۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
کمبود خوراک دام؛ هزاران تن نهاده در گمرک دپو شد
گزارش بازار از کرمان؛

کمبود خوراک دام؛ هزاران تن نهاده در گمرک دپو شد

کرمان- هزاران تن نهاده دامی ماه هاست به دلیل گرانی هزینه حمل و نقل دپو و در حال خراب شدن است و چند کیلومتر آن سوتر در کرمان دام ها به دلیل گرسنگی در حال تلف شدن هستند.

بازار؛ گروه استان ها؛ داستان گرانی نهاده های دامی در استان کرمان این روزها به یک تراژدی عجیب ناشی از سوء مدیریت و گرانی حمل و نقل تبدیل شده است.

سه میلیون راس دام سبک و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ راس دام سنگین در کرمان وجود دارد که نیاز فرآورده دامی و گوشتی کرمان را تامین می کنند.

همچنین بیش از ۷۴۰ واحد مرغداری صنعتی نیز در استان وجود دارد که همه این واحدهای دام و طیور طی ماه گذشته با مشکل کمبود خوراک و نهاده رو برو شده اند.

مشکل عجیب عدم ترخیص نهاده ها و تلف شدن دام ها
بی برنامگی دولت و عدم ترخیص به موقع نهاده هایی که در انبارهای گمرک در بندر امام خمینی دپو شده اند کار را به جایی رسانده که دام ها در کرمان در حال تلف شدن هستند و از سوی دیگر نهاده های دامی نیز در گرمای هوا رو به خرابی گذاشته اند.

یکی از مهمترین دلایل عدم ترخیص نهاده های دامی در گمرک عدم تمایل کامیون داران برای حمل و نقل نهاده هاست.

یکی از کامیون داران کرمانی در گفتگو با بازار اظهار کرد: هزینه های حمل و نقل، قیمت سوخت، استهلاک کامیون بسیار بالاست و برای کامیون دار نمی صرفد که با قیمت های موجود ماشین را راهی جاده کند.

هزینه های حمل و نقل، قیمت سوخت، استهلاک کامیون بسیار بالاست و برای کامیون دار نمی صرفد که با قیمت های موجود ماشین را راهی جاده کند

محمد احمدی گفت: کامیون دارها ترجیح می دهند کالایی را حمل کنند که در کنار استهلاک کمتر درآمد بیشتری داشته باشد.

وی گفت: دولت هیچ حمایتی از کامیون دار نمی کند و همین مساله موجب شده رغبتی برای تحمیل هزینه بیشتر حداقل در بخش خصوصی وجود نداشته باشد.

دولت از کامیون دارها حمایت نمی کند

کمبود کامیون برای ترخیص نهاده های دامی در بندر عباس، در نهایت به ترغیب کامیون داران و شرکتهای حمل و نقل توسط مسئولان استانی منجر شده است.

نکته عجیب اینکه با وجود اینکه نهاده ها در انبارها دپو شده است دولت نمی تواند این کالاهای اساسی را روانه استانهای مرکزی کشور کند و صنعت دام در حال ضربه خوردن است.

در مقابل نهاده ها در بازار آزاد به وفور یافت می شود که البته قیمت هنگفتی هم دارد و خرید آن از توان دامدار خارج است که البته فروش هم به صورت نقدی انجام می شود

در مقابل نهاده ها در بازار آزاد به وفور یافت می شود که البته قیمت هنگفتی هم دارد و خرید آن از توان دامدار خارج است که البته فروش هم به صورت نقدی انجام می شود.

کامیون داران، انتقال کالاهای اساسی و نهاده های دامی از بندر امام را در اولویت قرار دهند

حمل کالاهای اساسی در اولویت شرکت های حمل و نقل باشد
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمان در گفتگو با بازار بیان کرد: از شرکتهای حمل و نقل و کامیون داران می خواهیم انتقال کالاهای اساسی از گمرک را در اولویت خود قرار دهند.

سیدعلی حاج سیدعلیخانی بیان کرد: تخلیه این بارها اهمیت بسیار بالا و ضروری دارد به همین دلیل باید با استفاده از همه ظرفیت موجود کار انتقال نهاده های دامی و کالاهای اساسی انجام شود.

وی تصریح کرد: در همین راستا این اجازه به آنها داده می شود تا بارنامه انتقال محموله ها را از مبداء بندر امام به مقصد استان را خودشان صادر کنند.

هر سال، همواره یکی از دغدغه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای انتقال کالای اساسی از بندر امام به استان های مرکزی است

وی از برگزاری جلسات متعدد با شرکتهای حمل و نقل خبر داد و افزود: در سه ماه نخست هر سال، همواره یکی از دغدغه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بوده انتقال کالای اساسی از بندر امام به استان های مرکزی است و اکنون با توجه به دپوی کالاهای اساسی استان در این بندر به ویژه نهاده های دامی، این موضوع از حساسیت ویژه ای برخوردار است.

اعزام ۸ کامیون از جنوب کرمان به بندر امام
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جنوب استان کرمان نیز در گفتگو با بازار گفت: با پیگیریهای انجام شده هشت دستگاه کامیون برای انتقال نهاده های دامی به بندر امام اعزام شده است.

مسعود جمیلی افزود: در این طرح کار انتقال نهاده ها و کالاهای اساسی به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است و در زمان اندکی این انتقال در صورت عدم وجود مشکلات گمرکی انجام می شود.

وی گفت: همچنین تا اطلاع بعدی امکان صدور بارنامه برای شرکت‌های حمل‌ونقل کالا به‌استثنای شرکت حمل‌و نقل فعال در بخش سیمان، فرآورده‌های نفتی، ترافیکی و فوق سنگین از مبدا بندر امام خمینی(ره) به تمامی نقاط استان برای کالاهای ذرت، جو و کنجاله سویا فراهم شد.

دامداران در سکوت مسئولان ورشکست شدند
یکی از دامداران کرمان نیز به خبرنگار بازار گفت: عجیب است که نهاده های دامی در بندر امام در فاصله چند ساعت تا شهر کرمان در حال خراب شدن است این فاصله تا جیرفت در جنوب کرمان کوتاه تر است اما دولت توان هماهنگی کامیونها برای انتقال نهاده ها را ندارد؟

محمد گفت: در این زمینه مسئولان قضایی باید ورود کنند چون همین نهاده ها با قیمت بسیار بالا در بازار وجود دارد و در مقابل نهاده های دولتی با کمبود جدی مواجه است.

وی می گوید: دامدارانی که به بندر امام رفته است می گویند نهاده ها در گرما و به دلیل طولانی شدن ترخیص در حال خراب شدن است.

وی گفت: ۳ میلیون تن نهاده دامی در بندر امام وجود دارد که شامل ذرت، جو و کنجاله سویا است.

این دامدار گفت: نکته جالب این که با وجود رسانه ای شدن این مشکل و معضلی که در کشور ایجاد شده است اما اراده ای برای حل مشکل تا امروز وجود نداشته و دام ها در استانهای مختلف در حال تلف شدن هستند.

پیگیری ها به صورت مستمر ادامه دارد
ذبیح الله اعظمی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس نیز به خبرنگار بازار گفت: پیگیری های مختلفی در سطح وزارت خانه و گمرک و سازمان های مربوط در بخش حمل نقل ریلی و جاده ای انجام شده است.

وی تصریح کرد: کمبود نهاده های دامی تا کنون خسارت قابل توجهی به دامداران وارد کرده و قیمت علوفه در کشور افزایش یافته است.

اعظمی افزود: هم اکنون قیمت یک کیلو کاه به ارقام نجومی نزدیک شده است که هیچ ارزش غذایی هم ندارد.

وی خواستار هماهنگی دستگاه های مختلف در کوتاه ترین زمان ممکن برای ترخیص محموله بندر امام و واردات مجدد نهاده به کشور شد و افزود: در خصوص حمل نهاده ها نیز باید سریعا تدبیر شود.

در حال حاضر دامداران امیدوارند که با ورود محموله های جدید نهاده ها مشکلات کنونی کاهش یابد و از سوی دیگر نگرانند که نهاده هایی که مدت ها در گمرک انبار شده بودند در گرمای شدید جنوب خراب نشده باشند.

کد خبر: ۹۸٬۴۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha