۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
پیگیری مداوم نصب کنتور هوشمند بر روی چاه های دارای پروانه بهره برداری در همدان
مدیرعامل شرکت آب ‌منطقه‌ای همدان عنوان کرد:

پیگیری مداوم نصب کنتور هوشمند بر روی چاه های دارای پروانه بهره برداری در همدان

همدان - ستوده، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان از پیگیری مداوم نصب کنتور هوشمند بر روی چاه های دارای پروانه بهره برداری در همدان خبر داد.

منصور ستوده در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سد اکباتان همدان به میزان ۶۰ درصد آب شرب شهر همدان را تامین می کند و مابقی از چاه ها استفاده می شود؛ گفت: طی سال آبی زراعی امسال در استان همدان ۲۸۰ میلی متر بارندگی داشته ایم که در مقایسه با ۴۶۹ میلی متر بارش سال گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته که بر همین اساس صرفه جویی در مصرف آب در مقطع کنونی امری ضروری تلقی می شود.

وی با بیان اینکه در مقایسه با آمار بلندمدت بارش های استان هم ۲۲ درصد کاهش بارندگی ها را داریم، افزود: در آمار بلندمدت هم در مدت مشابه ۳۵۷ میلی متر بارندگی ثبت شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان گفت: هم اکنون از ظرفیت ۱۰۵ میلیون متر مکعبی سدهای استان همدان ۷۲ میلیون و ۷۸۰ هزار متر مکعب آن ذخیره آب داریم.

سد اکباتان ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب حجم ذخیره آب دارد که ۴۲ درصد از حجم کلی آن خالی است

ستوده بیان کرد: اکنون سد اکباتان ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب حجم ذخیره آب دارد که ۴۲ درصد از حجم کلی آن خالی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان ادامه داد: بر این اساس مصرف بهینه آب در تمامی بخش‌ها به ویژه کشاورزی و توجه به محیط زیست به اندازه سلامتی مردم ضرورت دارد.

ستوده گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که استفاده و مدیریت منابع آبی در گذشته چندان مطلوب نبوده و در حال حاضر مشکلات و نارسایی‌های گوناگون در این باره مشاهده می‌شود.

وی افت سطح آب‌های زیر زمینی و کسری مخازن، کاهش آب دهی چاه‌ها، خشک شدن قنوات، افت کیفیت منابع آب زیرزمینی، کاهش آب تالاب‌ها، نشست زمین و ایجاد فروچاله ها را از پیامدهای منفی کمبود آب دانست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان همچنین تخریب سفره‌های آب زیر زمینی، آلودگی منابع آب، افزایش سیل خیزی منطقه، مشکل تأمین آب آشامیدنی با کیفیت و پایدار و بروز پدیده خشکسالی را از دیگر نتایج کمبود آب برشمرد.

منصور ستوده با اشاره به بحران کم آبی به لزوم مدیریت جدی تر در بهره برداری از منابع آبی و برنامه ریزی قوی و قابل اجرا برای همه حوزه ها به ویژه بخش آب های سطحی اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار میزان مصرف آب شرب در همدان ۱۷۰۰ لیتر در ثانیه است که نیازمند تامین منابع آبی جدی است چرا که درحال حاضر سد اکباتان به عنوان مهم ترین منبع آبی تنها ۵۰درصد ظرفیتش آب دارد این در حالی است که یک هزار و ۱۸۰ لیتر در ثانیه برای آب شرب همدان برداشت می شود بنا براین اگر این منبع مهم را از دست بدهیم به طور قطع دچار چالشی جدی در حوزه تامین آب استان می شویم.

باید با نگرشی جدی تر و اساسی تر به قانون احیاء و تعادل بخشی توجه کنیم تا بتوانیم در پایان سال جاری مطابق تکلیف تعیین شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب، ذخیره و صرفه جویی در مصرف آب داشته باشیم

ستوده با تاکید بر اینکه برای حراست و حفاظت از منابع آب های زیر زمینی نیز باید با نگرشی جدی تر و اساسی تر به قانون احیاء و تعادل بخشی توجه کنیم تا بتوانیم در پایان سال جاری مطابق تکلیف تعیین شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب، ذخیره و صرفه جویی در مصرف آب داشته باشیم، اظهار کرد: جلوگیری و برخورد با تخلفات در حوزه منابع  آب زیر زمینی نظیر انسداد چاه های غیر مجاز، توقیف ادوات حفاری غیر مجاز و نصب کنتور هوشمند بر روی چاه های دارای پروانه بهره برداری به منظور کنترل میزان برداشت آب نیز باید جدی تر از سال های گذشته در دستور کار کلیه امور ها قرار گیرد.

مدیر عامل آب شرکت منطقه ای همدان با اشاره به اینکه براساس، آمار بارش های امسال ۴۱ درصد کاهشی بوده است، اضافه کرد: بیشترین میزان مصرف آب در استان به دو بخش کشاورزی و خانگی اختصاص دارد که این امر نشان از ضرورت اصلاح جدی الگوی مصرف آب در این بخش و جلوگیری از کشت محصولات پر آب بر در فصول گرم سال دارد.

وی اضافه کرد: با نظارت درست و برنامه ریزی مناسب در حوزه حفاظت و بهره برداری، انتظار می رود که امسال حداکثر بهره وری را از امورهای منابع آب و به ویژه گروه های گشت و بازرسی شاهد باشیم.

کد خبر: ۹۸٬۵۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha