افزایش ۷۰ درصدی پوشش‌های صندوق ضمانت صادرات
وزارت صمت گزارش می دهد؛

افزایش ۷۰ درصدی پوشش‌های صندوق ضمانت صادرات

صندوق ضمانت صادرات ایران در دولت تدبیر و امید «طی سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹» مجموعاً ۱۴.۴۴۰ میلیون دلار پوشش ریسک صادرات انجام داده است.

به گزارش بازار به نقل از شاتا، صندوق ضمانت صادرات ایران به عنوان تنها موسسه بیمه‌ اعتبار صادراتی‌(ECA) ایران با صدور انواع بیمه‌نامه و ضمانت‌نامه‌های اعتباری نقش مهمی در توسعه صادرات غیرنفتی ایفا می‌نماید.

در شرایطی که مشکلات عدیده روابط بانکی و بیمه‌ ای ناشی از تحریمهای ناعادلانه ایالات متحده آمریکا تاثیر نامطلوبی بر روابط تجاری کشور با بازارهای خارجی ایجاد نموده است، صندوق ضمانت صادرات ایران دستاوردهای مهمی در طی سالهای دولت تدبیر و امید کسب نموده است.

رشد ۶۴ درصدی پوشش‌های ریسک صندوق از طریق بیمه‌ نامه و ضمانت‌ نامه اعتباری
در این راستا حجم کلی پوشش‌های ریسک صندوق ضمانت صادرات ایران از طریق صدور بیمه‌ نامه و ضمانت‌ نامه اعتباری در سال ۱۳۹۹، بیش از ۳.۵۶۳ میلیون دلار بوده که رشد ۳۵ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۸ و ۶۴ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد.

حجم عملکرد پوششی در بخش بیمه‌نامه‌های اعتبار صادراتی کوتاه‌مدت ۲.۰۶۳ میلیون دلار بوده که رشد ۶۱ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۸ و ۱۴۳ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۷ دارد.

ضریب پوشش صادرات ۱۰ درصدی در سال ۱۳۹۹
ضریب پوشش صادرات (سهم پوشش صندوق از صادرات غیرنفتی) درسال ۱۳۹۹، ۱۰ درصد بوده، این درحالی است که متوسط این ضریب در موسسات همتای صندوق درکشورهای عضو کلوپ پراگ(اروپای شرقی، آفریقا و خاورمیانه)، ۲ درصد می‌باشد.

خدمات قابل ارایه صندوق ضمانت صادرات ایران شامل تسهیل دسترسی صادرکنندگان به تامین مالی ارزان‌ قیمت صادراتی، ایجاد مزیت صادراتی برای کالاها و خدمات ایرانی، صدور ضمانت‌نامه‌های لازم برای مناقصات خارج از کشور، بیمه مطالبات مدت‌ دار صادرکنندگان و تبدیل آن به نقدینگی، سرمایه‌گذاری صادراتی در خارج از کشور و شناخت بازارها و مشتریان خارجی می باشد.

با پوشش بیمه‌ای صندوق، صادرکننده ایرانی می‌تواند امکان فروش مدت‌دار کالا و خدمات خود را برای خریدار خارجی فراهم نماید. صندوق، صادرکننده را در مقابل ریسک قصور و عدم بازپرداخت طرف خارجی ناشی از ریسک‌های سیاسی و تجاری محافظت می‌نماید و باضمانت‌ نامه‌های اعتباری صندوق، سیستم بانکی با ۲ درصد تخفیف در نرخ سود، صادرکننده را تامین مالی می‌کند.

در شرایط تحریم، صندوق به عنوان جایگزین سیستم بانکی، ضمانت‌نامه‌های لازم برای ورود پیمانکاران ایرانی به مناقصات خارجی را صادر می‌کند و با کمک صندوق، صادرکننده ایرانی مطالبات مدت‌دار خود از خریداران خارجی را بیمه نموده و با تنزیل از طریق سیستم بانکی به نقدینگی تبدیل می‌نماید.

دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی اعتباری ۳۰۰ میلیون شرکت خارجی
ارزیابی ریسک و اعتبارسنجی خریداران خارجی کالا و خدمات ایرانی (شامل دولت‌ها، بخش عمومی، سیستم بانکی یا بخش خصوصی خارجی) تخصص صندوق است. دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی اعتباری ۳۰۰ میلیون شرکت خارجی در سراسر دنیا، ظرفیت منحصربه‌فرد صندوق برای ارایه خدمات مشاوره‌ای برای یافتن طرف‌های تجاری معتبر است.

کسب جایزه اول عملکرد ویژه در میان صندوق های ضمانت صادرات کشورهای اسلامی
صندوق همچنین نقش‌ آفرینی بین‌المللی در راستای دیپلماسی اقتصادی کاهش اثرات تحریم داشته است که در این راستا حضور فعال در اتحادیه بیمه‌ گران اعتبار و سرمایه‌ گذاری (اتحادیه برن)، حضور فعال در اتحادیه بیمه‌ گران اعتبار و سرمایه‌ گذاری کشورهای اسلامی (اتحادیه امان) و تاسیس بانک اطلاعاتی خریداران کشورهای اسلامی، کسب کرسی هیات مدیره اتحادیه امان برای سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ با اجماع کشورهای اسلامی، مذاکرات با موسسات همتا برای طراحی ابزارهای جانشین محصولات بانکی (با هدف مقابله با تحریم‌های بانکی)، مذاکره برای کاهش ریسک ایران با ECAهای عضو OECD و اتحادیه برن، مذاکره با دولت و بانک مرکزی کشورهای عراق و افغانستان از طریق وزارت امور خارجه و بانک مرکزی جهت صدور مجوز برای پذیرش ضمانت‌نامه‌های صندوق در مناقصات این کشورها و کسب جایزه اول عملکرد ویژه در میان صندوق های ضمانت صادرات کشورهای اسلامی در سال ۲۰۲۰ مهمترین اقدامات و دستاوردها بوده است.

کد خبر: ۹۸٬۶۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha