بررسی و رسیدگی بیش از ۷۵ درصد شکایات مردمی در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۰
معاون وزیر صمت اعلام کرد

بررسی و رسیدگی بیش از ۷۵ درصد شکایات مردمی در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۰

تابش، معاون وزیر صمت و رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از بررسی و رسیدگی بیش از ۷۵ درصد شکایات مردمی در سه ماهه اول سال جاری خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از شاتا، عباس تابش ایجاد فضای شفاف در خصوص انواع اقلام کالا و خدمات در سطح کشور را یکی از اهداف راه اندازی سامانه ۱۲۴ بیان کرد و گفت : این سامانه، بعنوان سایت رسمی اعلام قیمت کالاهای اساسی بازار ضمن صرفه جویی در وقت و هزینه، دسترسی سریع و آسان هموطنان به حداقل، حداکثر و قیمت عرف کالا و خدمات و ثبت لحظه ای شکایات موردنظر خود از عرضه کنندگان کالا و اطلاع رسانی به این سازمان را فراهم کرده است.

نمایش عمومی قیمت کالاها و خدمات پرمصرف برای عموم مردم
وی بر این مبنا به منظور آگاهی شهروندان به تشریح مختصری از آخرین آمار و نظرسنجی های انجام شده نسبت به شکایات دریافت شده و نحوه کارکرد و فعالیت سامانه یاد شده طی سه ماهه اول سال جاری پرداخت و اظهار داشت : کالاهای ثبت شده در سامانه ۱۲۴ نشانگر آنست که به ترتیب محصولاتی از قبیل لاستیک پرایدی، تلویزیون، یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی و شکر سفید فله، روغن مایع سرخ کردنی، برنج طارم از کالاهای اساسی، بیشترین تعداد بازدیدکننده از اول امسال تا ۳۱ تیرماه سال جاری را به خود اختصاص داده اند.

وضعیت شکایات دریافتی سازمانهای صمت از طریق سامانه ۱۲۴
معاون وزیر صمت و رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با استناد به آمار و ارقام فوق، بیشترین گزارش‌ها و شکایت‌های دریافتی در حوزه کالا را مربوط به نان و گوشت مرغ تازه، روغن مایع سرخ کردنی وشکر سفید اعلام کرد و افزود : با توجه به اینکه هر ایرانی سالانه حدوداً ۱۲۵ کیلوگرم نان مصرف می نماید و سرانه مصرف نان در ایران نزدیک به چهار برابر میانگین جهانی است لذا گرانفروشی، کم فروش و فروش اجباری (کنجد) بیشترین شکایات در بخش نان را بخود اختصاص داده است.

تابش گفت: این در حالیست که؛ طی این مدت جمعاً ۸۸۷۹ فقره شکایت مردمی راجع به تخلفات صنفی و غیر صنفی از طریق سامانه ۱۲۴ استان ها دریافت گردیده است که از این تعداد ۶ هزار و ۷۲۵ مورد شکایت مورد رسیدگی قرار گرفته است و الباقی تحت یررسی کارشناسی از سوی مراجع ذیربط می باشد.

به گفته این مقام مسئول؛ براساس این گزارش؛ آمار تعداد شکایات ثبت شده طی این بازه زمانی حاکی از آن است که استان تهران با ۳۷۱۰ فقره، از بیشترین میزان دریافت شکایت مردمی در خصوص تخلفات صنفی و غیرصنفی از طریق تلفن ۱۲۴ برخوردار بوده که تاکنون به ۲۳۰۹ مورد شکایت در این استان رسیدگی شده است.

تابش بیان کرد: همچنین استان خراسان جنوبی با ۲۰ مورد، کمترین تعداد گزارش و شکایات مردمی ثبت ‌شده را طی این مدت، داشته است، که از این تعداد، به ۱۸ مورد آن رسیدگی شده است.

میزان رضایتمندی مردم از عملکرد سازمانهای صمت استانها
رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان افزود : با توجه به سنجش میزان رضایتمندی مردم از عملکرد سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها در فرآیند مدت زمان رسیدگی و نحوه پاسخگویی به شکایات مطروحه و بررسی شکوائیه ها، حاکی از آن است که کهگیلویه و بویراحمد با ۹۹ درصد، یزد با ۹۸ درصد، کرمان جنوب ۹۱ درصد، مازندران با ۸۳ درصد و در نهایت استانهای سمنان و فارس با ۸۱ درصد بیشترین میزان رضایتمندی در سطح کشور در سه ماهه اول سال جاری را در اختیار داشته اند.

تابش تصریح کرد: ضمناً براساس نظرسنجی مردمی از نتیجه رسیدگی به شکایات، استانهای تهران و ایلام با ۶۷ درصد، کردستان و لرستان با ۶۵ در صد، گیلان با ۶۴ درصد، سیستان و بلوچستان با ۶۰ درصد و در نهایت استان کرمان با ۵۶ درصد به ترتیب در پایین ترین سطح رضایتمندی مردمی قرار گرفته اند.

معاون وزیر صمت و رییس سازمان حمایت همچنین تصریح کرد: علیرغم حجم بالای شکایات دریافتی و وابسته بودن دلایل آن به مولفه های متعدد تلاش می شود نسبت به ارتقای سطح رضایت مندی مصرف کنندگان اهتمام ویژه انجام شود.

تابش؛ مشارکت هموطنان در ارائه و انعکاس شکایات، گزارشات، انتقادات و نظرات را عامل مهمی برای رفع معضلات و موانع در مدیریت بازار و احقاق حقوق مردم عنوان کرد و یادآور شد : سامانه ۱۲۴ دریچه ارتباطی تک تک احاد مردم شریف کشورمان برای طرح «شکایات، درخواست‌ها، گزارش‌ها، انتقادها و پیشنهادها با سازمان حمایت بعنوان نهاد ناظر بر عملکرد بازار می باشد، لذا هموطنان می توانند هرگونه اطلاعات مورد نیاز، اعم از قیمت مصوب کالاها و خدمات و یا قیمت خوداظهار بنگاههای اقتصادی را از این سامانه دریافت و همچنین هرگونه تخلف اقتصادی در زمینه عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور، تقلب، گرانفروشی، عدم عرضه و... و. را گزارش تا در سریع‌ترین زمان با اولویت مورد رسیدگی قرار گیرد.

کد خبر: ۹۸٬۳۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha