۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸
بازار مدیون فلزات اساسی شد| ادامه روند افزایش قیمت‌ها در بازار
استراتژی روزانه در گفتگو با کارشناس؛

بازار مدیون فلزات اساسی شد| ادامه روند افزایش قیمت‌ها در بازار

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه افزایش قیمت‌ها در بازار فولاد باعث رشد قیمت سهام آن‌ها شده است، مطرح کرد: ادامه افزایش قیمت‌ها می‌تواند باعث رشد بازار شود.

بازار؛ گروه بورس: پس از هیجانات به وجود آمده در پی اعلام خبر تعطیلی کارخانه‌های تولید فولاد و سیمان و سقوط دو روز پیاپی شاخص کل، این شاخص دوباره خود را بالا کشید و بازار تقریبا یکدست سبز شد. البته، دیروز صنایع کوچک هم رشد خوبی را تجربه کردند و به طور کلی ورود پول به بازار خوب بود. کارشناسان هم بر این عقیده‌اند که کاهش بهره بین بانکی و همچنین تزریق پول باعث رشد شاخص شده است.

در جریان معاملات روز گذشته، شاخص کل با رشد ۱۴ هزار و ۵۲۸ واحدی و جبران افت روز گذشته خود، به یک میلیون و ۲۸۵ هزار و ۲۷۳ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن با رشد صنایع کوچک بازار، ۵ هزار و ۱۱۷ واحد افزایش یافت و روی ۳۹۷ هزار و ۶۰۴ واحد ایستاد. شاخص فلزات اساسی نیز تحت تأثیر گرانتر شدن اجناس وابسته به صنایع فلزی و فولادی بازار، ۲۰ هزار و ۶۰۰ واحد بالاتر از روز گذشته و در ارتفاع ۹۸۵ هزار و ۹۷۰ واحد قرار گرفت.

دیروز، سه گروه خودرو، فلزات اساسی و بانک‌ها از لحاظ ارزش معاملات، برترین گروه‌های صنعت بودند. نمادهای «ولکار»، «شستا»، «ومدیر»، «برکت»، «فملی»، «خودرو» و «شپنا» بیشترین تراکنش بازار را داشتند و نمادهای «فولاد»، «فملی»، «شپدیس»، «شپنا»، «خودرو» و «وغدیر» بیشترین اثر مثبت را روی شاخص داشتند. نماد «شستا» هم بیشترین اثر منفی را روی شاخص کل گذاشت.

فولادی‌ها هم در بازار سبز درخشیدند چراکه اکثر نمادهای فعال صنعت فولاد در بورس سبز بودند و نمادهای «فولاژ»، «فولاد»، «فسپا» و «فجر» بیشترین سود را در میان فولادی‌های داشتند. نماد «کگل» هم در گروه کانه فلزی رشد ۱.۲ درصدی داشت، اما «کچاد» زیر فشار فروش بود. در بازار فرابورس هم استبال گسترده سهامداران از سهام «ذوب آهن» قیمت آن را تا ۵ درصد افزایش داد.

مصطفی عقیلی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با معاملات بورس اظهار کرد:  بازار سهام در نیمه اول معاملات با تحرکات صعودی شاخص کل آغاز به کار کرد و برخی از نمادهای شاخص‌سازی که روز گذشته جهت حرکت بازار را منفی کرده بودند، در معاملات روز جاری با تحرکات مثبت خود تغییرات محسوسی را شکل دادند.

وی در ادامه تصریح کرد: دلیل عمده کاهش نرخ سود بین بانکی، رشد بالای نقدینگی است و کاهش آن به عنوان سیگنال مثبتی در دو ماه گذشته نبوده است و حتی این پیام را نرساند که رشد نقدینگی سرعت گرفته و همین دلیل باعث کاهش نرخ سود بین بانکی است. کاهش نرخ سود بین بانکی تاثیر مثبتی بر روی بازار سهام دارد زیرا باعث تزریق منابع ارزان به بازار می‌شود و هم به دلیل سرعت گرفتن رشد نقدینگی، انتظارات تورمی را تقویت می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه جو حاکم بر بازار را خوب ندانست و تصریح کرد: با ابلاغیه جدید هم که به فولادی‌ها و سیمانی‌ها داده شد، باعث شکل‎‌گیری نگرانی در بازار شده است و در بازار رشد خوبی اتفاق افتاده است و می‌تواند انگیزه شناسایی سود را در بین سهامداران تقویت کند.

عقیلی درباره رشد فلزات اساسی در معاملات دیروز گفت: قطع برق کارخانه‌ها و کاهش تولید در آن‌ها باعث رشد قیمتی مقاطع فولادی در بازار شده است که به موجب همین افزایش قیمت در بازار، انتظار رشد سود کارخانه‌ها از فروش محصولات خود را دارند و همین مسئله سبب ایجاد هیجانی در بازار سرمایه شده است و سهامداران به فکر خرید این سهم‌ها هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با وجود اینکه دیروز بازار مثبت بسته شد، این انتظار وجود دارد که امروز بازار مثبت آغاز به کار کند، اما ادامه مسیر به قیمت دلار در بازار آزاد و دیگر بازارهای موازی بستگی دارد که انتظار تغییر خاصی در بازار وجود ندارد.

کد خبر: ۹۸٬۳۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha