۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۳
 ۷۰میلیون نفر معاف از مالیات عایدی هستند
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی:

۷۰میلیون نفر معاف از مالیات عایدی هستند

شقاقی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه ۷۰ میلیون ایرانی را شامل نمی‌شود و عموم مردم درگیر این پایه مالیاتی نخواهند شد.

به گزارش بازار، وحید شقاقی در پاسخ به چرایی سر و صدای طرح مالیات بر عایدی سرمایه اظهار کرد: نظام مالیاتی برای دولت درآمد پایدار ایجاد می‌کند ولی ما از حیث ماموریت، تنها به مقوله‌ی درآمدزایی دولت از منابع مالیاتی پرداخته‌ایم.

وی تحقق این درآمد را ۳۰ تا ۴۰ درصد تخمین زد و افزود: پایه مالیات عایدی سرمایه به باز تولید ثروت کمک کرده و از فعالیت‌های مخلِ تولید و سوداگری افراطی جلوگیری می‌کند.

شقاقی ادامه داد: نظام اقتصادی کشور سال‌هاست با سوداگری درگیر بوده و لذا پایه مالیاتِ فوق بخشی از این سوداگری را کنترل می‌کند.

وی افزود: در اینباره سر و صدای عده‌ای بلند شده است چراکه این پایه مالیاتی به شفافیت اقتصادی منتج می‌شود. خاصه از سوی افراطیونی که معاش خود را از سوداگریِ افراطی تامین می‌کنند.

شقاقی گفت: این عده مازاد بر منزل و خودروی مصرفی که دارند، خودرو و متراژهای متعددی را خرید و فروش کرده و عایدی بسیاری نصیب خود می‌کنند.

وی افزود: بنده پیشنهاد دادم خالص عایدی مورد توجه قرار داده شود تا به عدالت نزیک‌تر باشد.

شقاقی مهم‌ترین ماموریتِ این نوع مالیات را جلوگیری از فعالیت‌های مخل تولید دانست و در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، افزود: طرح مجلس ۷۰ میلیون ایرانی را شامل نمی‌شود و عموم مردم درگیر این پایه مالیاتی نخواهند شد.

وی ادامه داد: کسانی مشمول این نوع مالیات هستند که خرید و فروش مکرر در حوزه دارایی‌ها دارند و به کرات خودرو، مسکن و طلا خرید و فروش می‌کنند. عموم مردم فقط یک منزل یا خودرو دارند و کسانی که در حوزه رمز ارز وارد شده‌اند یا سرمایه‌گذاری‌های خرد مردم در حوزه طلا مشمول این قانون نمی‌شود.

شقاقی افزود: از این پس هر کس منزلی مصرفی می‌خرد، معاف از مالیات عایدی است ولی اگر فردی به طور مداوم قصد خرید و فروش دارد، باید تورم از عایدی او کسر شود و از وجهِ خالص، مالیات کسر گردد.

وی این نوع مالیات را نیازمند الزاماتی دانست که در طرح مجلس باید دیده شود، نخست اینکه نباید بر خود عایدی مالیات بست.

بخش اعظم مردم که تلاش دارند دلار و طلا بخرند، قصد حفظ سرمایه خود را دارند و ما نباید قدرت خرید مردم را بر هم بزنیم. این طرح در دومین الزام، نیازمند یک بانک اطلاعاتی است در غیر اینصورت موجب فساد و انحراف می‌شود.

کد خبر: ۹۸٬۵۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha