۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷
صنعت پا در هوای طیور در مازندران/ نقشه راهی که بیراه است
بازار گزارش می دهد

صنعت پا در هوای طیور در مازندران/ نقشه راهی که بیراه است

ساری - مازندران رتبه برتر تولیدات صنعت طیور کشور را درحالی بر عهده دارد که گرانی نهاده ها و فعالیت غیرمجاز برخی واحدهای تولید خوارک، آینده این صنعت را با چالش مواجه می کند.

بازار – گروه استان ها: در حال حاضر ۱۱ درصد تولیدات مرغ و طیور کشور را مازندران عهده دارد اما گرانی نهاده ها۱ پایین بودن قیمت فروش، فعالیت این حوزه را در استان سخت و طاقت فرسا کرده است.

به گفته تولیدکنندگان، هزینه های سرسام آور تولید و گرانی نهاده ها و پایین بودن قیمت فروش امکان فعالیت را سخت کرده است و روز به روز بر ظرفیت خالی واحدهای صنعت طیور افزوده می شود.

این وضعیت درحالی است که استان مازندران با تولید سالانه بیش از ۱۸۰ هزار تن مرغ ۱۱درصد گوشت مرغ مورد نیاز کشور را تامین می کند. مازندران ۴۰ کارگاه جوجه کشی و ۲۲۰ واحد مرغ مادر، ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مرغداری و ۲۰ کشتارگاه فعال دارد. وجود مرکز پشتیبانی مرغ لاین بابل کنار استان مازندران نیز سبب ایجاد زنجیره کامل طیور در استان شده است.

تهیه نقشه راه صنعت طیور در مازندران

مشکلات فراروی صنعت طیور مازندران تاحدی است که متولیان استان را راغب کرد تا نقشه راه برای صنعت طیور استان ترسیم کنند اما به نظر می رسد این راه نیز بی راه بوده است. حسن خیریان پور معاون اقتصادی استانداری مازندران، با بیان اینکه بیش از ۲۳ هزار نفر در صنعت طیور استان اشتغال دارند خواستار توجه به حفظ اشتغال موجود و رفع مشکلات فراروی صنعت طیور استان شد.

وی ادامه می دهد: ارزش تولیدات صنعت طیور استان بیش از ۳۵ هزار میلیارد است و با توجه به اینکه صنعت طیور از محصولات مهم استان به شمار می رود، سند راهبردی و نقشه راه این صنعت را ترسیم کرده ایم.

وی افزود: سند و نقشه راه صنعت طیور با همکاری سازمان جهاد کشاورزی تهیه و در کارگروه اقتصادی تصویب شد و برای تصویب نهایی به شورای برنامه ریزی ارسال شده است.

تهیه خوراک با کیفیت از دغدغه های تولیدکنندگان این بخش به شمار می رود و اگر از خوراک آماده بهره گیری شود از نظر هزینه تمام شده به صرفه تر است

امیر میران عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مازندران و دارنده مرغداری در آمل نیز با اشاره به مشکلات فراوان فراروی صنعت مرغ و طیور در استان می گوید: تهیه خوراک با کیفیت از دغدغه های تولیدکنندگان این بخش به شمار می رود و اگر از خوراک آماده بهره گیری شود از نظر هزینه تمام شده به صرفه تر است.

وی با اظهار اینکه واحدهای مرغداری با یک آسیب کوچک دچار خسارت های زیاد می شوند، استفاده از خوراک با کیفیت و مجاز را اصلی مهم دانست و گفت: باید به سلامت تولیدات و حفظ اشتغال این بخش کمک شود.

وی در عین حال با تاکید بر افزایش ظرفیت کارخانجات تولید خوراک دام و طیور در استان یادآور شد: باید زنجیره غذایی را در صنعت طیور راه اندازی کنیم و برای حل مشکلات این بخش چاره اساسی داشته باشیم.

وی گرانی قیمت نهاده های طیور را از مشکلات بیان می کند و ادامه می دهد: قیمت ها نسبت به قبل چند برابر شده است درحالی که نرخ فروش متناسب با تورم افزایش نیافته است.

تولید ۴۵۰ هزار تن خوراک دام و طیور

کمبود و گرانی خوراک دام و طیور در حالی مطرح می شود که حسین کیهانی مدیرعامل  شرکت تعاونی تولید و کشاورزی،با بیان اینکه ۵۰ واحد تولید خوراک دام و طیور با ظرفیت دو میلیون تنی در استان فعالیت دارد گفت: سال قبل در استان ۴۵۰ هزار تن تولیدات داشتیم که ۳۳۰ هزار تن در بخش طیور بوده است.

وی ادامه داد: همچنین پارسال ۷۰ هزار تن تولید خوراک دام، ۱۰ هزار تن آبزیان در استان انجام شد که گردش مالی تولیدات بیش از دو هزار میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به اشتغال بیش از دو هزار نفر در واحدهای تولید خوراک دام، طیور و آبزیان استان کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش را از جمله نیازها بیان می کند و می گوید:با توجه به افزایش قیمت اقلام علوفه ای نیاز به اطلاع کافی فعالان حوزه مرغداری، دامداری و آبزیان است تا از خوراک آماده صنعتی استفاده کنند.

کیهانی، استفاده خام و سنتی خوراک در برخی واحدهای طیور را از مشکلات فراروی بیان می کند.

اخطار به واحدهای غیرمجاز تولید خوراک

اهمیت سلامت، طیور و آبزیان و پیشگیری از خسارت های احتمالی نیازمند نظارت بیشتر دستگاه های متولی از جمله دامپزشکی است تا کمترین آلودگی و خسارت متوجه این بخش شود. سید حسین رضوانی مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه تاکنون کمترین آلودگی و بیماری را در بازار عرضه ماهی و مرغ در استان شاهد بودیم افزود:مسئله کنترل بیماری ها در این بخش بسیار مهم است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

رضوانی تهیه خوراک بهداشتی و سالم را از اولویت ها در صنعت طیور می داند و می گوید: کارخانه های خوراک باید اعتماد متقاضیان را جلب کنند تا خوراک صنعتی جای خوراک سنتی را در واحدهای تولیدی بگیرد.

وی با تاکیدبر استفاده از خوراک آماده در صنعت طیور اظهار داشت: این مستلزم آن است که کارخانه ها کیفیت خوراک تولیدی را ارتقا دهند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران همچنین با اشاره به وجود واحدهای غیرمجاز تولید خوراک با بیان اینکه سلامت شوخی بردار نیست و سهل انگاری در این بخش منجر به زیان مالی و انسانی می شود گفت: تمامی واحدهای تولید و نگهداری خوراک باید پروانه بهداشی داشته باشند و واحدهای بدون مجوز نیز باید نسبت به کیفی سازی و ساخت واحد جایگزین اقدام کنند در غیراین صورت تعطیل خواهند شد.

به تاکید کارشناسان، واحدهای تولید طیور باید با نگاه بهداشت و کنترل بیماری  به سمتی بروند که هم قیمت و هم کیفیت برای پرورش دهنده قابل توجیه باشد، همچنین باید بیش از پیش همکاری های بین بخشی صورت بگیرد تا کمترین مشکل و خسارت و بیشترین بازدهی، تولید و بهره وری را در صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان داشته باشیم.

کد خبر: ۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha