۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۳
نانوایان مشهدی خواستار افزایش نرخ نان شدند؛ تنور اعتراضات داغ‌تر شد
بازار گزارش می‌دهد؛

نانوایان مشهدی خواستار افزایش نرخ نان شدند؛ تنور اعتراضات داغ‌تر شد

مشهد- ثابت ماندن قیمت نان از دو سال گذشته تاکنون و از طرفی افزایش عوامل دخیل در تولید نان موجب شده تا خبازان مشهدی رسما از مسئولان درخواست افزایش قیمت داشته باشند.

بازار؛ گروه استان‌ها: موضوع نان از سال گذشته تاکنون در برهه‌های مختلف مورد مناقشه قرار داشته و تاکنون صنف خبازان به طرق مختلف این اعتراض برای عدم صرفه اقتصادی پخت نان را اعلام کرده است.

ابتدای سال گذشته زمزمه‌های بسیاری مبنی عدم صرفه اقتصادی پخت نان در بین خبازی ها بلند شد که رسانه‌ها با گزارش‌های مختلف این اعتراضات را انتشار دادند.

گفتنی است پس‌ازآن به دلیل اینکه دولتمردان توجه خاصی به این موضوع نکردند لذا در فصل تابستان و هم‌چنین یک‌بار نیز در زمستان سال گذشته برخی نانوایان با تعطیلی واحد خبازی و یا الصاق برگه‌هایی مبنی بر این‌که«آرد نداریم» و یا«نان تمام شد» سعی کردند به گونه دیگری این اعتراض را به گوش مسئولان برسانند و از آن‌ها بخواهند تا در قیمت نان تجدیدنظر کنند.

گفتنی است این موضوع از ابتدای امسال به دلیل افزایش دستمزدها  و نرخ بیمه و هم‌چنین گرانی نجومی برخی مواد مصرفی موج تازه‌ای از اعتراضات را در این صنف به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار بازار از خراسان رضوی با خشک‌سالی حادث‌شده بر این استان امسال چرخه عرضه و تقاضا برای نان دچار چالش شده زیرا بنا بر ادعا و گواه سخنان متولیان امر بسیاری از نان‌های طبخ شده راهی دامداری‌ها می‌شود تا جای کمبود علوفه را  پر کند و این موضوع خود منجر به ایجاد صف نارضایتی در بین شهروندان شده است.

در حال حاضر بسیاری از آزاد پزها نیز از تحویل سهمیه آرد گلایه داشته و ادعا می‌کنند که شرکت‌های توزیع و فروش آرد در استان گلستان برای فروش آرد به این استان سخت‌گیری کرده و نیاز آن را به‌سختی تأمین می‌کنند.

نانوایان مشهدی خواستار افزایش نرخ نان شدند؛ تنور اعتراضات داغ‌تر شد

گفتنی است ثابت ماندن قیمت نان در طی دو سال گذشته و مشکلات انباشت شده حالا موجب شده تا متصدیان این صنف با جدیت بیشتری خواسته خود را پیگیری کنند.

گفتنی است فروش آرد سهمیه‌ای ۳۵ هزارتومانی و یا آرد نیمه یارانه‌ای با نرخ حدود ۶۰ هزار تومان توسط نانوایی‌ها به نرخ آزاد که  تا ۲۴۰ هزار تومان در بازار سیاه می‌شود و سود سیاه ناشی از این تجارت موجب کور شدن گره قیمت آرد شده است .

اعتراض نانوایان
حضور نانوایان مشهدی طی روز گذشته در استانداری خراسان رضوی برای درخواست افزایش قیمت ها موجب شد تا مسئولان استانی با نمایندگان این صنف در خصوص مشکلات به بحث و گفت و گو  بنشینند و حتی شنیده ها حاکی است که کارگروهی نیز در این رابطه تشکیل شده که البته هنوز خبری مبنی بر تصمیمات اتخاذ شده در دست نیست و به رسانه ها منعکس نشده است.

عضو اتحادیه نانوایان خراسان رضوی در این رابطه علت حضور در استانداری را پیدا کردن گوش شنوا برای شنیدن مشکلات متصدیان این صنف عنوان کزد.

خدایی بابیان اینکه تمامی هزینه‌های تولید از آب و برق و آرد و خمیرمایه و دستمزدها چند برابر شده اما قیمت نان هم چنان ثابت مانده است به خبرنگار ما گفت: متأسفانه در حال حاضر نان قیمت و نرخ معقولی ندارد.

وی اذعان کرد: در همین راستا البته کارگروهی هم در استانداری تشکیل‌شده اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

این عضو اتحادیه در بیان خواسته خود و همکارانش از مسئولان اظهار کرد: از آن جا که مؤلفه‌ها و هزینه‌های ما تا ۳۰۰درصد افزایش‌یافته است لذا  ما به مسئولان عنوان کرده‌ایم که شما مبلغ افزایش را به ما اعلام کنید و این در حالی است که هیچ پیشنهاد نرخی به ما داده نشده است.

وی افزود: مسئولان استانی عنوان می‌کنند که ما موافق نرخ دادن به نانوایان هستیم،اما تهران به ما این اجازه را نمی‌دهد و حالا می‌گویند مکاتبات با تهران انجام‌شده تا ببینیم قرار هست به ما نرخی داده شود یا خیر؟  

اعتراض وارد است
گفتنی است در همین رابطه رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد در گفت‌وگو با بازار این اعتراض‌ها و گلایه‌ها را وارد دانست و گفت: در حال حاضر نانوایی‌ها با هزینه‌های سال ۱۴۰۰ نان تولید کرده اما باقیمت سال ۹۸ آن را عرضه می‌کنند و لذا دخل‌وخرج آن‌ها باهم نمی‌خواند.

نانوایان مشهدی خواستار افزایش نرخ نان شدند؛ تنور اعتراضات داغ‌تر شد

مصطفی کشتگر می‌گوید: از سال گذشته تاکنون اجاره‌ بهای برخی از واحدهای صنفی تا ۳ برابر افزایش‌یافته است و هزینه‌های کارگری سر به فلک گذاشته اما قیمت نان هم چنان ثابت مانده و هیچ تفاوتی نکرده است.

وی اذعان می‌کند: اگر سری به واحدهای نانوایی بزنید مشاهده می‌کنید که بسیاری از این واحدها نسبت به تعدیل نیروهای خود اقدام کرده‌اند تا بتوانند چراغ نانوایی را روشن نگاه‌دارند.

وی می گوید: سود نانوایان در حال حاضر به حداقل رسیده و لذا بسیاری نانوایان ترجیح می‌دهند تا سهمیه و پخت را کاهش دهند که این موضوع درنهایت بر ایجاد صف تأثیر می‌گذارد و لذا تنها راه‌حل برای حل این مشکل و کمک به نانوایان و درنهایت کاهش صف‌های نان افزایش قیمت نان و تأمین آرد است.

رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد اذعان می‌کند: از فروردین سال گذشته تقاضای اصلاح نرخ نان مطرح بوده اما هنوز به سرانجام نرسیده است.

کشتگر می افزاید: کارگران تخصصی این صنف با دستمزد ۸۰ هزارتومانی کار نمی‌کنند، خیلی از کارگران این صنف را ترک کرده‌اند، از سوی دیگر قیمت مواد اولیه نان به‌شدت افزایش‌یافته به‌طوری‌که فقط کیسه خمیرمایه ۵۰۰ هزار تومان شده است.

وی ابراز می‌کند: این موضوع قیمت تمام‌شده تولید را افزایش داده و نانوا را ناگزیر به کاهش تولید یا نیمه تعطیل کردن مغازه‌اش می‌کند و لذا نانوایان خواستار حل این مشکلات هستند.

اصلاح قیمت آرد به نابسامانی نان خاتمه می‌دهد
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی  بابیان اینکه با اصلاح نرخ آرد و نان، به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های مؤثر در ساماندهی وضعیت نان می‌توان از کم‌فروشی و فروش غیرواقعی جلوگیری کرد می‌افزاید: اختلاف شدید بین نرخ آرد یارانه‌ای با نرخ آرد آزاد در بازار فسادزا است، به‌طوری‌که هر کیسه آرد یارانه‌ای ۳۵ هزار تومان و هر کیسه آرد نیمه یارانه‌ای ۶۰ هزار تومان به دست نانوا می‌رسد، درحالی‌که هر کیسه آرد تا ۲۴۰ هزار تومان در بازار فروش می‌رود.

نانوایان مشهدی خواستار افزایش نرخ نان شدند؛ تنور اعتراضات داغ‌تر شد

جواد خزاعی در گفت‌وگو با بازار موضوع آرد را در شرایط کنونی حساسیت‌زا خواند و گفت: از سال ۱۳۹۸ تاکنون قیمت مصوب نان و آرد افزایشی نداشته و این در حالی است که مصرف‌کنندگان جدید ازجمله دامداران به حوزه نان اضافه‌شده‌اند.

خزاعی افزود: دامداران به دلیل خشک‌سالی و کمبود علوفه، به سمت خرید نان و دادن آن به دام رو آورده‌اند و این موضوع تأمین نان برای مصرف‌کنندگان قبلی را دچار مشکل کرده است.

وی بیان کرد: دامداران که قبلاً هر کیلو علوفه را ۲ تا ۳ هزار تومان خریداری می‌کردند، اکنون با افزایش قیمت علوفه به کیلویی ۶ تا ۷ هزار تومان، می‌بینند که خرید نان صرفه اقتصادی بیشتری دارد لذا چندین نفر از دامداران در صف‌های نانوایی ایستاده و هر کیلو نان را سه هزار تومان خریداری کرده و به دام خود می‌دهند.

وی اظهار داشت: گزارش‌هایی به ما رسیده است که میزان خرید نان توسط دامداران در روستاها زیاد شده است، لذا تقاضای نان از روستاها به شهرها کشیده شده و این موضوع کمبود جدی نان در سطح شهری مانند مشهد را رقم‌زده است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: وی اظهار امیدواری کرد که با اصلاح نرخ آرد و نان، به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های مؤثر در ساماندهی وضعیت نان، بتوان از کم‌فروشی و فروش غیرواقعی و تقاضای کاذب جلوگیری کرد.

کد خبر: ۹۸٬۵۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha