۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۷
تنها راه جلوگیری از خاموشی‌ها در شرایط فعلی؛ کاهش ۲۰ درصدی مصرف توسط هر مصرف‌کننده
عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد

تنها راه جلوگیری از خاموشی‌ها در شرایط فعلی؛ کاهش ۲۰ درصدی مصرف توسط هر مصرف‌کننده

بیگی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: چاره‌ای نیست جز آنکه هر مصرف‌کننده خود را موظف به کاهش ۲۰ درصدی مصرف کند چراکه تنها در این شرایط می‌توان سال جاری را با خاموشی کمتر سپری کنیم.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، هادی بیگی نژاد با انتقاد از قطعی‌های مکرر برق که مشکلات متعددی برای مردم ایجاد کرد، گفت: مشکلی که امروز ایجاد شده در اثر عدم تولید برق طی چند سال متمادی است در حالی که نیاز واقعی کشور در پیک مصرف حدود ۷۵ هزار مگاوات است اما ماکسیمم توان تولیدی ما حدود ۵۴ تا ۵۵ هزار مگاوات است بنابراین تقریبا به هر منطقه در کشور حدود ۵ ساعت خاموشی تعلق می‌گیرد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تنها راه کاهش خاموشی‌ها در شرایط فعلی کاهش مصرف یا همان صرفه‌جویی ازسوی مردم است، افزود: چاره‌ای نیست جزء آنکه هر مصرف‌کننده خود را موظف به کاهش ۲۰ درصدی مصرف کند چراکه تنها در این شرایط می‌توان سال جاری را با خاموشی کمتر سپری کنیم اما برای سال آینده باید در کنار صرفه‌جویی چندین پروژه در زمینه تولید برق به بهره‌برداری برسد.

به گفته وی گام بعدی جلوگیری از تلفات برق با اصلاح شبکه انتقال است و در مرحله بعد باید نیروگاه‌ها را با هدف افزایش بهره‌وری به‌روز کرد و در نهایت بحث نیروگاه‌سازی با جدیت پیگیری شود.

بیگی‌نژاد با بیان اینکه صنایع پرمصرف نیز باید وارد بحث نیروگاه‌سازی شوند تا بتوانند برق خودشان را تولید کنند، ادامه داد: صرفه‌جویی برنامه کوتاه مدت برای کاهش خاموشی است و در برنامه میان مدت باید دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی در مصارف خانگی و اداری تعویض شده و دستگاه‌های کم‌مصرف جایگزین شوند در برنامه طولانی مدت نیز (۳ ساله تا ۵ ساله) باید اصلاح شبکه، به روز کردن شبکه‌ها و ساخت نیروگاه‌های جدید مدنظر قرار گیرد.

این نماینده مجلس همچنین بیان کرد: در این مسیر باید به ساخت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و نیروگاه‌های هسته‌ای نیز توجه کرد که شامل تکمیل فاز ۲ و ۳ نیروگاه بوشهر و در ادامه فازهای ۴ و ۵ این نیروگاه می‌شود لذا اگر از همین لحظه کار را آغاز کنیم حدود ۷ تا ۸ سال دیگر مشکل برق کشور حل می‌شود اما هر چقدر کوتاهی شود این مشکل بیشتر خواهد شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش آشفتگی‌ها و مشکلات در کشور، اظهار کرد: شاید دولت بتواند برای برق بیمارستان‌ها فکری کند اما بیماران در منزل چه باید کنند؟ این درحالی است که کشاورزان هم به دلیل قطعی مکرر آب با مشکلات بسیاری رو به رو شده‌اند و اوضاع نابسامان است.

کد خبر: ۹۸٬۱۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha