۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹
نرخ تورم در استان سمنان به ۳۵.۴ درصد رسید
مدیرکل اقتصاد و دارایی سمنان:

نرخ تورم در استان سمنان به ۳۵.۴ درصد رسید

سمنان – مدیرکل اقتصاد و دارایی سمنان گفت: نرخ تورم سالانه استان در بهمن‌ماه سال جاری به ۳۵.۴ درصد رسید که این نرخ از میانگین کشوری ۱.۶ درصد کمتر است.

امیر خلیلی خواه در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه نرخ تورم سالانه استان سمنان در بهمن‌ماه سال جاری به ۳۵.۴ درصد رسیده است، اظهار داشت: این نرخ از میانگین تورم کشور ۱.۶ درصد کمتر است.

وی بابیان اینکه روند تورم سالانه پس‌ازاینکه در ماه‌های ابتدایی سال ۹۸ به‌شدت افزایش یافت، افزود: اکنون این نرخ شروع به کاهش کرده و پیش‌بینی می‌شود با ادامۀ وضعیت کنونی و در صورت وارد نشدن شوک‌های جدید، همین روند کاهشی ادامه یابد.

کرونا عامل کاهش تقاضا در بسیاری از بازارها

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان سمنان با اشاره به شیوع بیماری کرونا در استان بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود تقاضا در بسیاری از بازارها تا چند ماه آینده کاهشی بوده و درنتیجه افزایش شدید تورم در این بازارها وجود ندارد.

خلیلی خواه با اشاره به بالاترین شاخص‌های قیمت بین گروه‌های مختلف در استان سمنان گفت: داده‌های سطح قیمت در بهمن‌ماه نشان می‌دهد که بیشترین افزایش قیمت در دخانیات، مبلمان و لوازم‌خانگی، حمل‌ونقل، پوشاک و کفش و خوراکی و آشامیدنی هستند که دراین‌بین سطح قیمت در گروه‌های دخانیات، مبلمان و لوازم‌خانگی حتی از کشور نیز بیشتر است.

وی بابیان اینکه بالاترین تورم نقطه‌ای بین گروه‌های مختلف در استان سمنان مربوط به بخش‌های حمل‌ونقل، پوشاک و کفش و هتل و رستوران، مبلمان و لوازم‌خانگی و کالاها و خدمات متفرقه است، خاطرنشان کرد: ازاین‌بین تورم نقطه‌ای استان در پوشاک و کفش و هتل و رستوران از کشور بالاتر است.

نرخ تورم نقطه‌ای کمتر از نرخ متوسط سالانه است

مدیرکل اقتصاد و دارایی سمنان بالاترین نرخ تورم متوسط سالانه در استان را مربوط به بخش‌های مبلمان و لوازم‌خانگی، پوشاک و کفش، خوراکی و آشامیدنی، حمل‌ونقل و هتل و رستوران دانست و افزود: از این میان تورم سالانه استان در مبلمان و لوازم‌خانگی و پوشاک و کفش بیشتر از متوسط کشور است.

خلیلی خواه تأکید کرد: لازم است مسئولان استان سمنان نسبت به تغییرات قیمت گروه‌های بیان‌شده که بیشترین مقادیر را دارند با حساسیت ویژه‌ای برخورد کرده و تغییرات در این بخش‌ها را به‌دقت رصد کنند و در صورت نیاز سیاست‌های مناسبی برای کنترل قیمت‌ها در این بخش‌ها اتخاذ کنند.

وی با اشاره به اینکه نرخ تورم نقطه‌ای کمتر از نرخ متوسط سالانه است، تصریح کرد: این امر نشان می‌دهد نرخ متوسط سالانه با ادامۀ این روند در ماه‌های آتی کاهش خواهد یافت.

کاهش تورم در بخش کشاورزی و صنعت استان سمنان

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان سمنان بابیان اینکه برای مطالعۀ تورم علاوه بر شاخص مصرف‌کننده شاخص تولیدکننده نیز به‌عنوان یک متغیر پیش‌بینی کنندۀ تورم مصرف‌کننده موردتوجه است، ابراز کرد: خوشبختانه روند تورم تولیدکننده در کشور نسبت به فصل‌های گذشته که شاهد افزایش شدید شاخص‌های قیمت تولیدکننده بودیم کاهشی است.

خلیلی خواه اضافه کرد: تورم در بخش‌های مهمی مانند کشاورزی و صنعت تا حد زیادی کاهش‌یافته و پیش‌بینی می‌شود در صورت عدم وقوع شوک‌های بزرگ جدید به بخش عرضه روند کاهشی تورم تولیدکننده ادامه یابد و کاهش تورم مصرف‌کننده را نتیجه دهد.

کد خبر: ۹٬۸۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha