۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷
کشورهای گروه هفت مصمم و هماهنگ به جنگ کرونا می روند

کشورهای گروه هفت مصمم و هماهنگ به جنگ کرونا می روند

بیانیه پایانی اجلاس ویدئو کنفرانسی سران کشورهای گروه هفت نشان داد که سران کشورهای صنعتی عمق این فاجعه انسانی و اقتصادی ناشی از کرونا را به خوبی درک کرده اند و برای مقابله با آن وارد میدان می شوند.

مونا مشهدی رجبی، خبرگزاری بازار- سران کشورهای گروه هفت در روز گذشته مذاکراتی با یکدیگر از طریق ویدیو کنفرانس انجام دادند و بیانیه پایانی این مذاکره این بود که کشورهای صنعتی عضو گروه هفت هر کاری کاه لازم باشد برای تثبیت اوضاع اقتصادی  کشور خود و اقتصاد دنیا انجام می دهند. فایننشال تایمز در مورد این مذاکرات و نتایج آن نوشت: «اطلاعات رسمی مخابره شده نشان می دهد که سران  کشورهای صنعتی احتمال رکود اقتصادی دنیا را بالا ارزیابی کرده اند و به همین دلیل در نظر دارند سیاستهایی هماهنگ برای حمایت از اقتصاد اجرا کنند. از جمله این سیاستها می توان به حمایت از سیستم مالی کشورها با کمک منابع مالی و سیاستهای پولی و مالی بانکهای مرکزی، تزریق منابع مالی لازم به اقتصاد و حمایت از کسب و کارها است.» از طرف دیگر قرار است تا پایان یافتن این بحران، سران کشورهای گروه هفت شامل آمریکا، آلمان، فرانسه، کانادا، بریتانیا، ژاپن و فرانسه هر هفته به رایزنی و مذاکره با هم بپردازند و در مورد سیاستهای دیگری که برای حمایت از اقتصاد ضروری است، تصمیم گیری کنند.

 در بیانیه پایانی این اجلاس از  همه گیری ویروس کرونا در دنیا که باعث تعطیل شدن بسیاری از صنایع تولیدی و فعالیتهای خدماتی در دنیا شده است به عنوان یک تراژدی انسانی  نام بردند که می تواند خطرات زیادی برای اقتصاد دنیا به همراه بیاورد. ولی در بیانیه اعلام شد  کشورهای گروه هفت مصمم هستند از تمامی ابزارهای موجود برای  تقویت نرخ رشد اقتصادی و حمایت از اقتصاد در برابر چالشها استفاده کنند.

 گاردین به کنفرانس خبری بوریس جانسون بعد از پایان مذاکره با سران کشورهای گروه هفت اشاره کرد و نوشت: «بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا در مورد نوع حمایتی که قرار است از اقتصاد انجام شود اطلاعات دقیقی ارایه نداد و تنها به گفتن این نکته اکتفا کرد که کشورهای صنعتی باید سیاستی هماهنگ را در پیش بگیرند زیرا بدون اجرای سیاست هماهنگ بازارهای مالی و صنعتی تحت تاثیر قرار نمی گیرند و رشد را تجربه نخواهند کرد.»

اولین گام کاهش نرخ بهره و تزریق به اقتصاد

 در اولین گام بانکهای مرکزی کشورهای صنعتی اقدام به کاهش نرخ بهره کردند. بزرگترین گام از طرف رییس فدرال رزرو امریکا برداشته شد و او نرخ بهره را به صفر درصد نزدیک کرد ولی این سیاست نتوانست باعث افزایش ارزش بازارهای مالی در امریکا شود. رویترز در این مورد نوشت: «با اجرای سیاست کاهش نرخ بهره در یک جلسه اضطراری  این پیام به دنیا بازار مخابره شد که اوضاع اقتصادی امریکا چندان مطلوب نیست  و اقتصاد وارد دوره رکود شده است.»

 از طرف دیگر تزریق به اقتصاد و تخصیص منابع مالی برای حمایت از کسب و کارها و افراد آسیب دیده در اثر کرونا هم در دستور کار قرار گرفت. اما این سیاستها تنها در امریکا اجرا نشد بلکه تمامی کشورهای صنعتی دنیا  از کاهش نرخ بهره و تخصیص بودجه برای حمایت از مردم و اقتصاد استفاده کردند.

سیاست دوم، بستن مرزها و قرنطینه

سیاست دیگری که دنیا برای مقابله با افزایش شیوع بیماری در نظر گرفته است، بستن مرزها بر روی اتباع خارجی است. دیلی اند میل رسانه کانادایی خبر از ممنوعیت سفر اتباع خارجی به جز اتباع کشور امریکا به کانادا تا اطلاع ثانوی داد. امریکا ورود اتباع ۲۵ کشور اروپایی را برای یک ماه ممنوع کرد و آلمان مرزهای خود را بر روی پنج کشور بست. کشورهای ایتالیا و اسپانیا که با شمار زیاد بیماران روبرو هستند طرح قرنطینه شهرها و قرنطینه کشور را اجرا می کنند و بریتانیا سرمایه گذاری در جهت شناسایی بیماران و درمان سریع آنها در دستور کار قرار گرفته است. فرانسه تعطیلی گسترده  مدارس و دانشگاه ها و دستور به دورکاری را به عنوان سیاستی حمایتی در نظر گرفت.

 گاردین در مورد سیاست بریتانیا در زمینه قرنطینه شهرها یا تعطیلی مدارس کشور نوشت: «نخست وزیر بریتانیا در نشست خبری اعلام کرد هیچ قرنطینه ای در کار نیست و مداری به کار خود ادامه می دهند. ما بر این باوریم تا ۷۰ درصد از مردم به این ویروس مبتلا نشوند، در برابر آن مصون نخواهیم شد بنابراین باید برای این وضعیت آماده باشیم و بدانیم شماری از عزیزانمان را از دست خواهیم داد.» این سخنان بوریس جانسون انتقادهای زیادی را  به همراه داشت.

 هماهنگی کلید حصول نتیجه

به  نظر می رسد با توجه به سیاستهایی که اجرا شده است، ابعاد مشکل ایجاد شده برای اقتصاد دنیا در نتیجه همه گیری ویروس کرونا بسیار بزرگ باشد و همین مساله باعث ایجاد ضرورت برای ارایه پاسخ مناسب و هماهنگ به این مشکل است. در بیانیه پایانی مذاکرات سران کشورهای گروه هفت هم به این موضوع پرداخته شده است. در این بیانیه آمده است: «در صورتی که  کشورهای صنعتی سیاستهایی هماهنگ را با هم اجرا کنند می توانند حصول نتیجه مطلوب در جهت کنترل شیوع بیماری و کاهش تبعات منفی اقتصادی را به همراه داشته باشند. در غیر این صورت باید ماه های زیادی را به درگیری با این بحران اختصاص داد. ما با اجرای سیاستهای اقتصادی هماهنگ خواهیم توانست رشدی پایدار در اقتصاد  دنیا و افزایش سطح رفاه و امنیت اقتصادی را تجربه کنیم.»

دانیل پرایس مشاور ارشد اقتصادی سابق کاخ سفید در مورد این بیانیه به سی ان ان گفت: «بیانیه گروه هفت نشان می دهد که سران کشورهای صنعتی بزرگی بحران را به خوبی درک کرده اند و می دانند همان طور که در جریان بحران سالهای ۲۰۰۸-۲۰۰۹ میلادی با اجرای سیاستهای هماهنگ توانستند رشد را به اقتصاد بازگردانند در سال جاری هم می توانند با اجرای سیاستهای هماهنگ می توانند با موفقیت از این دوره سخت گذر کنند.»

وی ادامه داد: «اگر گروه هفت  تمامی بندهای این بیانیه را هماهنگ با هم اجرا کنند، ما شاهد حل بحران ناشی از  همه گیری ویروس کرونا در آینده نه چندان دور خواهیم بود.»

کد خبر: ۹٬۸۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha