۱۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳
کمبود عرضه برق در کشور ناشی از کاهش سرمایه‌گذاری‌های جدید است
عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان سرمایه و دانش:

کمبود عرضه برق در کشور ناشی از کاهش سرمایه‌گذاری‌های جدید است

کمبود عرضه برق در کشور به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری‌های جدید در صنعت برق، افزایش هزینه‌های عمدتاً دلاری مربوط به مستهلک شدن دارایی‌ها، تجهیزات این صنعت و کاهش راندمان و ظرفیت تولید برق است.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، مرتضی امیری، عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان سرمایه و دانش با بیان مطلب فوق به قطعی‌ گسترده این روزهای برق در سراسر کشور اشاره کرد و گفت:  با اشاره به اینکه استهلاک دارایی برای بسیاری از مدیران دولتی و نیز صنایع تعریف نشده است، افزود: کاهش سرمایه‌گذاری‌ها برای توسعه ظرفیت فعلی نیز دلیلی جز نبود جذابیت در صنعت برق برای بخش خصوصی ندارد که آن هم ناشی از قیمت‌گذاری دستوری و عدم دریافت مطالبات تولیدکنندگان برق از دولت است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اکنون قیمت برق در کشور ارزان‌ترین نرخ را در دنیا دارد، اظهار داشت: دولت به‌ویژه طی سال‌های اخیر منابع کافی برای سرمایه‌گذاری مستقیم در صنعت برق نداشته است، همچنین به دلیل ملاحظاتی که وجود دارد، دولت ورودی‌های فرآیند تولید برق را با نرخ‌های حداقلی به تولیدکنندگان فروخته و در ازای آن برای برق تولیدی آنها قیمت‌های حداقلی تعیین می‌کند و حتی پول آن را هم به موقع با تولیدکننده تسویه نمی‌کند.

به گفته وی، این مسائل در کنار یکدیگر دیگر رمق و توانی برای تولیدکنندگان فعلی و جذابیتی برای ورود به این صنعت باقی نمی‌گذارد.

امیری اظهار داشت: آزادسازی قیمت‌ها اگر به صورت تدریجی انجام شود قطعاً فشار کمتری به مصرف‌کننده وارد می کند و به تدریج الگوی مصرف را نیز اصلاح می‌کند، همچنین می‌توان مصرف‌کننده را به طور مستقیم یا غیرمستقیم از منابع حاصل از آزادسازی قیمت منتفع کرد.

وی به تأثیر قیمت گذاری دستوری در این رابطه نیز اشاره کرد و گفت: اصلی‌ترین کارکرد هر بورسی از جمله بورس کالا کشف قیمت تعادلی برای عرضه و تقاضای موجود است، هرگونه دخالت و قیمت‌گذاری دستوری با هر ملاحظاتی هم که انجام شود، خواسته یا ناخواسته منجر به خروج از تعادل بازار و شکل‌گیری رانت برای افراد خاص می‌شود.

سردمداری بورس تا پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به سایر بازارهای سرمایه گذاری
این فعال بازار سرمایه در ادامه گفتگو با سنا به پیش بینی بازدهی بورس پرداخت و گفت: با توجه به پشت سر گذاشتن نسبی ریزش تاریخی بازار سرمایه و کاهش نرخ سهام بسیاری از شرکت‌ها بعد از روند اصلاحی شدید قیمت ها، سهام اکثر شرکت ها در بورس به نقطه ی  بسیار ارزنده ای برای خرید رسیدند که این موضوع موقعیت مناسبی را برای ورود دوباره سهامداران به بورس و سرمایه گذاری در این بازا ایجاد کرد.

وی افزود: طبیعتاً تحلیلگران بازار در تحلیل‌های خود به ارزندگی سهام برخی از شرکت ها پی برده اند و به تدریج اقدام به خرید در این قیمت‌های جذاب کردند؛ بنابراین ورود پول جدید به بازار منجر شد تا شاخص بورس به مسیر اصلی خود که روند صعودی است، بازگردد.

امیری با بیان اینکه در پیش گرفتن چنین رویه ای از سوی فعالان بازار باعث تغییر کلیت بازار سهام شد، افزود: با ادامه این روند می‌توان امیدوار بود تا پول‌های خارج‌شده از بازار سرمایه طی حدود یک سال اخیر به صورت تدریجی به بازار بازگردند که در ادامه این روند و با افزایش ورود نقدینگی به بازار سهام می توان شاهد روزهایی بهتر و شتابی بیشتر در رشد شاخص بورس باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بورس می‌تواند تا پایان سال بیشترین بازدهی را نسبت به سایر بازارها در اختیار سهامداران قرار دهد یا خیر، گفت: به طور طبیعی چنین احتمالی در بازار وجود دارد، با توجه به اصلاح شدید قیمت ها در بازار، سهامداران در صورت سرمایه گذاری و انتخاب سهام درست  می توانند بازدهی قابل قبول را در مقایسه با دیگر بازارهای سرمایه گذاری از این بازار کسب کنند.

وی با تاکید بر اینکه با وجود موقعیت مناسب در بورس برای سرمایه گذاری اما سهامداران نباید انتظار تکرار اتفاقاتی که در پنج ماه نخست سال ۱۳۹۹ در بازار رخ داد را داشته باشند، افزود: طی سال گذشته فعالان بازار سهام به همراه نهاد ناظر تجربه گران ‌بهایی را از معاملات این بازار کسب کردند، به همین دلیل با اقدامات پیشگیرانه خود دیگر به سادگی اجازه تکرار آن رخدادها را در بازار نخواهند داد.

به گفته امیری، با انتخاب هوشمندانه ترکیب پرتفوی برای سرمایه‌گذاری می‌توان تا پایان سال انتظار کسب نرخ بازده بالاتری را در بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی متصور بود.

پیشنهاد برای تداوم روند صعودی معاملات بورس
این کارشناس بازار سرمایه پیشنهاداتی را برای تداوم روند صعودی معاملات بورس ارائه داد و افزود: پرهیز از هرگونه اقدام و تصمیمات شتاب‌زده نهادهای نظارتی و سیاست‌گذار در بازار سرمایه و  بازار پول که منجر به سلب اعتماد سرمایه‌گذاران شود از جمله اقداماتی خواهد بود که جلوگیری از اجرای آن می تواند مسیر بازار را به سمت روزهایی بهتر هدایت کند.

وی گفت: ایجاد ثبات و تعادل در نرخ‌های بهره به گونه ای که ضمن ایجاد جذابیت برای فروش اوراق دولتی زمینه جلوگیری از ایجاد لطمه به بازار سهام فراهم شود از دیگر تصمیماتی خواهد بود که بر روند بازار سرمایه تاثیرگذار است، در این زمینه امیدواریم با کاهش تدریجی نیاز دولت به فروش اوراق، نرخ‌ بهره نیز سمت و سوی کاهشی به خود بگیرد.

امیری تاکید کرد: حذف تدریجی دامنه مجاز نوسان و حذف قیمت‌گذاری‌های دستوری در بخش تامین مواد اولیه، محصولات شرکت‌ها و صنایع بزرگ بورسی به عنوان مهمترین اقدامی تلقی می شود که می تواند منجر به اعتماد بیشتر سهامداران به بازار و شتاب در روند صعودی شاخص بورس شود.

استفاده سهامداران از سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس
این کارشناس بازار سرمایه به سهامداران توصیه کرد و گفت: در این راستا توصیه می‌شود تا سهامدارانی که از اطلاع چندانی برای سرمایه‌گذاری در این بازار برخوردار نیستند از افراد مجرب و دارای دانش کافی از معاملات بورس استفاده کنند، همیشه توصیه اکید فعالان بازار به سهامداران، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سبدگردان در بورس بوده است.

وی در بخش پایانی گفتگو با سنا به عملکرد دهقان دهنوی در چند ماهی که سکانداری سازمان بورس را برعهده گرفته است اشاره کرد و گفت: از زمان حضور وی در رأس این سازمان شاهد اتفاقات خوبی در مجموعه سازمان بوده‌ایم که از جمله مهم‌ترین آن افزایش تعامل سازنده با نهادهای مالی و نیز تسهیل فرآیند صدور مجوز برای نهادهای مالی است.

کد خبر: ۹۷٬۹۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha