۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۵
سناریوهای آینده بازار چیست؟| باز شدن قفل رشد سهم‌های کوچک بورس
استراتژی هفته در گفتگو با کارشناس؛

سناریوهای آینده بازار چیست؟| باز شدن قفل رشد سهم‌های کوچک بورس

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سهم‌های کوچک پس از سهم‌های بزرگ بازار رشد می‌کنند، سناریوهای احتمالی بازار را پیش‌بینی کرد.

بازار؛ گروه بورس: با وجود اینکه بورس در نیمه اول معاملات دیروز با استقبال خوبی روبه‌رو شده بود، در ادامه روند خود با افزایش فروش همراه بود و بسیاری از سهم‌ها در بازار قرمز جلو رفتند تا جایی که شاخص کل هم به محدوده قرمز وارد شد و در نهایت بازار منفی بسته شد. این مسئله باعث شد که مقاومت‌های محدوده ۱.۳ میلیون واحدی خود را نشان دهند و شاخص کل کمی کاهش یابد. البته، کارشناسان بازار پیش از این از احتمال اصلاح سهم‌های بازار خبر داده بودند، اما امروز این مقاومت‌ها نمایان شد.

با اینکه شاخص کل کمی اصلاح به خود دید، اما این شاخص بورس  ۴۱۴ واحد افت کرد و به یک میلیون و ۳۰۳ هزار و ۹۲۱ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن، در انتهای معاملات، ۳۱۶ واحد ریزش داشت و رقم ۴۰۰ هزار و ۳۳۷ واحد را نشان داد که این نشان از همگرایی دو نماگر اصلی بورس دارد.

سهم‌های کوچک هم بعد از سهم‌های بزرگ رشدشان شروع می‌شود. کما اینکه اکنون نیز می‌بینیم که یکی‌یکی در حال افتادن روی روند رشد هستند و بالا می‌روند ولی فعلا وزنه اصلی بازار دست سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز است

سجاد ملاجان، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات بورس گفت: از لحاظ تکنیکالی مقاومت ۱.۳ میلیونی شاخص کل، می‌تواند علت افزایش عرضه‌ها در روزی که گذشت باشد. در حال حاضر، دو سناریو مطرح است. یک اینکه شاخص کل این مقاومت را خواهد شکست، که با توجه به شدت عرضه‌های امروز بعید به نظر می‌رسد و دوم، شاخص کل اندکی کاهش یابد و به مقاومت قبلی در ۱.۲۸ میلیون پولبک زند و سپس با قدرت مجددا به سمت مقاومت ۱.۳ میلیون حرکت کند.

وی در ادامه تصریح کرد: برای اینکه شاخص بخواهد با قدرت کافی مقاومت ۱.۳ میلیون واحدی را بشکند و به شکل قدرتمند به مسیر صعودی خود ادامه دهد، نیاز به اندکی اصلاح دارد که با توجه به شرایط بازار و معاملات امروز، سناریوی دوم محتمل‌تر است بنابراین، در روزهای آتی نیز می‌توانیم انتظار افزایش عرضه‌ها و کاهش شاخص کل را داشته باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: لازم به ذکر است که پیش‌بینی در کوتاه مدت اندکی مشکل است و ممکن است اخبار و یا عوامل غیرمنتظره سبب تغییر جهت بازار شود. بنابراین ما در اینجا سعی داریم بر اساس فاکتورهای مهم بازار و آنچه اتفاق افتاده است، احتمالاتی که درصد اطمینان بالاتری دارند را بیان کنیم.

ملاجان با اشاره به اینکه بازار همچنان در سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز نیازمند اصلاح است، گفت: این اصلاح حدود ۵ تا ۱۰ درصد خواهد بود و بعد از این اصلاح دوباره روند کلی بازار مثبت ارزیابی می‌شود، اما در این میان، گروه پتروشیمی با توجه به مجامعی که دارند، سودهای تقسیمی خوب و همچنین پرداخت سریع، مدنظر بازار هستند. علاوه بر این زمزمه‌هایی هم در بازار شنیده می‌شود که گزارش گروه پالایشی‌ها می‌تواند خیلی خوب باشد.

وی درباره سهم‌های کوچک بازار تأکید کرد: سهم‌های کوچک هم بعد از سهم‌های بزرگ رشدشان شروع می‌شود. کما اینکه اکنون نیز می‌بینیم که یکی‌یکی در حال افتادن روی روند رشد هستند و بالا می‌روند ولی فعلا وزنه اصلی بازار دست سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز است. سهم‌هایی که به نظر می‌رسد نیاز به اصلاح ۱۰ تا ۱۵ درصدی دارند تا بتوانند ادامه رشد را داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: اکنون سهم‌های بزرگ خیلی خوب بالا آمدند و رشد کردند و به همین دلیل می‌توانند اصلاح داشته باشند. این اصلاح هم در بدبینانه‌ترین حالت ۱۵ درصد است و بعد از آن دوباره رشد شروع می‌شود.

کد خبر: ۹۸٬۷۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha