۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۸
ذخیره معدنی مس سونگون از ۵۰۰ هزار تن به یک میلیارد تن افزایش یافته است
مدیرعامل مجتمع مس سونگون:

ذخیره معدنی مس سونگون از ۵۰۰ هزار تن به یک میلیارد تن افزایش یافته است

تبریز- مدیرعامل مجتمع مس سونگون گفت: ذخیره معدنی مجتمع مس سونگون از حدود ۵۰۰ هزار تن به یک میلیارد تن افزایش یافته است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی، علی بیات ماکو در حاشیه بازدید رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی از مجتمع مس سونگون گفت: این مجموعه به عنوان یک واحد صنعتی و معدنی بزرگ در استان فعالیت می کند و در حال حاضر در زمینه استخراج معدن و تولید کنستانتره مس فعال هستیم و امیدواریم بزودی مباحث توسعه ای مجتمع تعیین تکلیف شود.

وی ظرفیت فعلی تولید کنستانتره مس سونگون را سالانه ۳۲۰ هزار تن اعلام و اضافه کرد: تلاش می کنیم در سه سال آینده با احداث فازهای ۳ و ۴ این رقم را به ۶۰۰ هزار تن افزایش دهیم.

وی افزود: در مورد احداث واحد ذوب و پالایش نیز انجام مناقصه و تعیین پیمانکار به نتیجه رسیده و منتظر ابلاغ هستیم که در صورت اجرای آن شاهد بهره برداری از واحد ذوب و پالایش به ظرفیت ۲۰۰ هزار تن خواهیم بود و زنجیره تولید مجتمع کامل تر خواهد شد.

بیات ماکو ابراز داشت: ذخیره معدنی مجتمع از حدود ۵۰۰ هزار تن به یک میلیارد تن افزایش یافته و ذخیره زمین شناسی نیز از یک و نیم میلیارد تن فراتر رفته است.

این مسوول یادآور شد: اکتشاف ذخایر زمین شناسی ما تا عمق  هزار و ۲۰۰ متری صورت گرفته و با ورود دستگاه های حفاری جدید که قابلیت حفاری تا عمق دو هزار و ۵۰۰ متری را دارند به شناسایی این ذخایر کمک بیشتری می شود.

مدیرعامل مجتمع مس سونگون تصریح کرد: در ورزقان بیش از ۳۰۰ کیلومتر مغزه سنگ اکتشافی وجود دارد که به معنی ۳۰۰ کیلومتر حفاری و نمونه برداری است و در حال حاضر هزینه هر متر حفاری بالغ بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. جدی ترین و اولین بخش فعالیت معدنی اکتشاف است.

ذخیره معدنی مس سونگون از ۵۰۰ هزار تن به یک میلیارد تن افزایش یافته است

سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی در مس سونگون طی سه سال آینده
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی نیز در این بازدید از سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی در مجتمع مس سونگون در سه سال آینده خبر داد.

داود بهبودی افزود: حجم سرمایه گذاری که در سه سال آینده در پروژه های توسعه مس سونگون  اتفاق خواهد افتاد شاید نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان باشد که سرمایه گذاری قابل توجهی در منطقه شمال غرب کشور به شمار می رود؛ با این میزان سرمایه گذاری برای حدود ۴ هزار نفر نیروی انسانی متخصص و ماهر فرصت شغلی جدید ایجاد می شود که نوید خوبی برای کاهش معضل بیکاری است.

بهبودی خاطرنشان ساخت: استان آذربایجان شرقی به لحاظ وجود ذخایر معدنی بویژه مس، بسیار غنی بوده و در این عرصه مس سونگون پیشتاز و لکوموتیو صنایع معدنی استان در مراحل مختلف اکتشاف، استخراج، تکمیل زنجیره تولید و ارزش و صنایع پایین دستی به شمار می‌رود که این نقش در آینده توسعه استان ماندگار خواهد بود.  

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی تصریح کرد: باتوجه به شرایط سخت اقتصادی حاضر، موج تحریم ها و نوسانات قیمت ارز، استفاده از ظرفیت های جدید و داخلی سازی قطعات می تواند راهگشا باشد و البته باید رفته رفته استانداردهای صنایع و محصولات تولیدی را ارتقاء دهیم.

ذخیره معدنی مس سونگون از ۵۰۰ هزار تن به یک میلیارد تن افزایش یافته است

هیچ فعالیت تولیدی نمی تواند مصون از آلودگی زیست محیطی باشد
وی در ادامه با اشاره به شایعات منتشر شده در ارتباط با فعالیت های مجتمع مس سونگون از جمله آلایندگی زیست محیطی این فعالیت ها متذکر شد: متاسفانه برخی از قوانین کشوری ما بخشی و انتزاعی بوده که در موقع اجرا موجب ایجاد تقابل در دستگاه های مجری و در نتیجه توقف، رکود و کند شدن اجرای پروژه ها می شود و خسارات سنگینی بر پیکره اقتصاد ملی وارد می کند.

این اقتصاددان ادامه داد: هیچ فعالیت تولیدی نمی تواند مصون از آلودگی زیست محیطی باشد؛ در واقع هر واحد تولیدی یک محصول مثبت اقتصادی مورد نظر و یک محصول منفی یعنی آلایندگی زیست محیطی خواهد داشت.

بهبودی خاطرنشان ساخت: اقتصاد محیط زیست برای قفل کردن فعالیت های تولیدی و صنعتی نیست؛ بلکه می خواهد نحوه فعالیت واحد تولیدی در بستر محیط زیست را روان سازی کند؛ که این اصل هنوز در افکار عمومی جا نیفتاده و برخی از افراد در محیط های کوچک‌تر با تشویش اذهان عمومی، افکار و حساسیت ها را از مسائل اصلی به مسائل حاشیه ای منحرف می‌کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی تاکید کرد: در هر صورت باید نقش مجتمع مس سونگون را در توسعه منطقه اثربخش تر کنیم.

وی در پایان از فعالیت های این مجتمع در خصوص مسئولیت اجتماعی در زمینه در زمینه احداث بزرگراه تبریز- ورزقان، توسعه جنگلکاری، عمران و آبادانی روستاها و فعالیت های اجتماعی مانند فراهم سازی مقدمات ایجاد سامانه ها و پایگاه های امداد و اطفاء حریق جنگل های ارسباران قدردانی کرد.

بلاتکلیفی تجهیزات ۷۰ میلیون یورویی فاز ۳ مس سونگون
فرماندار ورزقان نیز در این بازدید اظهار کرد: با وجود توسعه فعالیت ها و اکتشافات جدید در مجتمع مس سونگون که ذخیره قطعی مس را بالا برده با مسائل عدیده ای نیز مواجه هستیم که ایجاد دمپ جدید از جمله آنها است.

محمدباقر خانی افزود: در حال حاضر ماشین آلات سنگین معدن برای حمل مواد باطله باید فاصله طولانی و ارتفاع ۵۰۰ متری را طی کنند که مسائل زیادی را بویژه در زمان بارندگی و هوای مه آلود در معدن ایجاد می کند و ممکن است حوادث جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به بلاتکیفی دپوی تجهیزات فاز ۳ مجتمع اذعان داشت: قیمت کنونی این تجهیزات بیش از ۷۰ میلیون یورو و حدود ۲ هزار میلیارد تومان است که باید هر چه سریعتر موضوع دپوی این تجهیزات تعیین تکلیف شود.

خانی ادامه داد: یک سوم سرمایه گذاری فازهای یک تا سه به میزان ۲۰۰ میلیون یورو انجام گرفته و اگر ۴۰۰ میلیون یورو باقی مانده نیز تامین شود همه این فازها می تواند به مرحله بهره برداری برسد.

پیشنهاد احداث آنتن ریلی تبریز به منطقه ارسباران نیز در این بازدید مطرح و مقرر شد بررسی ها و مطالعات آن به انجام برسد.

کد خبر: ۹۸٬۸۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha