۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۶
خرید دام مازاد عشایر ایلام در بلاتکلیفی| نبود کشتارگاه بهانه جدید مسئولان
بازار گزارش می‌دهد؛

خرید دام مازاد عشایر ایلام در بلاتکلیفی| نبود کشتارگاه بهانه جدید مسئولان

ایلام- عشایر استان ایلام به دلیل خشکسالی با بحران اقتصادی مواجه شده اند و هنوز وعده های مسئولان برای خرید دام مازاد عشایر ایلام در بلاتکلیفی به سر می برد.

بازار؛ گروه استان‌ها: خشکسالی و کاهش نزولات جوی علاوه بر کاهش تولیدات دامی، مشکلاتی را در بحث زیرساخت‌های کشاورزی, تامین علوفه دام و اقتصاد عشایر استان ایلام به دنبال داشته است.

عشایر قشری مولد و سخت کوش هستند که این روزها با خشکسالی و محرومیت دسته و پنجه نرم می‌کنند، خشکسالی امسال زندگی و معیشت این قشر مولد که وابستگی به اقلیم و پوشش گیاهی دارند، را با مشکل مواجه کرده است.

کاهش نزولات جوی و به تبع خشکسالی و کمبود علوفه در کشور باعث شد تا مسئولان به منظور کمک به دامداران طرح خرید تضمینی دام از عشایر را کلید بزنند، اما با گذشت چند ماه از این طرح این کار هنوز عملی نشده و باعث گله مندی عشایر شده است.

کاهش درآمدهای عشایر
یکی از عشایر شهرستان آبدانان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با  ۴۰۰ راس گوسفند مشغول دامداری هستم، سال های گذشته درآمد عشایر خوب بود ولی این روزها به دلیل خشکسالی با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

از یک طرف خرید علوفه دام بسیار گران و برای قشر عشایر کمرشکن شده، از طرف دیگر الان کسی نیست دام ما را خریداری کند و خشکسالی امسال برای عشایر بسیار گران تمام شده است

عباس ابراهیمی افزود: در سال‌های گذشته تا ۲۰۰ میلیون تومان درآمد در سال کسب می کردیم و علاوه بر فروش محصولات، از شیر، گوشت، دوغ، ماست و کره در زندگی نیز استفاده می کردیم.

وی گفت: خشکسالی‌های اخیر زندگی عشایر و دامداران را با مشکل مواجه کرده و درآمدها بسیار ناچیز شده، در کنار نبود درآمد مجبور به فروش دام های مولد خود هستیم.

ابراهیمی ادامه داد: از یک طرف خرید علوفه دام بسیار گران و برای قشر عشایر کمرشکن شده، از طرف دیگر الان کسی نیست دام ما را خریداری کند و خشکسالی امسال برای عشایر بسیار گران تمام شده است.

خرید دام مازاد عشایر ایلام در بلاتکلیفی/ نبود کشتارگاه بهانه جدید مسئولان

وی گفت: با هزینه شخصی خود با تانکر برای دام‌ها آبرسانی می کنیم، اگر این کار را نکنیم دام‌ها از تشنگی تلف می‌شوند، از مسئولان استدعا داریم به فکر ما باشند چراکه قشر عشایر کمک و یاور دولت و مسئولان برای بهبود شرایط اقتصادی کشور هستند.

خشکسالی بزرگترین مشکل عشایر استان ایلام
مدیرکل امور عشایری ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: امسال به دلیل خشکسالی‌، عشایر استان با مشکلات اساسی مواجه هستند که یکی از این مشکلات تامین آب شرب است.

فرشاد یاسمی عنوان کرد: برنامه تامین آب شرب عشایر در دستور کار قرار دارد و به صورت هفتگی آب تحویل عشایر داده می‌شود، اما نیازمند تقویت و تجهیز ناوگان آبرسانی سیار هستیم.

هم اکنون فصل توزیع اعتبارات است، اگر توجه جدی در بحث اعتباری نشود، با مشکلات زیادی در بحث تامین آب عشایر مواجه خواهیم شد

وی افزود: در حال حاضر  با ۱۵ دستگاه تانکر، آبرسانی و تامین آب شرب عشایر استان انجام می شود که این تعداد تانکر کافی نیست و نیاز آب عشایر تامین نمی‌شود.

مدیرکل امور عشایری ایلام اضافه کرد: بر همین اساس نیازمند تامین اعتبار برای بحث تجهیز ناوگان آبرسانی به عشایر هستیم، در این خصوص درخواست‌های مکرری از مسئولان ارشد استانی و کشوری شده است.

یاسمی اضافه کرد: هم اکنون فصل توزیع اعتبارات است، اگر توجه جدی در بحث اعتباری نشود، با مشکلات زیادی در بحث تامین آب عشایر مواجه خواهیم شد.

تامین نهاده های دامی عشایر ایلام
وی عنوان کرد: از دیگر مشکلات حاد عشایر استان بحث تامین نهاده‌های دامی است که با برنامه ریزی های خوبی که انجام گرفته تامین نهاده‌های دامی عشایر در دست اجرا است.

یاسمی تصریح کرد: ماهیانه خرید جو یارانه‌ای از سازمان جهاد کشاورزی انجام و به صورت ماهیانه در بین عشایر توزیع می‌شود، شرکت‌ها و شبکه‌های تعاونی نیز نسبت به ذخیره سازی بحث کاه و کلش و علوفه داخلی نیز اقدام کرده اند و در روزهای آتی بین عشایر توزیع می شود.

 در گام اول مجوز خرید ۵۷ هزار راس دام عشایر استان صادر شده است

مدیر کل امور عشایری ایلام افزود: یکی دیگر از مشکلات اساسی که با معیشت و اقتصاد عشایر سرو کار دارد، بحث عدم فروش دام مازاد زنده است.

خرید دام مازاد عشایر ایلام در بلاتکلیفی/ نبود کشتارگاه بهانه جدید مسئولان

وی با اشاره به اینکه موضوع خرید تضمینی دام زنده مازاد عشایر نیز در دستور کار قرار گرفته است، افزود: مجوز خرید دام از وزارتخانه اخذ شده و به استان‌ها ابلاغ شده است.

زیربنای خرید دام زنده در استان ایلام وجود ندارد
یاسمی گفت: مجری اصلی خرید تضمینی دام عشایر شرکت پشتیبانی امور دام است، متاسفانه زیربنای خرید دام زنده در استان از چرخه خرید تا ذبح و بسته بندی در استان وجود ندارد.

وی بیان داشت: طی پیگیری‌های انجام گرفته قرار است با کشتارگاه کردستان و استان‌های همجوار قرارداد ببندیم که خرید دام عشایر را در روزهای آتی شروع شود.

مدیرکل امور عشایری استان ایلام گفت: در گام اول مجوز خرید ۵۷ هزار راس دام عشایر استان صادر شده است.

خرید دام نیازمند کشتارگاه فعال است
مدیرکل پشتیبانی امور دام استان ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: اجرای عملیات خرید دام مازاد عشایری در استان نیازمند کشتارگاه فعال است، اما متاسفانه به رغم قول مساعد مدیران تنها کشتارگاه صنعتی دام استان، قریب به دو ماه است که این موضوع محقق نشده است.

خرید دام مازاد عشایر ایلام در بلاتکلیفی/ نبود کشتارگاه بهانه جدید مسئولان

مجتبی شیرخانی افزود: نهایتاً اگر کشتارگاه دام ایلام نتواند نواقص را برطرف کند، در راستای حمایت از دامداران مجبور هستیم از ظرفیت‌های کشتارگاه سایر استان‌ها استفاده کنیم.

کشتارگاه صنعتی ایلام نیازمند حمایت است
مدیر کشتارگاه صنعتی دام ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ۲۸ ماه است که کشتارگاه را تحویل گرفته ایم، با حدود ۵۰ نفر نیرو شبانه روز فعالیت دارد و تا این امروز یک روز این کشتارگاه تعطیل نشده است.

علی امامی افزود: تمام زیرساخت‌ها را برای کشتار دام عشایر استان آماده کرده ایم، اگر مسئولان همکاری داشته باشند ما هیچ مشکلی در خصوص کشتار نداریم.

وی تصریح کرد: انتظار داریم مسئولان از کشتارگاه صنعتی استان حمایت کنند، اگر مشکلی در این خصوص است قابل برطرف شدن است و این ظرفیت در کشتارگاه برای ذبح دام عشایر وجود دارد.

عشایر استان ایلام این روزها برای فروش دام‌های زنده خود در شرایط بسیار بدی هستند، اگر مشکل خرید دام عشایر مرتفع شود می‌تواند کمک بزرگی به اقتصاد عشایر استان باشد.

کد خبر: ۹۸٬۸۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha