۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
ساینا و تیبا پرچمدار چالش تامین قطعه| اقبال چینی‌ها با کمبود قطعه با کیفیت در خودروهای ایرانی
کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با بازار مطرح کرد

ساینا و تیبا پرچمدار چالش تامین قطعه| اقبال چینی‌ها با کمبود قطعه با کیفیت در خودروهای ایرانی

برنابادی کارشناس صنعت خودرو در خصوص تامین لوازم یدکی، گفت: تامین ساده‌ترین قطعه مانند اسبک برای خودروهای داخلی مانند تیبا و ساینا در بازار با سختی مواجه بوده و کیفیت‌ها به شدت تنزل یافته است.

بازار؛ گروه خودرو: خرید خودرو و تامین قطعات آن دو چالش اصلی خریداران و مالکان است، در یکسال گذشته به دلیل شدت گرفتن مشکلات اقتصادی، تحریم‌های ظالمانه علیه کشور و کاهش قدرت خرید دارندگان خودروها با مشکل مواجه شدند. مشکلات مذکور نه تنها در بحث تولید بلکه در واردات قطعات به کشور نیز دردسر ایجاد کرده است. این مهم منجربه کاهش کیفیت قطعات و افزایش استهلاک شده است. از سوی با تغییر دولت و سیاست خارجی امیدی به بهبود شرایط در بازار وجود دارد. با تمام این تفاسیر به سراغ رضا برنابادی کارشناس صنعت خودرو رفتیم تا شرایط بازار خودرو و لوازم یدکی را بررسی کنیم.

براساس رفتارهای مشتریان با در نظر گرفتن عدم واردات خودرو، رشد نرخ ارز و تحریم‌ها، خودروهای چینی و داخلی، تمایل در کلاس خودروهای نمیه لوکس و احتمالا اقتصادی به سمت چینی‌ها بیشتر خواهد شد


* با توجه به رشد قیمت خودروها در دو سال اخیر، به نظر شما آینده بازار خودرو به کدام سمت خواهد رفت؟ محصولات داخلی یا چینی کدام یک با اقبال بیشتری در بازار مواجه خواهند بود؟
باتوجه به اینکه تغییر دولت را به زودی در پیش داریم و سیاست‌های جدید برای صنعت خودرو نامشخص هست، اظهار نظر کردن در خصوص آینده بازار خودرو کار بسیار سختی است. اگر فرض را بر تداوم سیاست‌های فعلی و بسته بودن بازار در نظر بگیریم، براساس رفتارهای مشتریان با در نظر گرفتن عدم واردات خودرو، رشد نرخ ارز و تحریم‌ها، خودروهای چینی و داخلی، تمایل در کلاس خودروهای نمیه لوکس و احتمالا اقتصادی به سمت چینی‌ها بیشتر خواهد شد. زیرا خودروسازان داخلی با چالش تامین قطعه و عرضه خودرو مواجه هستند. شاهد هستیم که بخش اصلی ضعف خودروسازی به دلیل عدم نقدینگی و توان تولید مربوط به بخش‌های الکترونیکی است که وابستگی شدید به کشور چین دارند. تا زمانی که تامین به سهولت انجام نشود، مشتریانی که قدرت خرید نسبتا مناسبی دارند به سمت خودروهای چینی بیشتر متمایل می‌شوند.

* همانطور که شما اشاره کردید به دلایل افزایش نرخ ارز و عدم آگاهی از سیاست‌های آینده داخلی و خارجی بازار خودرو در رکود است، بنابراین مشتریان تمایل به انجام معاملات خواهند داشت یا منتظر کاهش قیمت خواهند شد؟
مشتری که مالک خودرو فرسوده و نیاز به جایگزینی یا تهیه خودرو دارد، مجبور به خرید است. بنابراین در بازار سعی می‌کند به هر روشی اعم از اقساطی و لیزینگی خودرو را برای رفع نیاز خود تهیه کند. با در نظر گرفتن شرایط فعلی و پارامترهای اقتصادی می‌تواند انتظار داشت که در شش ماهه آینده شرایط بازار خودرو با روند فعلی پیش خواهد رفت.

البته در خودروهای جدید چینی، استهلاک‌ها کاهش و کیفیت‌ها بهتر شده است، می‌توان گفت حدود ۲۰ درصد افزایش کیفیت را محصولات چینی داشتند. اما قطعات آن‌ها براساس طراحی و کاربری خودرو و هزینه‌های تعمیراتی بسیار زیاد است

* مشتریان در بازار فعلی مهم‌ترین فاکتور خریدشان پایین بودن استهلاک است، باتوجه به اینکه بازار خودرو میان تولیدات داخلی و چینی تقسیم شده، هر کدام استهلاک خاص خود را دارند، اگر خودرو کم استهلاک و با کیفیت را بخواهند خریداری کنند باید به سمت تولید داخل یا چینی بروند؟
البته در خودروهای جدید چینی، استهلاک‌ها کاهش و کیفیت‌ها بهتر شده است، می‌توان گفت حدود ۲۰ درصد افزایش کیفیت را محصولات چینی داشتند. اما قطعات آن‌ها براساس طراحی و کاربری خودرو و هزینه‌های تعمیراتی بسیار زیاد است. اگر مشتری با بودجه محدود برای هزینه نگهداری قصد خرید خودرو داشته باشد، پیشنهاد می‌کنیم به سمت محصولات داخلی بروند.

ساده‌ترین قطعات برای خودروهای داخلی با کیفیت خوب در بازار یافت نمی‌شود. حتی در برخی از موارد، نمونه بی کیفیت قطعات مذکور یافت نمی‌شود. برخی از قطعات را باید روزها زمان صرف کنیم تا آن را پیدا کنیم. به طور مثال برای خودروهای تیبا و ساینا تامین اسبک‌هایشان در بازار با سختی مواجه است

* به قطعات خودرو اشاره کردید، اوضاع بازار لوازم یدکی برای تامین قطعات خودروهای داخلی و چینی به شکل است؟ به عنوان فعال این بخش در بازار کمبود وجود دارد؟
در خصوص بازار لوازم یدکی باید گفت، ساده‌ترین قطعات برای خودروهای داخلی با کیفیت خوب در بازار یافت نمی‌شود. حتی در برخی از موارد، نمونه بی کیفیت قطعات مذکور یافت نمی‌شود. برخی از قطعات را باید روزها زمان صرف کنیم تا آن را پیدا کنیم. به طور مثال برای خودروهای تیبا و ساینا تامین اسبک‌هایشان در بازار به سخت مواجه است.
همین موضوع برای خودروهای وارداتی به قطعات اصلی سرایت کرده است، هفته گذشته برای تهیه یک دست پیستون هیوندای آزرا از جنوبی‌ترین شهر ایران موفق به تامین براساس پارت نامبر شدیم. در بحث تامین و کیفیت لوازم یدکی به شدت در بازار با چالش مواجه هستیم. گفتنی است که در حوزه روانسازها و فیلترها نیز بیش از گذشته معضل در بازار وجود دارد. اگر تعمیرکار نیز مهارت کافی در تامین قطعات نداشته باشد، هزینه‌های مجدد پس از تعمیر را به مالک خودرو تحمیل خواهد کرد.

* قیمت قطعات لوازم یدکی از سال گذشته تاکنون چه مقدار افزایش داشته است؟ کیفیت قطعات برقی یا مکانیکی کدام یک بیشتر کاهش پیدا کرده است؟
در قیاس با چهارماهه نخست سال گذشته می‌توان گفت تمام قطعات رشد دو برابری قیمت را تجربه کرده‌اند. این مساله سبب هدایت بیشتر مشتریان به سمت تعمیر قطعات و افزایش خرید مدل استوک شده است. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید گفت، قطعات مکانیکی بر خلاف سال‌های گذشته با خرابی فراوان مواجه شدند. از آنجایی که قطعات برقی استهلاک چندانی نداشته و سهل انگاری راننده در تعویض یا سرویس به موقع وجود داشته، زمینه لازم برای خرابی تجهیزات الکتریکی را فراهم کرده است. هرچند به ندرت نیز کیفیت پایین قطعات روی بردهای الکترونیکی دردسر ایجاد می‌کند.

* در خودروهای وارداتی محصول کدام برند بیشترین میزان کمبود قطعه در بازار را تجربه می‌کند؟
در تمام خودروهای وارداتی چالش تامین قطعه وجود دارد، متاسفانه به دلیل عدم تهیه ارز و نوسان نرخ آن خرید لوازم یدکی را برای مالکان خودروها ایجاد کرده است. اگر قطعاتی نیز به کشور وارد شود، به حدی قطره چکانی توزیع می‌شود که بازار را با التهاب همراه می‌سازد.

* باتوجه به فعالیت شما در بازار لوازم یدکی، کیفیت قطعات آیا با کاهش همراه بوده است؟
کیفیت قطعات نسبت به سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده است، این در حالی است که برای خودروهای وارداتی به دلیل تامین قطعه با کیفیت درجه چهار بیش از پیش خود نمایی می‌کند. دلیل این موضوع خرید قطعه ارزان با ارز است، این مساله سبب حفظ حاشیه سود بازرگانان این بخش نیز خواهد شد. در قطعات اصلی هیچ گونه سود فروشی برای واردکنندگان به دلیل قیمت‌های بالای داخل کشور وجود ندارد. در خودروهای داخلی بحث کیفیت منوط به تامین مواد اولیه قطعه سازان می‌شود که نهایتا منتج به کاهش کیفیت می‌شود.

کد خبر: ۹۸٬۰۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha