بررسی میزان «قند خون» از طریق «بزاق دهان»
«بازار» گزارش می دهد

بررسی میزان «قند خون» از طریق «بزاق دهان»

دانشمندان دانشگاه نیوکستل موفق به تولید نوار های باریکی شدند که از طریق بزاق دهان، قند خون بیماران دیابتی را اندازه گیری می کند؛ این نوار بسیار ساده از سال ۲۰۲۳ در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت.

 سیران خانعلی زاده؛ بازاربیماری دیابت یا مرض قند از مهمترین بیماری های غدد درون ریز می باشد؛  سالانه افراد بسیاری در سرتاسر دنیا به این اختلال مبتلا می شوند و بسیاری  هم با عوارض این بیماری دست به گریبان هستند. به دلایل گوناگونی، در بیماری دیابت، قند خون افزایش می یابد که به نوبه خود یکی از علائم  مهم آن تلقی می شود و  برای تشخیص و غربالگری و  هم برای  پیگیری درمان، می بایست قند خون توسط بررسی های آزمایشگاهی  به صورت مدون و همیشگی چک شود.  برای رسیدن به هر یک از اهداف ذکر شده،   از روش های آزمایشگاهی و معیار های خاصی در سنجش قند خون استفاده می شود که هم از نظر اقتصادی و هم از منظر زمانی افراد مبتلا  را با مشکلات ثانویه این بیماری درگیر می کند.

بررسی میزان «قند خون» از طریق «بزاق دهان»


اما گزارشات محققین دانشگاه نیو کستل نوید بخش آینده ای  بهتر برای این بیماران است؛ این دانشمندان توانسته اند نوارهای ارزان قیمت و غیر تهاجمی برای سنجش قند خون ابداع کنند که روی زبان قرار می گیرند و با استفاده از بزاق دهان میزان قند بدن را تست می کنند؛ در این نوار باریک یک حسگر زیستی گلوکز بزاق تعبیه شده است که با یک آنزیم طبیعی پوشش داده شده است.

خالق این وسیله کاربردی پروفسور داستور نام دارد که برای بیش از ۲۰ سال تحقیقات تیم دانشگاه نیوکاسل را مدیریت و رهبری کرده است؛ وی در باره نوارهای تشخیص قند خون می گوید: ما از تجهیزات بسیار ساده چاپ حلقه برای توسعه حسگرهای زیستی استفاده کرده ایم؛ این حسگر به طور دقیق  می‌تواند واکنش‌های شیمیایی یا زیستی را ردیابی کند؛ در حقیقت، این نوار شامل ترانزیستورهای نازکی حاوی اکسیداز گلوکز است.

بررسی میزان «قند خون» از طریق «بزاق دهان»

وی افزود: هنگامیکه ابزار روی زبان قرار می‌گیرد اکسید از گلوکز موجود در آن با گلوکز در بزاق واکنش نشان می‌ دهد و نوعی پراکسید هیدروژن می‌ سازد و سپس در مرحله بعد این ماده به یون های هیدروژن تجزیه می‌شود که یک سیگنال الکتریکی ارسال می‌کنند. تمامی سیگنال های جمع آوری شده به اپلیکیشن نصب شده بر روی گوشی بیمار ارسال می شود و از این طریق وی تمامی جزییات سلامتی حود را دریافت می کند.

اما آنچه این وسیله را بیش از هر چیز دیگه ای منحصر به فرد ساخته، سادگی و حداقل تجهیزات مورد نیاز برای تولید این نوار هاست؛ در واقع  مواد الکترونیکی در ترانزیستور از نوع جوهر هستند که به سادگی و با هزینه اندک چاپ تولید می شوند؛ جوهر به کار رفته در نوارها دارای ذرات نیمه رسانه است بنابراین طراحی‌های الکترونیک را می‌توان با کمک پرینتر جوهر افشان چاپ یا دانلود نمود.

بررسی میزان «قند خون» از طریق «بزاق دهان»

دکتر داستور معتقد است اگر این نوار در اختیار بیماران قرار گیرد دیگر لازم نیست با استفاده از دستگاه‌های فعلی و زدن سوزنی در نوک انگشتانشان قند خون را کنترل کنند. بلکه آنها می‌توانند نوار مذکور را روی زبانشان قرار دهند و چند دقیقه منتظر بمانند تا نتیجه سطح قند خون روی اپلیکیشنی در موبایل نمایان شود؛ تمامی اطلاعات در کمترین زمان ممکن و با بیشترین دقت ارائه خواهند شد.

به گفته وی، این پروژه بیش از ۶.۳ میلیون دلار به خود اختصاص داده است و از اوایل سال ۲۰۲۳ به شکل کیت های تست قند در اختیار بیماران دیابتی سراسر دنیا قرار خواهد گرفت.

کد خبر: ۹۸٬۶۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha