۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۳
فرآوری و صنایع تبدیلی نجاتگر اقتصاد کشاورزی همدان
بازار گزارش می‌دهد؛

فرآوری و صنایع تبدیلی نجاتگر اقتصاد کشاورزی همدان

همدان- فرآوری و صنایع تبدیلی به ویژه در محصولاتی چون سیر، سیب زمینی، گشنیز و انگور می تواند مسیر نجات اقتصاد کشاورزی باشد تا با تکمیل زنجیره تولید قدم ها در مسیر بازارپسندی و ارزآوری برداشته شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: همدان از استان‌های مطرح در بخش کشاورزی محسوب می‌شود و تولید سالانه رقمی حدود ۴.۵ میلیون تن محصول کشاورزی در شهرستان‌های این استان گویای آن است که در تولید برخی محصولات حرف برای گفتن دارد اما آنچه مهم است اینکه در این مسیر صنایع تبدیلی می‌تواند، شاهراهی برای ورود محصولات باغی و زراعی به چرخه صادرات باشد.

همدان جایگاه نخست کشور در تولید سیب‌زمینی را دارد؛ ظرفیتی مهم که با ایجاد صنایع تبدیلی می‌تواند به فرصتی بزرگ برای اشتغال‌زایی و تولید ثروت تبدیل شود کمااینکه همدان با برخورداری از دشت‌های پهناور و آب‌وهوای مطبوع از دیرباز مهد پرورش محصولات کشاورزی و باغی متعددی بوده است.

سیر، انگور و گردوی همدان شهرت جهانی داشته و دسترنج بهره‌برداران همدانی در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود

محصولاتی همچون سیر، انگور و گردوی همدان شهرت جهانی داشته و دسترنج بهره‌برداران همدانی در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود؛ سیب‌زمینی نیز از برندهای ویژه استان همدان است؛ محصولی مهم که نقش تعیین‌کننده‌ای در امنیت غذایی دارد.

ایران جایگاه سیزدهم تولید این محصول در جهان و همدان جایگاه نخست را در ایران دارد و بیشترین مقدار محصول نیز در شهرستان بهار برداشت می‌شود هرچند یک‌پنجم سیب‌زمینی کشور در همدان تولید می‌شود و سال‌ها از کشت این محصول در استان می‌گذرد، اما هنوز صنایع تبدیلی آن‌چنان‌که باید و شاید، در همدان وجود ندارد و بیشتر محصول تولیدی به مصرف تازه‌خوری رسیده و یا از همدان خارج می‌شود.

واقعیت این است که همدان دارای انواع مختلف گیاهان دارویی نیز است و تاکنون رقمی حدود ۳۱۵ گونه از آن شناسایی شده و در مسیر کشت بیشتر این گیاهان قدم برداشته می‌شود اما آنچه موجب سختی در مسیر کشت و برداشت شده، نبود صنایع تبدیلی و دشواری فرآوری گیاهان دارویی است که همین موضوع باعث شده تولیدات بیشتر به شکل خام‌فروشی وارد بازار شود و ارزش‌افزوده‌ قابل‌توجهی برای تولیدکنندگان نداشته باشد.

حال در کنار تولید محصولات ویژه ای چون سیب زمینی، گشنیز، سیر، انگور و مواردی از این دست جای سخن وجود دارد که چه قدم هایی در مسیر ارزش افزوده آن ها، افزایش سطح نگه داری، صادراتی شدن آن ها، بازارپسندی، کاهش ضایعات و تکمیل زنجیره تولید و فروش آن ها داشته ایم؟

فرآوری و صنایع تبدیلی نجاتگر اقتصاد کشاورزی همدان

در این راستا برآن شدیم تا گفتگویی با حسن محمدی، مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان ترتیب دهیم و وضعیت واحدهای نگهداری، بسته بندی، فرآوری و صنایع تبدیلی و تکمیلی را در این زمینه جویا شویم که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

۶۷ سردخانه در استان همدان در حال احداث است
حسن محمدی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تعداد پنج هزار و ۵۰۰ پروانه بهره برداری در زمینه بسته بندی کشمش با ۹۰ هزار تن ظرفیت در استان همدان وجود دارد، عنوان کرد: بازسازی و نوسازی این واحدها نیاز است تا مدنظر و در دستور کار قرار گیرند.

وی با تصریح بر اینکه بیش از ۱۰ واحد نیز در سنوات گذشته مجهز به دستگاه های سورت لیزری و استفاده از دستگاه ایکس ری (Xray) شده اند، گفت: در سال جاری چند واحد دیگر نیز تجهیز و به دستگاه های مطرح شده مجهز خواهند شد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه در زمینه فرآوری انگور و تبدیل آن به کشمش موضوع ذخیره سازی مهم است، اظهار کرد: در دیگر محصولات تولیدی باغی و کشاورزی استان همدان که در تولید آن ها در کشور سرآمد هستیم بایستی به موضوع ذخیره سازی دقت شود.

ایجاد سردخانه های سیب زمینی در استان همدان پیش گرفته شد چرا که با این اقدام ضایعات این محصول تا کمتر از سه درصد خواهد رسید

محمدی با بیان این موضوع به بیان اقداماتی در مسیر فرآوری و نگهداری این محصولات و تاثیرات آن ها در کاهش ضایعات کشاورزی پرداخت و افزود: برای محصول سیب زمینی تعداد سه پروژه مدنظر قرار گرفته است تا بتوانیم در مسیر فرآوری این محصول در استان همدان گام های مناسبی برداریم.

وی تشریح کرد: در این راستا، ایجاد سردخانه های سیب زمینی در استان همدان در پیش گرفته شد چرا که با این اقدام ضایعات این محصول تا کمتر از ۳ درصد خواهد رسید.

فرآوری و صنایع تبدیلی نجاتگر اقتصاد کشاورزی همدان

وی با بیان اینکه هم اکنون در استان همدان قریب به هفت واحد سردخانه با ظرفیت بالای ۲۰۰ هزار تن فعالیت دارند، عنوان کرد: ۶۷ سردخانه نیز در استان همدان در حال احداث داریم که بیشتر آن ها هم اکنون پیشرفت فیزیکی قریب به ۳۵ درصد دارند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان عنوان کرد: پیش بینی می شود که این واحدها تا دو سال آینده به بهره برداری برسند و بتوانیم ذخیره سازی مناسبی در استان همدان داشته باشیم.

سال گذشته حتی یک کیلوگرم سیب زمینی در استان همدان امحا نشده است

وی تاکید کرد: در سال گذشته، حتی یک کیلوگرم سیب زمینی در استان همدان امحا نشده است.

محمدی در ادامه با اشاره به اینکه در استان همدان بالغ بر ۵۰۰ واحد سورت و بسته بندی سیب زمینی ایجاد شده است، اظهار کرد: در زمینه فرآوری محصول سیب زمینی نیاز به جذب سرمایه گذار داریم.

 ۱۵۳ واحد پیشرفت فیزیکی بیش از ۳۰ درصدی دارند
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه در نقاط مختلف استان همدان هم اکنون واحدهایی در این زمینه در دست احداث است، اظهار کرد: در حال حاضر، ۱۵۳ فقره واحد پیشرفت فیزیکی بیش از ۳۰ درصد دارند و در حال احداث هستند.

وی با تاکید بر اینکه این واحدها اشتغال زایی مستقیم برای دو هزار و ۳۶۵ نفر را به دنبال دارند، اظهار کرد: این واحدها توان جذب محصول یک میلیون و ۲۶۴ هزار تنی را دارند.

محمدی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ بالغ بر ۲۰۲ فقره پرونده در استان همدان در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی با اعتباری حدود ۲۲۳ میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان به سیستم های بانکی معرفی شده است، عنوان کرد: پارسال نیز ۹۵ فقره پرونده با اعتباری بالغ بر ۹۱۵ میلیارد تومان برای اخذ تسهیلات به سیستم بانکی معرفی شد.

استان همدان با چهار هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی زیر کشت سیر رتبه نخست تولید سیر خشک را در کشور به خود اختصاص داده و در همدان بالغ‌بر ۴۲ هزار تُن سیر خشک تولید می‌شود

وی در ادامه گفتگو به محصول دیگری در استان همدان اشاره کرد که نه تنها در زمینه تولید بلکه در زمینه فروش نیز در کشور رتبه برتر را حائز است و گفت: استان همدان با چهار هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی زیر کشت سیر رتبه نخست تولید سیر خشک را در کشور به خود اختصاص داده و در همدان بالغ‌ بر ۴۲ هزار تُن تولید سیر خشک تولید می‌شود.

فرآوری و صنایع تبدیلی نجاتگر اقتصاد کشاورزی همدان

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه  سیر، برند همدان محسوب می‌شود و باید در زمینهٔ فروش مناسب و فرآوری این محصول قدم‌های مناسبی برداشته شود، در پاسخ به وضعیت فعلی شهرک تخصصی سیر همدان و اقدامات مربوطه در این مسیر مطرح کرد: ایجاد و راه اندازی شهرک صنعتی سیر در استان همدان دو سالی می شود که در حال پیگیری است و در این زمینه تمامی مسئولین مربوطه پای کار آمده اند.

محمدی با اشاره به اینکه در این راستا قریب به ۳۰ هکتار از اراضی انصارالامام مکان یابی شده است، عنوان کرد: با توجه به مشکلاتی که بود و می توانست این پروژه را درگیر کند و از سویی با توجه به سرمایه گذاری کلانی که این طرح نیاز داشت، قرار شد تا شهرک تخصصی سیر در استان همدان توسط بخش دولتی یعنی شرکت شهرک های صنعتی همدان دنبال شود.

بحث های ارزیابی زیست محیطی شهرک تخصصی سیر همدان در حال انجام است

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون بحث های ارزیابی زیست محیطی شهرک تخصصی سیر همدان در حال انجام است، اظهار کرد: امید است تا در این زمینه شاهد کمک نمایندگان مجلس، مسئولین استانی و شهرستانی باشیم تا بتوانیم پروژه شهرک تخصصی سیر را به نتیجه برسانیم.

در شهرک سیر بالغ بر ۷۰ واحد فرآوری سیر مستقر خواهند شد
محمدی با بیان اینکه در این مکان بالغ بر ۷۰ واحد فرآوری سیر مستقر خواهند شد، ادامه داد: این واحدها در زمینه فرآوری، بسته بندی، نگه داری و سردخانه نگهداری سیر فعالیت خواهند داشت.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان در این راستا خاطرنشان کرد: مسائل بازار سیر نیز در این شهرک فعال خواهد بود تا بتوان قدم های مناسبی در بحث برندسازی سیر برداشت.

فرآوری و صنایع تبدیلی نجاتگر اقتصاد کشاورزی همدان

محمدی در ادامه صحبت های خود به محصول گشنیز و کشت آن در شهرستان های همدان به ویژه شهرستان نهاوند اشاره کرد و گفت: تعداد دو واحد بسته بندی گشنیز در شهرستان نهاوند در حال فعالیت است که ظرفیت این واحدها سه هزار و ۵۰۰ تن در سال است که برای ۱۴ نفر اشتغال زایی ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در بحث فرآوری محصول گشنیز که یکی از درخواست های مسئولین استانی است که در این خصوص نیز واحد سورت و بسته بندی راه اندازی شد، اظهار کرد: این واحد با ظرفیت سه هزار تنی فعالیت دارد، هم اکنون این واحد در شهرستان نهاوند به بهره برداری رسیده است.

رسانه ها می توانند توانمندی های استان را در زمینه معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری و نقش موثری در جذب سرمایه گذاران داشته باشند

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه دولت راساً نمی تواند در بحث سرمایه گذاری ورود کند و تنها می تواند پشتیبان باشد، در بخش پایانی این گفتگو عنوان کرد: بدین سان نیاز است تا در مسیر جذب سرمایه گذاران و بخش خصوصی وارد کار شویم و در این مسیر،  رسانه ها می توانند توانمندی های استان را در این زمینه معرفی و نقش موثری در جذب سرمایه گذاران داشته باشند.

فرآوری و صنایع تبدیلی نجاتگر اقتصاد کشاورزی همدان

به‌راستی، ورود به عرصه بسته‌بندی، فرآوری و صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی می‌تواند چرخ اقتصاد استان همدان را به حرکت درآورد و در کنار اشتغال‌زایی، درآمدزایی، صادرات و ارزآوری و درنهایت توسعه را نیز ممکن سازد، و حال با این روند به راستی می طلبد تا مسئولین استان همدان در مسیر حمایت و پشتیبانی از واحدهای تولیدی، دست واسطه‌ها را از کشاورزی کوتاه و زنجیره تولید را ایجاد کنند تا در کنار کاهش ضایعات کشاورزی، قطع دست واسطه‌ها از چرخه اقتصاد کشاورزی همدان، خام‌فروشی محصولات کشاورزی و مواردی از این‌ دست، اشتغال در استان ایجاد شود.

در کنار ورود به عرصه فرآوری، صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات باغی و کشاورزی، نه‌تنها معیشت خانوارها بلکه گردشگری صنعتی و کشاورزی نیز میسر و شاهد رونق تولید و جهش‌های صادراتی محصولات باغی و کشاورزی و البته دامی و شیلات استان خواهیم بود بلکه می توان با این روند، به‌راستی چرخ‌های اقتصاد همدان را در حال چرخش ببینیم

و در کنار ورود به عرصه فرآوری، صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات باغی و کشاورزی، نه‌تنها معیشت خانوارها بلکه گردشگری صنعتی و کشاورزی نیز میسر و شاهد رونق تولید و جهش‌های صادراتی محصولات باغی و کشاورزی و البته دامی و شیلات استان خواهیم بود بلکه می توان با این روند، به‌راستی چرخ‌های اقتصاد همدان را در حال چرخش ببینیم.

 امید است تا در سال جاری که آمیخته به شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها» شاهد همکاری‌های بیشتر سیستم بانکی جهت ارائه تسهیلات و حمایت از واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی این محصول باشیم و مسئولین مربوطه نیز با برنامه‌ریزی‌های مناسب بتوانند قدم‌های بلندی در عرصه جذب سرمایه‌گذاران برای این محصول بردارند و با این اقدامات شاهد به حرکت درآمدن اقتصاد کشاورزی همدان و اشتغالزایی در این مسیر باشیم.

کد خبر: ۹۸٬۶۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha