۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴
برق رفت؛ نیروگاه سبز شد!
تحلیل بازار سهام در «تحلیل بازار»

برق رفت؛ نیروگاه سبز شد!

ترابی، مدیرعامل کارگزاری بانک آینده می‌گوید: رشد سرمایه‌گذاری و تغییر نگاه دولت به نیروگاه‌ها بعد از قطعی برق دلیل رشد سهام شرکت‌های نیروگاهی است.

بازار؛ گروه بورس: یکی از نگرانی‌های که فعالین بازار در این روزها دارند عرضه‌ها یا فشار فروش سهام است که بازار را از حرکت به سمت جلو باز دارد که  غلام عباس ترابی، مدیرعامل کارگزاری بانک آینده می‌گوید: باید در این شرایط از بازار مراقبت کرد و از شوک عرضه سهام رخ ندهد تا بازار احیای شود.

با توجه به قطعی‌های اخیر از این به بعد سرمایه‌گذاری در صنعت نیروگاهی بیشتر خواهد شد و از طرفی سهامداران با این نیت که در توسعه صنعت برق نقش داشته باشند به سمت نمادهای این شرکت‌ها در بورس رفتند

همچنین با رشد بازار این احتمال وجود دارد که عرضه سهام عدالت رشد کند که برخی از نگرانی‌ها فعالان بازار سرمایه هم عرضه این سهام است چرا که گفته می‌شود بار دیگر فشار فروش در این بازار افزایش پیدا کند.

ترابی به بازار گفت: در این روزها وضعیت بازار سرمایه بیشتر متاثر و بستگی به رفتار مدیران اقتصادی کشور دارد. ما در حال حاضر شرکت‌ها و اشخاصی داریم که موجودی سهام قابل قبولی دارند و همچنین بازار گردان‌های که منابع قابل زیادی از سهم را برای بازارگردانی جمع کردند و باید در این روزها از بازار مراقبت کنند و از عرضه‌های سنگین پرهیزی کنیم تا بازار دوران نقاحت خود را طی کند.

ترابی با رد این موضوع که بازار وارد دوران رشد خود شده گفت: بازار همچنان دوران نقاحت خود را سپری می‌کند و ادامه حرکت آن بستگی به رفتار مسئولین و مراقبت آن‌ها از بازار دارد تا شوک عرضه رخ ندهد.

این کارشناس می‌گوید:  پی به ای بازار الان ۱۰ است، یعنی بازار ۱۰ درصد بازده‌ برای سرمایه‌گذاران دارد، اخبارهای مثبت زیادی وجود دارد و سیگنال‌های خوبی به بازار می‌رسد، علاوه بر آن  بازار پتانسیل رشد قابل قبولی دارد اما این تصور نشود که به صورت یکباره این رشد اتفاق بیفتد بلکه احیای بازار به صورت زمان بر و طولانی رخ می‌دهد بنابراین عرضه‌ها باید با احتیاط بیشتر اتفاق بیفتد.

ترابی برگشت بازار را به عملکرد بازارگردان‌های بزرگ و عرضه‌های آن‌ها نسبت داد و گفت: رشد بازار در هفته‌های اخیر این تصور را به سهامداران عدالت و بازیگران بازار به وجود آورده که الان کم کم زمان عرضه است، اما آیا میزان نقدینگی در بازار سرمایه جوابگوی این میزان عرضه خواهد بود؟

او می‌گوید: عرضه‌های سنگین در این روزهای بازار، احیای شاخص را سخت‌تر می‌کند. فضای امید ایجاد شده در بازار نباید به سمتی برود که شرایط را برای بازگشت دوباره بازار سخت کند.

ترابی تامین مالی از بازار سرمایه برای دولت را منوط به احیای بازار می‌داند و می‌گوید: واقعیت این است که هزینه‌های جاری دولت بالا است و این هزینه‌ها به مرور زمان و تاریخی شکل گرفت و از سوی دیگر درآمده‌های دولت به نسبت هزینه‌ها رشد نکرد. اینکه بازار سرمایه پتانسیل تامین مالی بخشی از هزینه‌ها دولت را در سال جاری دارد بسته به احیای بازار دارد و الان بیش از موضوع تامین مالی احیایی بازار سرمایه موضوعیت دارد.

مدیر کارگزاری بانک آینده رفتار سهامداران بازار سرمایه را این گونه توضیح داد: ابتدا سهامداران به سمت سهم‌های شاخص ساز رفتند و بعد با توجه به ارزندگی سهم‌های کوچک، این سهم‌ها هم مورد استقبال سهامداران قرار گرفت به همین دلیل است که در برخی از روزها شاهد رشد بیشتر شاخص کل هم وزن نسبت به شاخص کل هستیم، اما نگرانی  وجود دارد و به نظر می‌رسد سهامداران نسبت به آن واکنش نشان دادند فروش سهم یا عرضه آن است که ممکن است تعادل بازار را بهم بزند.

او اوراق تبعی را موجب آرامش و اطمینان بخشی به سهامداران می‌داند و معتقد است که یکی از ابزارهای عمق و بلوغ بازار سرمایه می‌شود.

ترابی افزود: کسانی که به دنبال سرمایه‌گذاری بلند مدت هستند و هدف از سرمایه گذاری در بازار سرمایه‌گذاری بلند مدت است، می توانند از اوراق تبعی به عنوان ابزاری برای بیمه سهام خود استفاده کنند.

دو دلیل رشد سهام شرکت‌های نیروگاهی
در روزهای اخیر با توجه به قطعی برق، مسئله نیروگاه‌ها تولید برق بیشتر مطرح می‌شود. در بازار سرمایه هم از معدود سهم‌هایی که در این روزها رشد داشتند، نمادهای نیروگاه‌های تولید برق بود که ترابی دلیل استقبال سهامداران از شرکت‌های تولیدکننده برق را احتمال افزایش سرمایه‌گذاری و نگاه ویژه به این صنعت از سوی مسئولین و همچنین حضور در توسعه این صنعت توسط سهامداران می‌داند.

چندی پیش دهقان دهنوی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص وضعیت نیروگاه‌های پذیرفته شده در بورس، طی نامه‌ای به وزیر نیرو پیشنهادهایی را برای بهبود وضعیت اقتصادی و مالی نیروگاه‌ها ارائه کرده که شامل عدم وصول مطالبات سنواتی شرکت‌های نیروگاهی از زیر مجموعه‌های وزارت نیرو، عدم تفکیک نهاد تنظیمی از تولید کننده برق، عدم اجرای مصوبات برنامه توسعه در خصوص تعیین نرخ انرژی و نرخ آمادگی، تسهیلات ارزی، عدم اعطای مجوز صادرات برق نیروگاه‌ها، عدم اجرای مؤثر ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و عدم اجرای ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در راستای تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است.

ترابی می‌گوید: به نظر می‌رسد با توجه به قطعی‌های اخیر از این به بعد سرمایه‌گذاری در صنعت نیروگاهی بیشتر شود و از طرفی سهامداران با این نیت که در توسعه صنعت برق نقش داشته باشند به سمت نمادهای این شرکت‌ها در بورس رفتند، اما مشکل اصلی این صنعت این است که قدرت چانه زنی با در مقابل دولت ندارند و همین موضوع مشکلاتی را برای این صنعت ایجاد کرده است.

ترابی اضافه کرد: در صنعت برق ایران پتانسیل قابل توجهی از نظر نیروی انسانی، منابع و فنی دارد اما مسئله اصلی این است که باید فضای فعالیت این شرکت‌ها را باید آزادتر کرده و اجازه بدهیم که به کمک خودشان رشد کنند و اجازه دهیم که رابطه اقتصادی و مالی شرکت‌های برق و انرژی با سهامداران بهتر و بیشتر باشد.

او نگاه به بازار سرمایه در حال حاضر باید منوط به احیای بازار و جبران خسارت وارد شده به سهامداران باشد و بعد از جبران این خسارت و بازگشت اعتماد می‌توان به سمت تبدیل دارایی به پول حرکت کرد.

کد خبر: ۹۸٬۶۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha