۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
رفع بخشی از مشکل آب کرمان به صورت اضطراری؛ ۸۰ درصد کمبود همچنان باقی ماند
گزارش بازار؛

رفع بخشی از مشکل آب کرمان به صورت اضطراری؛ ۸۰ درصد کمبود همچنان باقی ماند

کرمان- حفر هفت حلقه چاه تا حدودی مشکل آب شهر کرمان را رفع کرده اما مسئولان می گویند ۸۰ درصد از کمبود همچنان پابرجاست و مردم باید صرفه جویی کنند.

بازار؛ گروه استان ها: کمبود آب در یکی دو ماه اخیر بیش از هر زمان دیگری در شهر کرمان گریبان مردم را گرفته و موجب بروز مشکلات فراوانی برای مردم شده است، کار به جایی رسید که توزیع آب در شهر کرمان نیز جیره بندی شد و حالا فروشگاههای عرضه آب نیز در شهر رونق گرفته اند.

آب از ساعت ۱۲ شب تا ساعت ۵ صبح در لوله های آب بسیاری از محلات شهر وجود دارد و پس از آن مردم باید از آب ذخیره شده در منابع های آب خانگی استفاده کنند در غیر این صورت آبی برای استفاده به خصوص در آپارتمانها وجود ندارد.

آب از ساعت ۱۲ شب تا ساعت ۵ صبح در لوله های آب بسیاری از محلات شهر وجود دارد و پس از آن مردم باید از آب ذخیره شده در منابع آب خانگی استفاده کنند

محمد طاهری، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان در این خصوص به بازار گفت: حدود ۳۰ درصد از مصرف آب شرب شبانه روز صرف مصارف دستگاه های خنک کننده می شود.

هزینه ۴۲ میلیاردی برای رفع مشکل بی آبی

وی از حفر هفت حلقه چاه اضطراری در حومه کرمان برای رفع مشکل بی آبی در کوتاه مدت خبر داد و افزود: با بهره برداری از این چاه ها  وضعیت کمی بهتر می شود اما این راه حل دائمی حل مشکل بی آبی در کرمان نیست.

رفع بخشی از مشکل آب کرمان به صورت اضطراری؛ ۸۰ درصد کمبود همچنان باقی ماند

طاهری ادامه داد: این چاه ها ۲۰ درصد از کمبود آب موجود را حل می کند و باقیمانده کسری آب باید با صرفه جویی رفع شود.

وی گفت: با بهره برداری از این طرح شامل ۱۲ کیلومتر لوله گذاری، اصلی و ۶ هزار و ۸۰۰ متر خطوط انتقال، ۴۲ میلیارد تومان طی ۴ ماه هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان دبی این آب را ۲۰۰ لیتر آب در ثانیه دانست و بیان کرد: کرمان با کمبود بیش از هزار لیتر آب در ثانیه مواجه است.

طاهری اما همچنان صرفه جویی از سوی شهروندان را مهمترین راهکار همزمان برای جبران کمبود آب می‌داند.

سالانه ۶ میلیارد متر مکعب منابع آبی استان صرف امور کشاورزی می‌شود و سهم صنعت و شرب از منابع آبی ناچیز است

وی گفت :سالانه ۶ میلیارد متر مکعب منابع آبی استان صرف امور کشاورزی می‌شود و سهم صنعت و شرب از منابع آبی ناچیز است.

استاندار کرمان نیز در گفتگو با بازار این طرح را اضطراری و برای حل بحران بی آبی در شهر کرمان دانست و بیان کرد: با اجرای این طرح بخشی از کمبود آب رفع می شود اما مردم باید بدانند با گرم تر شدن هوا میزان هدر رفت آب در وسایل سرمایشی بیشتر می شود پس باید با تمام توان در مصرف و شیوه های مصرف تجدید نظر کرد.

علی زینی وند افزود: این طرح سریع و جهادی است و البته این نقطه کمترین آسیب به حوزه آبریز منطقه وارد می شود اما همین هم نباید انجام می شد و برای رفع مشکل بی آبی مجبور شدیم این چاهها را حفر کنیم.

وی با اشاره به کمبود هزار لیتر در ثانیه آب در کرمان گفت: مردم در مشکل هستند و در کل شهر کمبود آب وجود دارد و با ۴۰ میلیارد تومان هزینه کردیم و بخشی از کمبود حل می شود.

استاندار کرمان در خصوص راهکار پایدار رفع مشکل آب گفت: برای جبران کمبودها راهی جز انتقال آب خلیج فارس به کرمان و خوب مصرفی و مدیریت مصرف، نداریم و امیدواریم تا یکسال آینده این طرح عملی شود.

شبکه توزیع فرسوده آب در کرمان اصلاح شود

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازار بر ترمیم و اصلاح الگوی شبکه آب کرمان به کمک بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: در این شرایط نباید شاهد هدر رفت بخش قابل توجهی از آب در شبکه های توزیع باشیم.

محمدرضا پور ابراهیمی از مسؤلان استان کرمان خواست، طرح‌های جدید برای اصلاح الگوی مصرف تعریف کنند.

وی به شبکه فرسوده آبرسانی هم اشاره کرد و گفت: برآوردها نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد آب تولید شده در شبکه‌ها هدر می‌رود.

پور ابراهیمی پیشنهاد داد، همچون طرح فاضلاب، طرح نوسازی شبکه آبرسانی را نوسازی کنند و گفت: هزار میلیارد تومان برآورد اولیه انتقال آب از سرچشمه به کرمان انجام شده و پیگیری‌ها برای کمک از صنایع و دیگر منابع، برای تامین بودجه مورد نیاز در دستور کار قرار دارد.

این در حالی است که در کنار مشکلات تامین آب در شهر کرمان مردم سایر مناطق استان نیز با مشکل جدی برای تامین آب مواجه شده اند به طوریکه شهرهای بسیار نزدیک به کرمان از جمله ماهان نیز با کمبود شدید آب مواجه شده اند.

جیره بندی شدن آب در کرمان که از سوی مسئولان با عنوان کاهش فشار آب توجیه می شود اما در روستاهای حاشیه و عمق کویر کرمان با وضعیت بسیار بدتری مواجه شده است و متاسفانه این مناطق از دید رسانه ها نیز دور افتاده اند.

این وضعیت در روستاهای کویری مانند شهداد، ریگان، فهرج، راور و روستاهای دور افتاده جنوب کرمان بیشتر احساس می شود.

گرمای سال جاری بی سابقه است که موجب تبخیر منابع آبی شده است و همین امر بر حجم مشکلات می افزاید

کاهش شدید بارندگی در کرمان در حالیست که به گفته مریم سلاجقه، کارشناس هواشناسی استان کرمان به دلیل کمبود بارشها در سال آبی جاری ۸۰ درصد کاهش بارندگی در استان روی داده است.

گرمای هوا تشدید شد
وی در گفتگو با بازار اظهار کرد: کاهش بارندگی موجب خشک شدن آب قنوات و چشمه ها که آب روستاهای دور افتاده را تامین می کنند، شده است و به نظر نمی رسد در انتهای سال آبی جاری نیز شاهد بارندگی در استان باشیم.

وی همچنین به افزایش دمای هوا در استان کرمان در سال جاری خبر داد و گفت: گرمای سال جاری بی سابقه است که موجب تبخیر منابع آبی شده است و همین امر بر حجم مشکلات می افزاید.

سلاجقه پدیده های تغییرات آب هوایی به دلیل افزایش گازهای گلخانه ای را در این زمینه موثر دانست و گفت: کاهش بارندگی شدید در یک مقطع و یا افزایش بارندگی که نشان دهنده بهم خوردن نظم بارش ها است به دلیل همین مشکل است.

وی در خصوص جبهه بارشی مونسون نیز گفت: هر سال شاهد بارشهای سیل آسا در این فصل از سال بودیم اما عملا در سال جاری پدیده مونسون نیز تاثیر گذار نبوده است و بر شدت خشکسالی در کرمان افزوده است.

خشکسالی در حالی استان کرمان با چالشهای جدی مواجه کرده است که بیشترین حجم آب در بخش کشاورزی استفاده می شود که متاسفانه بخش قابل توجهی از این منابع آبی که قریب به ۸۵ درصد از آبهای استحصالی است هدر می رود.

کد خبر: ۹۸٬۳۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha