۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
 افزایش قیمت و کاهش ۲.۵ میلیون تن فولاد برای برق| فولادسازی  ۹۰ درصد ظرفیت تولید خود را از دست داد!
تحلیل بازار فولاد در هفته گذشته؛

افزایش قیمت و کاهش ۲.۵ میلیون تن فولاد برای برق| فولادسازی ۹۰ درصد ظرفیت تولید خود را از دست داد!

شهرستانی، عضوهیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد کشور گفت: از هفته گذشته فولادسازان درگیر قطعی برق بودند و این در کاهش تولید فولاد بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: «رضا شهرستانی» عضوهیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد کشور در گفتگوی با خبرنگار بازار در تحلیل بازار فولاد در هفته گذشته گفت: هم اکنون مجتمع های فولاد سازی در کشور مجاز به استفاده از ۱۰ درصد ظرفیت برق قدرت هستند و ۹۰ درصد برق آنها قطع شده است.

این عضوهیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد کشور بیان کرد: قطع ۹۰ درصد برق مجتمع های فولاد سازی باعث کاهش تولید و افزایش قیمت برخی از محصولات در بازار فولاد کشور شده و این مهم محدودیت‌های زیادی را به وجود آورده است و در واقع می توان گفت که بازار فولاد کشور جان ندارد.

هفته قبل اختلاف قیمت ورق با ضخامت کم در بازار به حدود ۵۰ درصد رسید و قیمت این محصول در بازار ۵۰ درصد بالاتر از بورس بود، اما هم اکنون قیمت ورق حدود ۱۰۰۰ تومان در بازار بالاتر از بورس است علت آن نیز کاهش تولید ورق با ضخامت کم در فولاد مبارکه بوده است

با قطعی برق تولیدکنندگان فولاد در کشور متحمل ضرر و زیان زیادی می شوند
شهرستانی اظهارداشت: تداوم این وضعیت و تعطیل شدن تولید در مجتمع های فولاد سازی در افزایش قیمت فولاد تاثیر گذار خواهد بود و با تعطیلی برخی از شرکت‌ها ممکن است تولیدکنندگان فولاد در کشور متحمل ضرر و زیان زیادی شوند.

عضوهیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد کشور در تحلیل بازار فولاد در هفته گذشته بیان کرد: معاملات شمش فولادی در هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن ۵۰ درصد کاهش و میزان معاملات میلگرد نیز در بازار به حدود ۳۰ درصد معاملات هفته قبل از آن رسید.

شهرستانی اظهارداشت: از حدود یک ماه قبل، تمام مجتمع های تولید فولاد در کشور ۸ تا ۱۲ ساعت برق نداشتند و با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کردند ولی در حال حاضر مقرر شده که ۹۰ درصد برق فولادسازان قطع شود و فقط ۱۰ درصد برق داشته باشند و ماحصل این تصمیم یعنی اینکه تولید کلاً تعطیل شده است.

این عضوهیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد کشور افزود: با قطع برق فولادسازان، در مجموع ۱۰ هزار مگاوات برق برای مصارف خانگی در شهرها افزایش یافت، ولی با قطع برق  فولادسازان، تا پایان مرداد ماه شاهد کاهش ۲.۵  میلیون تنی تولید فولاد در کشور خواهیم بود

کاهش ۲.۵ تن تولید فولاد در کشور با توقف تولید
این عضوهیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد کشور افزود: با قطع برق فولادسازان، در مجموع ۱۰ هزار مگاوات برق برای مصارف خانگی در شهرها افزایش یافت، ولی با قطع برق  فولادسازان، تا پایان مرداد ماه شاهد کاهش ۲.۵  میلیون تنی تولید فولاد در کشور خواهیم بود.

عضوهیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد کشور تاکید کرد: با قطع برق فولادسازان و افزایش مصرف برق در کشور تولید فولاد در کشور بسیار کاهش خواهد یافت و این تولید کنندگان را در شرایط بدی قرار داده است.

شهرستانی یادآورشد: این شرایط سبب شد که هفته قبل اختلاف قیمت ورق با ضخامت کم در بازار به حدود ۵۰ درصد رسید و قیمت این محصول در بازار ۵۰ درصد بالاتر از بورس بود، اما هم اکنون قیمت ورق حدود ۱۰۰۰ تومان در بازار بالاتر از بورس است علت آن نیز کاهش تولید ورق با ضخامت کم در فولاد مبارکه بوده است.

قیمت فولاد در بازارهای جهانی نیز با یک تا دو درصد روند کاهشی داشت 
وی با اشاره به وضعیت فولاد در بازارهای جهانی گفت: هفته گذشته قیمت فولاد در بازارهای جهانی نیز با یک تا دو درصد روند کاهشی داشت  و به نظر می رسد اگر قیمت ارز در کشور تغییر نکند قیمت فولاد نیز آنچنان شاهد تغییرات در بازار نخواهد بود.

عضوهیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد کشور تاکید کرد: هم اکنون قیمت ورق در بازار بین ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان و در قیمت آن در بورس حدود ۲۲ هزار تومان است.

شهرستانی در پایان یادآورشد: در این شرایط با توجه به کاهش قیمت جهانی ورق، فولاد مبارکه برای کنترل بازار طوری به تولید ادامه می‌دهد که قیمت فولاد در بازارهای داخلی شیب نزولی بیشتری نداشته باشد.

هفته گذشته بازار مقاطع فولادی در رکود کامل بود
به اعتقاد برخی از کارشناسان اقتصادی در حوزه تولید فولاد کشور به طور کلی هفته گذشته بازار مقاطع فولادی در رکود بود، زیرا از یک سو سیگنال یکدستی نهادهای سیاستگذار؛ از سوی دیگر احتمال توافق در برجام مزید بر علت شد تا خریداران به امید تعدیل قیمتی خرید خود را به زمان دیگری موکول کنند.

 با این حال در پی قطع برق، همین امر بر رکود بازار مقاطع نیز دامن زد، چرا که روزانه دوبار قطعی برق فرآیند تولید را مختل کرد و این در کاهش تولید فولاد تاثیر گذاشت.

در این شرایط یک مصوبه مبنی بر توقف تولید فولاد سازان، روند بازار را تغییر داد و دستور توقف تولید در مشترکان فولادی و سیمانی کشور صادر شد.

هدف اصلی این بود که در بخش صنعتی صرفه جویی مصرف برق انجام گیرد تا بدین وسیله از قطعی پیوسته برق در شهرها جلوگیری شود.  

توقف تولید فولاد سازان قطعا به بر هم خوردن تعادل تقاضا و عرضه منجر خواهد شد و با اجرای این مصوبه می توانیم در هفته های آتی منتظر افزایش قیمت ها به دلیل کاهش تولید باشیم

اجرای ابلاغیه توقف تولید به کاهش فولاد  منجر خواهد شد
آنچه که مسلم است اجرای این ابلاغیه منجر به کاهش تولید فولاد در کشور خواهد شد، اما کارشناسان اقتصادی معتقدند که سیگنال مثبتی حاصل از توقف تولید بسیار اثرگذارتر از قیمت ارز خواهد بود.

در روز گذشته نوردکاران میلگرد قیمت های پایه را در محدوده  ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان در بورس کالا اعلام کردند که این قیمت نسبت به قیمت شمش در روز پیشین خود فاصله ۷۰۰ الی هزار تومانی به ازای هر کیلوگرم را داشت و این تقاضا را افزایش داد.

در این شرایط توقف تولید فولاد سازان قطعا به بر هم خوردن تعادل تقاضا و عرضه منجر خواهد شد و با اجرای این مصوبه می توانیم در هفته های آتی منتظر افزایش قیمت ها به دلیل کاهش تولید باشیم.  

این حجم از خاموشی های گسترده منجر به ضرر و آسیب گسترده به تولیدکنندگان فولاد و محصولات فولادی می شود و مسئولان بهتر است به جای تولید بیت کوین به فکر صنعت داخلی کشور باشند

مسئولان بهتر است به جای تولید بیت کوین به فکر صنعت داخلی کشور باشند
در شرایطی که تولید فولادسازان متوقف شده،  یکی از اعضای هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران اظهارداشت: این حجم از خاموشی های گسترده منجر به ضرر و آسیب گسترده به تولیدکنندگان فولاد و محصولات فولادی می شود و مسئولان بهتر است به جای تولید بیت کوین به فکر صنعت داخلی کشور باشند.

«مصطفی عبداللهی» ضمن انتقاد از این شرایط گفت: این قطعی پی در پی و بی برنامه برق،  کارخانه های نورد را متضرر ساخته است، چرا که این کارخانه ها دارای کوره های پیشگرم هستند و عملکرد کوره های پیشگرم به این صورت است که حرارت را تا هزار و ۲۴۰ درجه می رسانند بعد از اینکه وزارت نیرو بدون برنامه برق را قطع می کند؛ باعث می شود شمش در مسیر نورد متوقف شود.  

به گفته وی، این مساله کل محصول را زیر خط تولید متوقف می کند در نتیجه باید خط باز شود و مجددا تنظیمات صورت گیرد. این حرارت ها به غلتک های کوره آسیب می زند و سوی دیگر شمش در کوره آماده نورد شده است حال در این بین برق قطع می شود و شمش سرد می شود.

این عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران اظهارداشت: در این شرایط اکثر محصول فولادی در کوره باید پرت شود و به همین علت کوره دچار چسبندگی می شود، در نتیجه باید کوره های ۵۰ تا ۱۰۰ تنی تخلیه و مجددا شارژ شوند.

کد خبر: ۹۸٬۰۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha