۱۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
زیان روزانه ۲۵۰ هزار تومانی واحدهای نانوایی در پی قطعی برق| موتور برق دولتی به نانوایی ها واگذار شود
رئیس اتحادیه نانوایان سنتی در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

زیان روزانه ۲۵۰ هزار تومانی واحدهای نانوایی در پی قطعی برق| موتور برق دولتی به نانوایی ها واگذار شود

نوروز مقدم، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران گفت: قطعی برق روزانه ۲۵۰ هزار تومان به واحدهای نانوایی ضرر مالی می زند و لذا از دولت درخواست داریم به نانوایی ها موتور برق با قیمت دولتی واگذار کند.

بازار؛ گروه کشاورزی: بیژن نوروز مقدم رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در خصوص قطعی برق و تبعاتی که برای واحدهای نانوایی دارد به خبرگزاری بازار گفت: در حال حاضر اصلی ترین دغدغه ما برق است چرا که وقتی نانوا خمیرگیری کرده است و آماده پخت است اما برق به یکباره و بدون اعلام قبلی و به مدت ۲ ساعت قطع می شود خمیر ترش می شود و باید دور ریخته شود.

قطعی برق چند ضرر برای ما و دولت در پی دارد؛ اول اینکه با قطعی برق حتی اگر روزانه فقط یکبار باشد نانوا بایستی حداقل ۲۵۰ هزار تومان ضرر بابت خمیری که ترش شده و دور ریخته از جیب خود بپردازد

نوروز مقدم افزود: قطعی برق چند ضرر برای ما و دولت در پی دارد؛ اول اینکه با قطعی برق حتی اگر روزانه فقط یکبار باشد نانوا بایستی حداقل ۲۵۰ هزار تومان ضرر بابت خمیری که ترش شده و دور ریخته از جیب خود بپردازد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر وقتی یک واحد نانوایی نتواند پخت کند مردم به نانوایی محله ای دیگر می روند که نه تنها موجب به هم ریختگی شرایط می شود بلکه موجب تجمع افراد زیادی و تشکیل صف های طولانی درب نانوایی ها می شود که این خلاف پروتکل های بهداشتی اعلام شده است و قطعا تبعاتی نیز در پی خواهد داشت.

هدرروی روزانه ۵۰۰ هزار تومان پرداختی دولت برای خرید ۸۰ کیلوگرم گندم در هر واحد نانوایی
رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران خاطر نشان کرد: همانطور که می دانید الان شاهد هستیم که دولت گندم را به عنوان یک محصول استراتژیک به سختی از گندمکار خریداری می کند چون گندمکار در مورد قیمت آن رضایت ندارد. با این وجود در هر بار خمیر گیری ۸۰ کیلوگرم آرد تبدیل به خمیر می شود و وقتی دور ریخته می شود ۴۵۰ الی ۵۰۰ هزار تومان هزینه این میزان آرد که توسط دولت به گندمکار پرداخت شده است هدر می رود.

در حالی که اعطای موتور برق با قیمت دولتی بهترین راه حل برای جلوگیری از زیان نانوایی ها در پی قطعی برق است، نصب پنل های خورشیدی برای تامین برق واحدهای نانوایی یک راه حل بلند مدت محسوب می شود

نصب پنل های خورشیدی؛ راه حلی بلند مدت برای تامین برق واحدهای نانوایی
نوروز مقدم در پاسخ به این سوال که برای رفع این مشکل شما چه راه حلی به دولت پیشنهاد می دهید، گفت: در حال حاضر راحت ترین کاری که دولت می تواند انجام دهد وارد کردن موتور برق به میزان کافی است تا بتواند به قیمت دولتی در اختیار نانواها قرار بدهد.

وی ادامه داد: با پیگیری هایی که انجام داده ایم متوجه شده ایم که الان در بازار آزاد قیمت موتور برق با توجه به میزان نیرویی که تولید می کند از ۳ میلون تومان تا ۱۵ میلیون تومان متغیر است. با توجه به اینکه برای یک واحد نانوایی موتور برقی با توان ۵هزار و ۵۰۰ وات نیاز است که قیمتی حدود ۱۰ میلیون تومان دارد که برای نانوایی گران در می آید.

نوروز مقدم افزود:  اگر دولت به واحدهای نانوایی موتور برق با قیمت دولتی واگذار کند هم برای نانوا ارزانتر خواهد بود و هم اینکه و به نفع خود دولت است چرا که  از خسارت های مالی روزانه جلوگیری می کند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: اگرچه واگذاری موتور برق یک راه حل کوتاه مدت است اما راه حل های بلند مدتی مانند نصب پنل های خورشیدی برای نانوایی ها نیز وجود دارد که اگر انجام شود قطعا مادام العمر خواهد بود.

کد خبر: ۹۷٬۹۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha