۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
 نیروگاه‌های زغالی در راه است!| قیمت تمام شده تولید هر کیلووات برق حدود ۴۰۰ تومان
یک مقام مسئول در گفتگو با بازار:

نیروگاه‌های زغالی در راه است!| قیمت تمام شده تولید هر کیلووات برق حدود ۴۰۰ تومان

نصرالهی مجری نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با بیان اینکه میزان بهره وری در نیروگاه‌های کلاس F حدود ۵۸ درصد است، گفت: تنها ۲ هزار مگاوات از ظرفیت تولید ۸۰ هزار مگاواتی برق مربوط به این نیروگاه‌ها است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: بحران برق در سراسر کشور سایه افکنده است. بحرانی که یکی از دلایل اصلی آن بهره وری پایین نیروگاه ها در کشور اعلام می شود. زمستان پارسال بود که بیژن زنگنه وزیر نفت میزان بهره وری نیروگاه را ۳۴ درصد اعلام کرد.   اما مسئولان وزارت نیرو این عدد را قبول نداشته و مدعی اند که متوسط بهره وری نیروگاه ها در کشور نزدیک به ۴۰ درصد است. البته شرایط در نیروگاه های سیکل ترکیبی به مراتب بهتر از سایر نیروگاه هاست. آنگونه که علیرضا نصرالهی مجری طرح نیروگاه های سیکل ترکیبی به خبرگزاری بازار می گوید: بهره وری در نیروگاه های کلاس F به حدود ۵۸ درصد هم می رسد. اما مساله اینجاست که سهم این نیروگاه ها از ظرفیت تولید برق کشورحدود ۲ درصد است. آنگونه که این مقام مسئول در شرکت برق حرارتی می گوید: قیمت تمام شده برق در نیروگاه های سیکل ترکیبی حدود ۴۰۰ تومان است در حالیکه تعرفه برقی که از مشترکین دریافت می شود بسیار ناچیز است.

متن گفتگوی بازار با علیرضا نصرالهی  مجری طرح  نیروگاه های سیکل ترکیبی را در ادامه می خوانید :

میزان تولید برق در نیروگاه های کلاس F در کشور حدود ۲ هزار مگاوات است در حالیکه ظرفیت تولید برق کشور حدود ۸۰ هزار مگاوات و مصرف کشور بیش از ۶۰ هزار مگاوات است

* بررسی های انجام شده نشان می دهد که  کل ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های جهان ۶۶۲۸ گیگاوات بوده  که نیروگاه‌های حرارتی  با ظرفیت ۴۰۰۰ گیگاوات ساعت سهمی معادل ۶۱ درصد ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. در ایران چند درصد از تولید برق کشور توسط این نیروگاه ها انجام می شود؟
بار اصلی شبکه برق روی نیروگاه های حرارتی است و این نیروگاه ها سهم حدود ۹۲ درصدی از تولید برق کشور را دارند. نیروگاه های سیکل ترکیبی  به لحاظ راندمان بهترین نیروگاه در تمام دنیا محسوب می شوند. اما نباید فراموش کرد که هر نیروگاهی ایرادات خود راهم دارد. هم اکنون تنوع زیادی از نیروگاه های سیکل ترکیبی در کشور ما وجود دارد. از نسل توربین ها دو دهه پیش که متعلق به میتسوپیشی  گرفته تا توربین های نسل جدید کلاس F همگی در نیروگاه های سیکل ترکیبی موجود است.  

* یکی از دلایل اصلی کمبود برق در کشور راندمان پایین نیروگاه ها در کشور اعلام می شود. در حال حاضر متوسط راندمان در نیروگاه های سیکل ترکیبی چقدر است؟
ما تنوع بالایی از نیروگاه های سیکل ترکیبی در کشور داریم. متوسط بهره راندمان در نیروگاه های سیکل ترکیبی بین محدوده ۴۲ تا ۴۷ درصد است. بهره وری ۴۲ درصد عموما مربوط به نیروگاه های قدیمی دو دهه پیش است. نیروگاه های کلاس E هم عموما بهره وری ۴۷ درصدی دارند. اما بهره وری در نیروگاه های کلاس F حدود ۵۸ درصد اعلام شده است.

*با وجود اینکه بهره وری در نیروگاه های کلاس F بالاست اما سهمشان در تولید برق بسیار ناچیز است؟
ظرفیت نیروگاه های کلاس F  در کشور بسیار پایین است اما با سرعت تقریبا خوبی این ظرفیت در حال افزایش است. همین چند وقت پیش بود که اولین نیروگاه کلاس F دولتی با راندمان ۵۸  توسط ریاست جمهوری افتتاح شد. دو نیروگاه کلاس F  که متعلق به بخش خصوصی است  هم اکنون  در مدار تولید  قراردارند.  در مجموع ظرفیت نیروگاه های کلاس F حدود ۲ هزار مگاوات است که در مقایسه با مصرف بالای ۶۰ هزار مگاواتی مصرف تا ظرفیت تولید ۸۰ هزار مگاواتی بسیار ناچیز است.

میزان بهره وری در نیروگاه های  کلاس E معمولا  ۴۷ درصد بوده در حالیکه  در نیروگاه های کلاس F  راندمان حدود ۵۸ درصداست

*ظرفیت نیروگاه های کلاس E چقدر است؟
تقریبا ۳۰ درصد  ظرفیت نیروگاه های سیکل ترکیبی مربوط به کلاس E است.

* با توجه به بهره وری بالای نیروگاه های کلاس F مدت زمان بازگشت سرمایه در   این نیروگاه ها چقدر است؟
بر اساس مدل مالی که در سال ۹۵ (آن  زمان نرخ برابر دلار به ریال ۴۳۰۰ تومان  بود) به تصویب رسیده مدت زمان بازگشت سرمایه در نیروگاه های کلاس F  بین  ۵ الی ۶ سال بود. اما برای کلاس E ها این زمان حدود ۲ سال بیشتر است.

تا آخر امسال ۲۸۰۰ مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار می شود. از طرفی تولید ۵ هزار مگاوات برق از طریق احداث نیروگاه‌های زغال سنگ‌سوز در دستور کار قرار گرفت

قیمت تمام شده تولید برق در این نیروگاه ها چقدر است؟
در حال حاضر تولید هر کیلو وات برق در نیروگاه های سیکل ترکیبی به طور متوسط حدود ۴۰۰ تومان تمام می شود. باید تاکید کنم که هزینه تولید برق در کشور بسیار بالا بوده اماهزینه ای که مشترکین پرداخت می کنندبسیار ناچیز است. هم اکنون مصرف کننده‌ها اعم از تجاری، صنعتی، خانگی و کشاورزی  برق را با قیمت های متفاوتی دریافت می کنند. اما به طور متوسط بهای هر کیلو وات برقی که از مردم دریافت می شود  حدود ۸۰ تومان است. بدون شک واقعی شدن قیمت برق تا حد زیادی می تواند مشکلات موجود در این صنعت را رفع کرده و انگیزه سرمایه گذاری در آن را افزایش دهد. این شیوه تولید و فروش که نه برای بخش خصوصی مقرون به صرفه است و نه در بخش دولتی. چون دولت هم در حال پرداخت یارانه بسیار زیادی است و این شیوه فقط دولت را بدهکار و بخش خصوصی را ضعیف می کند.

تا آخر امسال چه میزان نیروگاه جدید وارد مدار خواهد شد؟
تا آخر امسال ۲۸۰۰ مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار می شود. ناگفته نماند که براساس مصوبه دولت و کمیسیون عالی انرژی ایران و در سند توسعه انرژی کشور باید در مدیریت مصرف انرژی هدفمند شویم و سبد تولید انرژی را متنوع کنیم که بر همین اساس تولید ۵ هزار مگاوات برق از طریق احداث نیروگاه‌های زغال سنگ‌سوز در دستور کار قرار گرفت و به صورت جدی و عملیاتی پیگیری می‌شود.    

کد خبر: ۹۸٬۶۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha