از پتانسیل بخش خصوصی در حوزه کشاورزی و تجهیزات پزشکی استفاده شود
معاون بین‌الملل اتاق ایران:

از پتانسیل بخش خصوصی در حوزه کشاورزی و تجهیزات پزشکی استفاده شود

معاون بین‌الملل اتاق ایران گفت: حجم تجاری ایران و مجارستان در ۲۰۱۸، ۲۰۰میلیون دلار بوده؛ دو سال بعد به‌دلیل تحریم و کرونا به ۳۵میلیون دلار کاهش یافت؛ باید سعی کنیم که حجم تجارت به سقف سال ۲۰۱۸ برسد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، وابسته اقتصادی و تجاری سفارت مجارستان در تهران با محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران دیدار کرد. کرباسی در این دیدار ضمن تبریک و خوش آمدگویی به «یولت یومبولای»، ابراز خرسندی کرد که اقتصاد مجارستان به میزان ۹۰ درصد وابسته به بخش خصوصی آن کشور است.

او با اشاره به محصولات کشاورزی مجارستان که سهم زیادی (حدود ۲۵ درصد) از صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد، نسبت به برگزاری وبینارها و مذاکرات رو در رو میان تجار دو کشور در حوزه کشاورزی توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق بازرگانی مجارستان و سفارت های دو کشور ابراز تمایل نمود.

کرباسی افزود، با توجه به پتانسیل‌های صادراتی ایران و مجارستان در حوزه کشاورزی می‌توان فهرستی از کالاهای این حوزه که طرف مقابل تولید می‌کند و صادرکننده است و همچنین فهرست محصولات کشاورزی مورد نیاز جهت واردات را با هم تبادل کرد و در این زمینه بررسی‌هایی به عمل آید که این پتانسیل به صورت عملیاتی منجر به گسترش همکاری‌ها شود.

در ادامه معاون امور بین‌الملل اتاق آماری از حجم تجاری ایران در سال ۲۰۱۸ که حدود ۲۰۰ میلیون دلار بوده ارائه نموده و عنوان کرد که در سال ۲۰۲۰ این میزان متاسفانه به کمتر ۳۵ میلیون دلار کاهش یافته است و این حجم با توجه به پتانسیل های موجود بسیار ناچیز است.

او تاکید کرد: انتظار اتاق ایران از سفارت مجارستان و مخصوصاً رایزن اول اقتصادی، همکاری در جهت افزایش مناسبت‌های تجاری دو کشور در سال پیش‌رو و رسیدن به حجم تجاری که ایران و مجارستان در سال ۲۰۱۸ است.

 کرباسی تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام و پاندمی کرونا را از دلایل این کاهش چشمگیر در حجم روابط دانست.

او راهکارهای قابل ارائه جهت افزایش مراودات را برگزاری ویدئو کنفرانس‌های تخصصی B۲B در زمان کرونا با توجه به عدم امکان اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری در حوزه‌های کشاورزی و تجهیزات پزشکی و داروهای با تکنولوژی خاص که مجارستان در این زمینه بسیار قوی عمل کرده است، هماهنگی سازمان توسعه تجارت ایران و سازمان توسعه صادرات مجارستان جهت بررسی و انعقاد قرارداد تجارت ترجیحی بین دو کشور، تهاتر کالا و خدمات و زمینه سازی جهت گسترش همکاری های تجاری شرکت های کوچک و متوسط دو کشور دانست.

کرباسی با توجه به پتانسیل بالای شرکت‌های کوچک و متوسط در ایران و مجارستان، امکان تولید مشترک محصولات و تبادل اطلاعات در این خصوص را فرصت خوبی شمرده و یادآور شد که SME ‌های مجارستان نسبت به شرکت‌های بزرگتر کمتر مورد رصد آمریکا هستند و از این طریق راحت‌تر می‌توان از پتانسیل آنها جهت همکاری با ایران در فضای تحریم استفاده کرد.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در این دیدار به استفاده از پتانسیل بخش خصوصی در ایران و مجارستان در حوزه کشاورزی و تجهیزات پزشکی تاکید کرد.

در ادامه ژولت یومبولای، رایزن اول اقتصادی مجارستان در تهران از میزان اطلاعات بالای اتاق ایران از پیشینه اقتصادی و فرهنگی مجارستان ابراز خرسندی نموده و این را به عنوان نشانه مثبتی جهت گسترش همکاری ها دانست.

او درباره برگزاری وبینارهای تجاری ابراز تمایل کرده و مقرر شد به زودی دو وبینار آنلاین در حوزه‌های محصولات کشاورزی و تجهیزات پزشکی با همکاری اتاق ایران برگزار شود.

او همچنین در اظهاراتش ابراز امیدواری کرد که بتوان روز به روز سطح تجارت ایران و مجارستان را حتی اگر شده کم کم بالا برد و به عددی رساند که شایسته پتانسیل های دو طرف باشد.

یومبولای ضمن اشاره به تحریم‌ها علیه ایران و همچنین بحران کرونا ابراز امیدواری کرد که مشکلات و تحریم‌ها به زودی برطرف شوند، چون تجار مجارستان تمایل دارند با طرف‌های تجاری در ایران همکاری داشته باشند.

او ضمن اشاره به پیشینه خوب همکاری‌های دو طرف عنوان کرد: حتی در همین شرایط ارتباطات حداقلی، کشور مجارستان خوشحال است که تا قبل از کرونا، دانشگاه‌های آن کشور میزبان بیش از ۳۰۰۰ دانشجوی ایرانی بودند که به صورت بورسیه دانشگاه‌های مجارستان را برای تحصیل انتخاب کرده‌اند.

رایزن اقتصادی مجارستان با اشاره به مشکلاتی که کرونا برای همه جهان ایجاد کرده، عنوان کردند که حتی در حال حاضر و با همه مشکلات و مسدود بودن راه‌ها، سفارت مجارستان حاضر است جهت صدور ویزای تجاری برای تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی از آنها حمایت کند.

در ادامه جلسه کرباسی ضمن اشاره به دسترسی ایران به بازار ۵۰۰ میلیونی کشورهای همسایه، این فرصت را جهت معرفی پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری دو طرف به یکدیگر مفید دانست و اشاره کرد که دسترسی به بازار کشورهای اطراف ایران می‌تواند پتانسیل تولید مشترک در ایران و یا مناطق آزاد تجاری را به فرصتی بالفعل تبدیل کند.

کد خبر: ۹۸٬۴۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha