات صادراتی استان قزوین با تولیداتی ازجمله انگور و کشمش حائز توجه بوده است اما به نظر می‌رسد امروز شهر باغات انگور قرار است بار صادرات و رونق اقتصادی استان را به دوش بکشد.

پیش‌بینی‌ها خبرهای امیدوارکننده‌ای در خصوص رونق اقتصادی، توسعه صادرات و ایجاد اشتغال در استان قزوین در پی راه‌اندازی این هاب اقتصادی می‌دهند و اینک مردم شهر انگور در انتظار تصمیم‌گیری و تصمیم سازی مدیران در خصوص نحوه فعالیت این منطقه ویژه اقتصادی هستند.

کد خبر: ۹۸٬۸۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha