۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹
ریشه کمبود مسکن در تهران  نبود آمایش سرزمینی است
دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفت و گو با بازار:

ریشه کمبود مسکن در تهران نبود آمایش سرزمینی است

دبیر کانون سراسری انبوه سازان معتقد است که نبود آمایش سرزمین موجب رشد جمعیت در برخی شهرها بخصوص تهران شد و کمبود مسکن و احداث بیش از نیاز و یا کمتر از میزان نیاز در برخی مناطق به دلیل نبود یک طرح آمایش سرزمینی است.

بازار- اگر چه طرح آمایش سرزمین هیچ وقت در کشور فرصت اجرا پیدا نکرده است اما تمام کارشناسان بر این باور هستند که کشور ایران با وجود این که از پیشگامان تهیه طرح آمایش سرزمین در آسیا بوده اما به دلیل نداشتن دانش و بینش درست نسبت به این طرح هنوز این مهم اجرایی نشده است.

باید در نظر داشت که عدم اجرای این طرح هر سال که به تاخیر می افتد بر کشور هزینه های سنگینی تحمیل می کند.یکی از بخش های مهمی که به دلیل نبود بر آن لطمات جبران ناپذیری وارد می شود بخش مسکن است چرا که تولید مسکن با عدم پاسخگویی به تقاضای واقعی و در مناطقی که نیازمند تولید مسکن هستند احداث نمی شود. 

 براساس قانون ماده 26 برنامه ششم توسعه دولت مکلف است در سال اول برنامه طرح آمایش استان و کشور را تهیه و در سال دوم اجرا کند.

متاسفانه نبود یک برنامه مدون و آمایش سرزمین می بینیم که در تولید مسکن مهر نیز آنچنان خوب و موفق عمل نکردیم و حتی به دلیل نبود برنامه مشخص و مدون تولید مسکن در برخی نقاط شهر بیشتر از نیاز بوده است

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه به دلیل نبود آمایش سرزمین مناطق جنوب و جنوب شرقی کشور ریزش جمعیت دارند گفت:نبود آمایش سرزمین باعث شده تا شهرهای بزرگ مثل تهران دچار یک حمله و هجوم جمعیتی شوند و این روزها شاهد کمبود مسکن و حتی وجود خانه های خالی از سکنه در تهران و شهرهای بزرگ شویم.

وی معتقد است که اگر برنامه ریزی مناسبی صورت می گرفت تهران در حال حاضر با این هجمه جمعیتی مواجه نمی شد تاکید کرد:متاسفانه نبود یک برنامه مدون و آمایش سرزمین می بینیم که در تولید مسکن مهر نیز آنچنان خوب و موفق عمل نکردیم و حتی به دلیل نبود برنامه مشخص و مدون تولید مسکن در برخی نقاط شهر بیشتر از نیاز بوده است و همین موضوع باعث افزایش خانه های خالی از سکنه شده است.

پورحاجت با اشاره به اینکه ساخت و ساز در برخی نقاط کشور بیش از حد بوده است تاکید کرد:حجم بالای سنگین جمعیتی در نقاط شمالی کشور به دلیل همین نبود برنامه مدون و نبود آمایش سرزمین است و متاسفانه می بینیم که بسیاری از شهروندان سایر شهرها وارد این مناطق شمالی شده و بیش از ظرفیت اقدام به ساخت و ساز کرده اند.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان در پاسخ به این سئوال که آیا تقاضای پنهان برای مسکن باعث نشده که این ساخت و سازها شکل بگیرد گفت:ساخت و سازهای کنونی به خصوص در مناطق شمالی تهران متاسفانه به دلیل اینکه بازار مسکن به دنبال سودجویی بوده در مناطقی احداث شده است که بیشتر واحدهای لوکس بوده است پس بنابراین تقاضای پنهان شدیدی در حال حاضر وجود دارد که اگر دولت به این تقاضا توجهی نداشته باشد در سالهای آینده از یک رشد قیمت مسکن شدیدی بهره مند خواهیم شد که به نفع هیچ گروه و هیچ شخصی نخواهد بود.

بخش مسکن با یک تقاضای بالقوه مواجه است، اما قدرت خرید متقاضیان پایین است و این تقاضا خود را پنهان شده نگه داشته است

وی در پاسخ به این سئوال که قطعا رشد تقاضا در سال های آینده برای دولت خطرناک خواهد بود چرا که با انباشت تقاضا قیمت مسکن نیز دستخوش تحولات جهشی می شود گفت:طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس و کمیسیون عمران بالغ بر 4،5 میلیون کمبود مسکن داریم، دولت باید طرح هایی مثل طرح مسکن ملی را بیش از پیش انجام دهد و با کمک گرفتن از بخش خصوصی تولید مسکن را بیشتر از قبل در دستور کار خود قرار دهد.

وی ادامه داد: بخش مسکن با یک تقاضای بالقوه مواجه است، اما قدرت خرید متقاضیان پایین است و این تقاضا خود را پنهان شده نگه داشته است.

کد خبر: ۹٬۸۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha