۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
۲۰۰ هزار میلیارد تومان ظرفیت مغفول مالیات بر عایدی سرمایه| اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، عمومی نیست
«بازار» گزارش می دهد؛

۲۰۰ هزار میلیارد تومان ظرفیت مغفول مالیات بر عایدی سرمایه| اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، عمومی نیست

طرح مالیات برعایدی سرمایه در حالی از سوی مجلس تصویب شد که خیلی ها معتقدند این طرح اگر چه طرح خوبی است اما عاری از اشکال نیست چرا که نه محل هزینه چنین منابعی مشخص است و نه شفافیت لازم را داراست.

اسدالله خسروی؛ بازار: پرداخت مالیات برای اداره امور کشور تکلیفی قانونی است که همه شهروندان باید به این قانون پایبند باشند چرا که دولت های برای تامین هزینه امورات کشور نیازمند منابع مالی هستند و مردم باید دولت را در این مسیر همراهی کنند. طوری که همه فعالان اقتصادی، در بخش های مختلف کار و خدمات و ... در هر صنف و جایگاهی باید خود را ملزم به پرداخت مالیات نمایند و سهم قانونی خود را در این بخش برای رفاه، آسایش، امنیت به دولت بپردازند.

مجلس و دولت به دنبال اخذ مالیات از فعالان اقتصادی که در پرداخت مالیات طفره می روند
هر چند طی یک قرن اخیر به دلیل درآمدهای سرشار نفتی مالیات ستانی در کشور آنگونه که باید و باشد مورد توجه قرار نگرفته است اما اکنون با فاصله گیری بودجه از نفت تمرکز بر جلوگیری از فرارهای مالیاتی و یا تجدید نظر در سیاست های معافیت های مالیاتی مورد توجه مجلس و دولت قرار گرفته است زیرا خیلی ها بدون اینکه خود را در پرداخت مالیات به دولت سهیم کنند فعالیتهایی غیر مولدی انجام می دهند که به دلیل وجود خلاء های قانونی از این طریق سودهای هنگفتی کسب کرده بدون اینکه ریالی به دولت پرداخت کنند.

دولت و مجلس اکنون اقدامات قانونی را در راستای مالیات ستانی آن هم از سری افرادی که با زراندوزی از منفذهای غیر قانونی و بعضا قانونی فعالیت اقتصادی و خدماتی می کنند ولی به دولت مالیات نمی دهند بکار گرفته است تا نه فقط حقوق عامه تضییع نشود بلکه هر فعال اقتصادی و ...ملزم به پرداخت قانونی مالیات شود

دولت و البته مجلس شورای اسلامی اکنون اقدامات قانونی را در راستای مالیات ستانی آن هم از سری افرادی که با زر اندوزی از منفذهای غیر قانونی و بعضا قانونی فعالیت اقتصادی و خدماتی می کنند ولی به دولت مالیات نمی دهند بکار گرفته است تا نه فقط حقوق عامه تضییع نشود بلکه هر فعال اقتصادی و ...ملزم به پرداخت قانونی مالیات شود.

اگر چه پایه های مالیاتی فراوانی در کشور وجود دارد اما مجلس شوری اسلامی ۵ خرداد ماه گذشته در جلسه ای علنی با کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه موافقت کردند. این اقدام به قول کارشناسان و نمایندگان مجلس صرفاً افرادی را هدف قرار می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌های مولد انجام نمی‌دهد ولی در بازارهای سرمایه گذاری و سفته بازی فعال هستند. بنابراین طبق قانون این سری افراد که بیش از نیاز مصرفی در بازارهای سرمایه گذاری نظیر مسکن، ارز، سکه و خودرو ...داد و ستد دارند، مالیات بر عایدی سرمایه شامل آنها خواهد شد تا جلو سوداگریها گرفته شود.

مالیات بر عایدی سرمایه باید از چه کسی گرفته شود؟
صمد عزیزنژاد، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «خبر گزاری بازار» درباره چگونگی اخذ مالیات برعایدی سرمایه گفت: در بحث مالیات بر عایدی سرمایه ابتدا باید دید که منظور از این نوع مالیات چیست و چه کسانی باید مشمول چنین طرحی قرار گیرند و یا اینکه مردم به طور شفاف بدانند که در قبال پرداخت این نوع  مالیات قرار است چه خدماتی از دولت دریافت کنند.

دولت بر اخذ مالیات از عایدی سرمایه تاکید دارد اما هنوز برای مردم مشخص نکرده است که این نوع مالیات چگونه و باید از چه کسی گرفته شود،   هنوز معلوم و مشخص نیست که منظور دولت از گرفتن مالیات در چه بخشی و از چه کسانی است

وی با بیان اینکه دولت بر اخذ مالیات از عایدی سرمایه تاکید دارد اما هنوز برای مردم مشخص نکرده است که این نوع مالیات چگونه و باید از چه کسی گرفته شود گفت: هنوز معلوم و مشخص نیست که منظور دولت از گرفتن مالیات در چه بخشی و از چه کسانی است.

وی ادامه داد:‌ تعیین و تشخیص نوع سرمایه ای که دولت در نظر دارد فعالیت در آن بخش باید مشمول پرداخت مالیات شود مهم است اما هنوز اعلام نشده که آیا این نوع سرمایه که مغفول مانده است ملک، سهام، سپرده بانکی و ... است یا ثروت و دارایی و... تا مردم آگاهی لازم را در این زمینه داشته باشند. از طرفی نیز وقتی مردم اقدام به پرداخت مالیات می کنند مطالبه گر بوده و می خواهند بدانند منابعی که به صورت مالیات از آنها اخذ می شود در کجا و چگونه مصرف خواهد شد. اما در این طرح اشاره ای به صرف منابع نشده است.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد:‌ البته زمانی می توان در اقتصاد یک کشور عایدی مالیاتی را بالا برد که قبل از اعمال مالیات زمینه افزایش درآمد مردم نیز فراهم شود با این وجود دولت باید بر بررسی و شناخت فعالان و بازیگران اقتصادی همچنین رانت خواران و انحصارطلبان متمرکز شود تا این گروه از فعالان اقتصادی که بالاترین مشارکت و کارایی را در بخش های مختلف اقتصادی دارند به خوبی شناسایی و مشمول پرداخت مالیات کند.

زیرساختهای اخذ مالیات در کشور به صورت کامل مهیا نیست
زیزنژاد ادامه داد: در شرایط کنونی اقتصاد ایران در بخش انحصار مخصوصا درحوزه ارایه مجوزهای کسب وکار رنج می برد از طرفی نیز زیرساخت های قانونی برای این اخذ مالیات در کشور هنوز به طور کامل مهیا نیست و این کار نیازمند الزام دولت مجلس و سایر ارگانها و دستگاهای مختلف است چرا که دولت به تنهایی نمی تواند همه اقدامات لازم را در این بحش اجرایی کند.

هدف از دریافت مالیات بر ثروت ودارایی شامل افرادی نیست که صاحب املاک و دارایی هستند که مورد استفاده آنهاست بلکه شامل فعالیتی است که کسی با بهره گیری از این دارایی با داد وستد و انجام فعالیت های اقتصادی کسب منفعت کرده بدون این که در جریان چنین معاملات و یا فعالیتی که انجام می گیرد دولت را در پرداخت مالیات همراهی کند

وی با بیان اینکه قوانین مالیاتی کشور درمسیر شفاف سازی نیازمند بازنگری است افزود: علاوه برمالیات عایدی برسرمایه، مالیات بردرآمد و ثروت اشخاص نیز باید در پکیجی به عنوان بسته سیاستی ارایه شود البته مراد از دریافت مالیات بر ثروت ودارایی شامل افرادی نیست که صاحب املاک و دارایی هستند که مورد استفاده آنهاست بلکه شامل فعالیتی است که کسی با بهره گیری از این دارایی با داد و ستد و انجام فعالیت های اقتصادی کسب منفعت کرده بدون این که در جریان چنین معاملات و یا فعالیتی که انجام می گیرد دولت را در پرداخت مالیات همراهی کند.

عزیزنژاد خاطرنشان کرد:‌ دولت اگر می خواهد پایه های مالیاتی خود را با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه بیشتر کند باید زیر ساخت های خود را در این بخش ایجاد کند چرا که بدون ابزارهای مالیاتی شناسایی فعالان اقتصادی وملزم شدن افراد به پرداخت قانونی امکان پذیر نیست. از طرفی جامعه نیز باید به این نتیجه برسد که با پرداخت سهم مالیاتی خدمات لازم را از دولت بگیرد.

اخذ مالیات بر عایدی سرمایه شامل بخش کوچکی از جمعیت کشور می شود و عمومی نیست
این کارشناس اقتصادی افزود: اخذ مالیات برعایدی سرمایه شامل درصد اندکی از جامعه می شود که این درصد فعالیت های اقتصادی فراوانی دارند اما از پرداخت مالیات به دولت فراری اند. بنابراین نباید مردم نگران اجرای چنین طرحی باشد چرا که همه مردم به هر شکل ممکن در پرداخت مالیات سهیم هستند به طور مثال کارکنان و کارمندان قبل از دریافت حقوق مالیات آنها کسر می شود اما خیلی ها فعالیت های در اقتصاد کشور به شکل زیر زمینی انجام می دهند ولی در پرداخت مالیات خود را معاف کرده اند. بنابراین دولت باید به سراغ این گروه افراد برود.

دولت در شفاف سازی اخذ مالیات باید ابتدا از خود شروع کند چرا که خیلی از فعالیتهای اقتصادی یا معاف از مالیات هستند و یا دارای تخفیف مالیاتی اند باید با بازنگری در این بخش مشخص شود که چرا عده ای باید از پرداخت مالیات معاف باشند

وی ادامه داد: به نظر می رسد دولت در شفاف سازی اخذ مالیات باید ابتدا از خود شروع کند چرا که خیلی از فعالیتهای اقتصادی یا معاف از مالیات هستند و یا دارای تخفیف مالیاتی اند باید با بازنگری در این بخش مشخص کند که چرا عده ای باید از پرداخت مالیات معاف هستند؟ گروههای مستحق و غیر مستحق را در پرداخت مالیات مشخص کند که البته این موضوع نیازمند همکاری و هم افزایی خیلی از دستگاهها و نهادهاست و فقط سازمان امور مالیاتی نمی تواند در این راه به طور کامل موفق شود.

عزیزنژاد با بیان اینکه فرار مالیاتی در کشور بسیار بالاست گفت: چنانچه نرخ تورم در کشور ۲۵ درصد در نظر گرفته شود متناسب با این نرخ حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور پیش بینی می شود حال از آنجایی که اکنون نرخ تورم در کشور حدود ۵۰ درصد است، بنابراین ظرفیت مغفول کسب درآمد از مالیات بر عایدی سرمایه می تواند حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شود که در قالب فرار مالیاتی و یا بی توجهی به این موضوع برآورد می شود.

هرچند عزیزنژاد معتقد است؛ باید شفاف سازی در بحث اخذ مالیات از عایدی سرمایه صورت گیرد اما تیمور رحمانی استاد اقتصاد دانشگاه تهران می گوید: سهام و اوراق و سایر ابزارها نباید از مالیات بر عایدی سرمایه معاف باشند و همه دارایی‌های مالی باید در این طرح گنجانده شود.

بازار سرمایه شفاف است و در انجام معاملات مالیات آن کسر می شود 
در این باره اسفندیار شاه منصوری کارشناس مالی و بازار در گفتگو با «خبرگزاری بازار» راجع به چگونگی اخذ مالیات بر عایدی سرمایه فعالان اقتصادی و ... گفت: اخذ مالیات برای اداره امور کشور ضروری و اقدامی قانونی است که همه باید به این اصل توجه کنند. کسی که در این کشور زندگی می کند و خدمات می گیرد در انجام فعالیت های اقتصادی و ... باید سهم مالیات خود را به دولت بپردازد.

وی تصریح کرد: وقتی معامله ای در بازار سرمایه انجام می شود مالیات و کارمزد آن معامله به صورت خودکار از آن کسر می شود، یعنی هرگونه خرید و فروش سهامی در بازار سرمایه مشمول پرداخت مالیات می شود.

شاه منصوری اضافه کرد: در انجام هر معامله ای در بازار سرمایه ۱/۵ درصد آن در قالب کارمزد و مالیات اتوماتیک کسر می شود. به طور مثال اگر فردی ۱۰۰ میلیون تومان را در بازار سرمایه معامله کند مالیات در حین معامله کسر می شود، اما چنانچه از محل این ۱۰۰ میلیون سودی ۲۰۰ میلیونی کسب کند سود این معامله مشمول پرداخت مالیات نخواهد شد چرا که در ابتدا (درحین انجام معامله) کارمزد و مالیات آن را پرداخت کرده است.

بنا به این گزارش، پرداخت مالیات به دولت حق همه است و کارمندان و کارگران همچنین شرکت هایی که صورت های مالی شفافی دارند در این امر پیشتازاند اما خیلی ها فعالیت های اقتصادی انجام می دهند و کسب سودفراوان دارند اما نمی خواهند به دولت مالیات بپردازند. بنابراین مجلس و دولت در راستای عدالت محوری باید این سری افراد را شناسایی و آنها را ملزم به پرداخت قانونی مالیات کند.

کد خبر: ۹۸٬۰۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha