۱۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
نیاز سالانه کشور به ۴۰ تن سیست آرتمیا
رئیس پژوهشکده آرتمیای کشور خبرداد؛

نیاز سالانه کشور به ۴۰ تن سیست آرتمیا

تبریز- رئیس پژوهشکده آرتمیای کشور اعلام کرد: سالانه به ۴۰ تن سیست آرتمیا یا همان تخم میگو برای تکثیر و پرورش انواع میگو، ماهیان سرد آبی و گرم آبی و زینتی در کشور نیاز داریم.

به گزارش بازار، ناصر آق در بازدید از اجرای طرح بزرگترین مزرعه پرورش آرتمیا و جلبک کشور در عجب شیر افزود: ۵ طرح تحقیقاتی پیشنهادی در سه بازه زمانی کوتاه، میان و بلندمدت به ستاد احیای دریاچه ارومیه با هدف بازگرداندن حیات دوباره به این دریاچه در حال اجرا است.

وی توسعه و تکمیل بانک سیست، پایش آرتمیا، اجرای طرح مکانیزاسیون و احداث مرکز پایلوت تکثیر آرتمیا را در حاشیه دریاچه ارومیه از جمله این طرح‌ها برشمرد.

آق، توسعه صنعت پرورش آرتمیا را از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی و اشتغال و تولید دانست و اظهار کرد: علاوه بر تامین نیاز داخل کشور و ارز آوری، از واردات گونه‌های کم کیفیت نیز بی نیاز می‌شویم.

رئیس پژوهشکده آرتمیای کشور گفت: پیش بینی می‌شود حدود ۵ تن از نیاز ۴۰ تنی کشور به سیست آرتمیا به عنوان محصول استراتژیک صنعت آبزی پروری، در منطقه رحمانلوی عجب شیر تولید شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان عجب‌شیر هم از نهایی شدن طرح پرورش آرتمیا و بیومس در این شهرستان خبر داد.

احمد اسلامی گفت: این طرح شامل ۵۵ هکتار برای پرورش آرتمیا به میزان ۵ تن در سال و نیز یک هکتار مزرعه پرورش جلبک برای تغذیه آرتمیای تولیدی است.

وی با اشاره به پیشرفت ۷۵ درصدی طرح، تامین اعتبار ۱۱۰ میلیارد ریالی را در برای اتمام آن خواستار شد.

نیاز سالانه کشور به ۴۰ تن سیست آرتمیاآرتمیا جانداری سخت پوست است که در آب‌های شور زندگی می‌کند. دریاچه ارومیه، یکی از غنی‌ترین منابع آرتمیا در جهان است، اما خشک شدن این پهنه آبی، حیات آرتمیا را به خطر انداخته است.

آرتمیا برای ادامه نسل خود اقدام به تولید جنین غیر فعال می‌کند که به آن در بازار تخم میگو یا سیست می گویند.

کد خبر: ۹۷٬۹۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha